اهلاوسهلا بالشیخ روحانی/استقبال بی سابقه عراقی ها ازرئیس جمهور

۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۰ کد : ۱۹۸۲۲۰۲ سرخط اخبار

رسانه های متنوع و شخصیت ها و نخبگان سیاسی عراق اهتمام و توجه کم سابقه ای به سفر دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران به بغداد نشان داده اند.
به گزارش ایرنا، انواع رسانه های دیداری، شنیداری، نوشتاری و شبکه های اجتماعی نسبت به سفر روحانی واکنش نشان داده و بسیاری از کاربران عراقی از عبارت معروف عربی «اهلا و سهلا بالشیخ الروحانی فی بغداد» (خوش آمد می گوییم به شیخ روحانی در بغداد) بهره برده اند.
حضور رسانه ای در مراسم استقبال از رییس جمهوری ایران اسلامی بسیار گسترده بود و تلویزیون دولتی عراق «العراقیه» در یک اقدام حرفه ای با استفاده از چند دوربین مختلف مراسم استقبال رسمی رییس جمهور عراق از همتای ایرانی اش را پوشش داد و در اختیار همه رسانه های داخلی و خارجی قرار داد.
رسانه های مختلف عراقی نیز در طول دو روز گذشته پیرامون سفر روحانی به بغداد که عراقی ها از آن به عنوان «سفر تاریخی» یاد می کنند، میزگردهای مختلف سیاسی برگزار کرده اند.
در یکی از این میزگردها که تلویزیون «الفرات» ارگان خبری جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم) برگزار کرد، یکی از چهره های سیاسی منتقد ایران وقتی با استقبال رسمی و مردمی گسترده ای که روحانی در بغداد با آن مواجه شد، چاره ای نداشت جز اینکه بگوید عراق خواهان روابط خوب با همه همسایگانش از جمله ایران است.
«حیدر الملا» اضافه کرد که دولت عراق در حال حاضر رویکرد صحیحی در مناسبات خود با کشورهای منطقه در پیش گرفته است.
وی خاطر نشان ساخت که عراق می تواند محل تلاقی ملت های فارسی (ایران)، عثمانی (ترکیه) و عربی در منطقه باشد.
از جمله مهمترین رسانه های دیداری عراقی که این مراسم را پوشش مستقیم دادند، العراقیه، آفاق، بلادی، الولاء، السومریه، المسار، العهد، الفرات، الاباء، الایام، الاتجاه، الشرقیه، دجله، المسار، الموقف، هنا بغداد و دیگر رسانه های عراقی بودند.
«غزوان جاسم» مجری شبکه آسیا نیز یک میزگرد ویژه برای این سفر برگزار کرد و در صفحه شخصی خود نوشته است که چرا جمهوری اسلامی ایران به رغم هشت سال جنگ بین دو کشور، در روابطش با عراق و همچنین قطر و ترکیه موفق است اما عربستان سعودی در همه این روابط منطقه ای دچار شکست شده است؟
وی همچنین در موضع دیگری که عنوان برنامه میزگرد سیاسی اش بود نوشته است که آغاز سفر روحانی در بغداد و پایان آن در منزل آیت الله سیستانی در نجف اشرف خواهد بود.
برخی از شبکه های اجتماعی نیز به مقایسه سفر علنی و از قبل اعلام شده رییس جمهور ایران با سفر دزدکی «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا در اوائل سال جاری میلادی اشاره کرده و نوشته اند که ایران به حاکمیت ملی عراق احترام گذاشت.
برخی از کاربران عراقی نیز صحنه ادای احترام رییس جمهور ایران در برابر پرچم جمهوری عراق در استقبال رسمی برهم صالح را به طور گسترده بازتاب داده و نوشته اند که روحانی با خم شدن در برابر پرچم ملی عراق به حاکمیت عراق ادای احترام کرد.
از جمله مهمترین عناوینی که در رسانه های عراقی از جمله روزنامه های امروز سه شنبه انعکاس یافته است:
- ایران و عراق در زمینه مبارزه با تروریسم با هم توافق کردند
- برهم صالح رییس جمهور عراق: زمان کنونی زمان اعمال تحریم نیست و عراق بخشی از تحریم های علیه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود
- حسن روحانی: تلاش های گسترده ای برای همکاری در سطوح تجاری، سرمایه گذاری و ساخت شهرک های صنعی مشترک بین دو کشور جریان دارد
- برهم صالح: سفر روحانی بسیار مهم است و امیدواریم از این سفر کمال بهره برداری شود
- عادل عبدالمهدی سفر روحانی به بغداد را نقطه عطفی در روابط دو کشور خواند
- همایش اقتصادی – تجاری ایران و عراق با حضور رییس جمهور ایران و نخست وزیر عراق در بغداد گشایش یابد
- رییس جمهور ایران اعلام کرد که هدف گذاری سطح روابط تجاری بین دو کشور 20 میلیارد دلار است
- روادید تردد زائران بین دو کشور رایگان شد
- ایران و عراق در زمینه تسهیلات روادید برای بازرگانان دو گشور به توافق رسیدند
- ایران و عراق پنج سند همکاری در بخش های مختلف امضا کردند
- روحانی در بغداد: ایران از روابطش با عراق چشم پوشی نمی کند و در صدد توسعه این روابط است
- محمد الحلبوسی رییس پارلمان عراق در دیدار با روحانی گفت که پارلمان عراق آماده تصویب قوانینی برای ارتقا روابط بین دو کشور است
دکتر حسن روحانی در دومین روز سفر خود قرار است امروز با جمعی از نخبگان مختلف سیاسی و اجتماعی و نمایندگان اقلیت های دینی و قومی دیدار و گفت کند.
دکتر روحانی در راس یک هیات عالی سیاسی و اقتصادی دیروز دوشنبه وارد بغداد شد و مورد استقبال رسمی «برهم صالح» همتای عراقی اش و همچنین «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق قرار گرفت.

کلید واژه ها: حسن روحانی


نظر شما :