بی اعتمادی بشار اسد به روس ها

کرملین از واگذاری بندر لاذقیه به ایران عصبانی است + تصویر سند

۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۲۲۸۹ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه سندی در اختیار «العرب» قرار داده اند که نشان می دهد کمیته ای در سوریه برای بررسی موضوع واگذاری بندر لاذقیه به ایران تشکیل شده است و روسیه این موضوع را کاملا خلاف منافع خود در سوریه می داند.
کرملین از واگذاری بندر لاذقیه به ایران عصبانی است + تصویر سند

 منابع عرب خبر داده اند که توافقات «بشار اسد» با ایران در سفر اخیر وی به تهران خشم روسیه را برانگیخته و موجب بی اعتمادی کرملین به بشار اسد شده است.

به گزارش روزنامه «العرب» این توافقات باعث شده که روسیه به این جمع بندی برسد که بشار اسد در پی جلب رضایت ایران و سپاه پاسداران از حساب روسیه است.

به گفته این منابع آنچه به طور خاص خشم روسیه را برانگیخته تعهدات بشار اسد به ایران برای واگذاری اداره بندر لاذقیه به ایران است.

این منابع سندی در اختیار «العرب» قرار داده اند که نشان می دهد کمیته ای در سوریه برای بررسی موضوع واگذاری بندر لاذقیه به ایران تشکیل شده است و روسیه این موضوع را کاملا خلاف منافع خود در سوریه می داند.

به گزارش میدل ایست نیوز، پایگاه نظامی «حمیمیم» که در اختیار نیروی هوایی روسیه است و نقطه آغاز حملات روسیه به مخالفان سوریه بوده است در نزدیکی لاذقیه قرار دارد.

این منابع افزوده اند که روسیه بندر لاذقیه را بخشی از امنیت خود در سوریه می داند به خصوص که پیشتر با دولت بشار اسد درباره حضور درازمدت در منطقه ساحلی سوریه به توافق رسیده بود.

یک نیروی اپوزیسیون سوریه نیز تأکید کرد که افتادن بشار اسد به دامان ایران نتیجه نگرانی وی از احتمال چانه زنی روسیه درباره ماندن وی در قدرت است.

به گفته این نیروی اپوزیسیون ایران از بشار اسد خواسته که بدهی های سوریه به ایران را که از سال ۲۰۱۱ انباشته شده تسویه کند و از سوی دیگر روسیه نیز تأمین گاز و سوخت برای سوریه را محدود کرده و این وضعیت بحران بزرگی برای دولت سوریه ایجاد کرده است.

این نیروی اپوزیسیون افزوده که اختلافات میان دولت سوریه و روسیه فراتر از اداره بندر لاذقیه به میدان های نفتی و گازی و معادن فوسفات مربوط می شود که ایران در چارچوب تسویه بدهی های سوریه درپی در اختیار گرفتن آنهاست.

براساس سند پیش گفته یک هیئت مشورتی به ریاست مدیر کل شرکت بندر لاذقیه تشکیل شده که مأموریت آن مذاکره با ایران درباره تدوین پیش نویس قرارداد واگذاری اداره بندر به طرف ایرانی است و این هیئت کار خود را آغاز کرده است.

توجه ویژه ایران به بندر لاذقیه به علت آن است که تنها بندر موجود و قابل استفاده از سوریه است، زیرا بندر طرطوس به صورت مستقیم زیر نظر روسیه اداره می شود.

بازسازی این بندر نمونه ای از رقابت ایران و روسیه در سوریه است. ایران می کوشد به نقطه بسیار حساس در خاک سوریه و در منطقه نفوذ روسیه دست پیدا کند.

برخی ناظران حضور ایران در بندر لاذقیه را فراتر از مسائل اقتصادی و راه اندازی بندر و با هدف تبدیل آن به یک پایگاه نیروی دریایی می دانند، چیزی که برای روسیه خوشایند نیست.

«ولادیمیر احمدوف»، پژوهشگر ارشد در پژوهشگاه مطالعات شرق شناسی روسیه، به العرب گفت که روسیه برای عقب نشینی از این تصمیم بشار اسد را تحت فشار قرار خواهد داد به خصوص که اسد باید بداند که در این گونه موارد حرف آخر را روسیه می زند.

ایران می کوشد با در اختیار گرفتن بندر لاذقیه مسیری تجاری به دریای مدیترانه باز کند که از ایران آغاز می شود و با عبور از عراق به سوریه می رسد.

روزنامه «تمز» چاپ لندن روز جمعه خبر داد که شرکت های ایرانی وابسته به سپاه انتقال کالا به بندر لاذقیه را آغاز کرده اند، چیزی که نگرانی غرب از انتقال سلاح به سوریه از این طریق را شدت می بخشد و چه بسا باعث افزایش حملات اسرائیل به خاک سوریه و افزایش اختلافات ایران و روسیه بر سر منافعشان در سوریه شود.

کلید واژه ها: بندر لاذقیه روسیه سوریه ایران


( ۷۳ )

نظر شما :

مووووجی ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۵۰
انشاء الله که توافقات طوری باشه که نه روسیه، بلکه هیچ کشوری نتونه به ما ضربه بزنه!
احسان ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۲۱:۱۹
این مقاله یک گمانه زنی به تمام معنا است اگرچه اصولا استعمار تمامیت خواه است و روسیه هم جزئی از استعمار اما روسیه خوب میداند فعلا توان قابل توجه جهت محدودیت ایران را ندارد اعمال بشار اسد در نزدیکی به ایران هم منطق روشنی دارد ایجاد توازن
کارو ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | ۲۳:۴۴
این قبیل چشم اندازها عاقبت ندارد. گیرم که ایران سوریه و عراق را هم به دست آورد. تا زمانی که حقوق همه رعایت نشود، چنین اتحادهایی از جانب گروه هایی که در آن نظم ذینفع نباشند مدام در مخاطره خواهد افتاد. باید به صلح پایدار فکر کرد، چیز یکه نه با توسعه امپراتوری بلکه فقط با دموکراسی به دست می آید.