رأی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه

۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۵ کد : ۱۹۸۲۲۵۰ سرخط اخبار

پارلمان اروپا خواستار تعلیق رسمی مذاکرات برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ۳۷۰ قانونگذار اروپایی به تعلیق مذاکرات با ترکیه رأی مثبت دادند. این در حالی بود که ۱۰۹ نماینده با تعلیق این مذاکرات مخالفت کردند. ۱۴۳ نماینده نیز رأی ممتنع دادند.

این مصوبه غیرالزام‌آور بوده و تصمیم نهایی در این خصوص بر عهده کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

نمایندگان پارلمان اروپا در گزارش خود رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را به نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان متهم می‌کنند.

مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۵ آغاز شد اما این مذاکرات عملاً به طور کامل به بن‌بست رسیده است.

طبق این گزارش، اتحادیه اروپا می‌گوید، اقدامات ترکیه پس از کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ در سرکوب مخالفان و ایجاد محدودیت برای آزادی‌های فردی و مدنی باعث دور شدن ترکیه از عضویت در اتحادیه اروپا شده است.

دخالت نظامی ترکیه در سوریه یکی دیگر از موارد اختلاف بین اتحادیه اروپا و آنکارا است.

در این گزارش از سیاست ترکیه در قبال بخش یونانی‌نشین قبرس انتقاد و خواسته شده به حضور نظامی خود در این جزیره پایان دهد.

کلید واژه ها: ترکیه اتحادیه اروپا


( ۱ )

نظر شما :

مجید ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۸
ترکیه نزدیک به چهار دهه است که سعی دارد عضو اتحادیه اروپا شود .با اینکه از لحاظ اقتصادی از خیلی از کشورهای اروپایی جلوتر است .اما خودشان هم می دانند ترکیه هیچگاه به عضویت اتحادیه اروپا قبول نخواهد شد دلایل زیادی را عنوان می کنند اما بزرگرترین دلیل این است که اتحادیه اروپا یک مجمع وباشگاه خانوادگی است وترکیه یک غرببه است .ترکیه فقط می تواند یک همسایه وشریک خوب تجاری باشد ونه عضو ان.این را اقای اردوغان بهتر از هر کس دیگر می داند
خسرو ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۳
صحبتی از دخالت نظامی در سوریه نشده است ودرضمن قبرس برای ترکیه مانند بحرین هست برای ایران ، که شاه بی شعور ایران از حقوق ایران در بحرین چشم پوشی کرد ولی حکومت جمهوری ترکیه از حقوق ترک تبارها در قبرس حمایت نمود