تصمیمی که با تقبیح جامعه جهانی مواجه شد

گزارش الجزیره از پیامدهای اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان+فیلم

۰۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۲۴۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
دل نتانیاهو به این قرص است که از سوی کسی مثل ترامپ بدون هیچ محدودیتی حمایت می شود که ابایی ندارد به اعراب توهین کند و نهادها و وضعیت حکومتداری آنها را به باد مسخره و استهزا بگیرد. این اقدام ترامپ توهین دیگری از سوی واشنگتن به اعراب بعد از به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل است.
گزارش الجزیره از پیامدهای اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان+فیلم

دیپلماسی ایرانی: آن چه نتانیاهو می خواهد را یکی پس از دیگری به دست می آورد. این حقیقتی است که لااقل در دوره ترامپ اتفاق افتاده است. نتانیاهو چند ماه پیش در بلندی های جولان ایستاده بود و آن سوی مرزها را نظاره می کرد. در برابرش بلندی های جولانی بود که سال ها پیش تصرف شده بودند. او از آن جا تهدید و ادعا می کرد که "جولان تا ابد برای اسرائیل خواهد ماند." چند ماه بیشتر از این اظهار نظر او نگذشته بود که رئیس جمهوری امریکا حرف او را تایید کرد و در حساب توئیتر خود نوشت: "الآن وقت آن رسیده است که واشنگتن حاکمیت تل آویو بر جولان را به رسمیت بشناسد." نتانیاهو در پاسخ گفت: «تشکر از امریکا.» و به این ترتیب رئیس جمهوری امریکا حرفی که زده بود را عملی کرد. 

ترامپ اول از همه بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. و اکنون به این رژیم پوشش سیاسی داده است تا بتواند جولان را ضمیمه خاک خود کند. تصمیمی که دولت اسرائیل در سال 1981 گرفته و اعلام کرده بود که این بلندی ها جزء خاک این رژیم است. و حالا این تصمیم توسط ترامپ به تایید رسیده است. تصمیمی که به ادعای ترامپ خیلی هم دیر انجام شده است. 

اما تصمیمی که ترامپ گرفته است را نمی توان از چارچوب محدودیت های تحولات منطقه جدا کرد. رئیس جمهوری امریکا در حالی خود را بیش از هر رئیس جمهوری دیگری وفادار به تل آویو می داند و هر چه را که می خواهد به آن می دهد که در همان منطقه، دیگر متحدانش سخاوتمندانه به او پول می دهند و از او حمایت می کنند. با این وجود او بیش از پیش جانب اسرائیل را می گیرد. یکجانبه گرایی ای که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در توصیف آن می گوید که "ترامپ فرستاده ای الاهی ویژه اسرائیل است که پروردگارش او را برای نجات ملت یهود برگزیده است!"

اما آن چه قانونی است و مشروعیت سیاسی دارد چیزی است که رئیس جمهوری ترکیه و اتحادیه اروپا و روسیه و بسیاری از کشورهای بزرگ جهان از جمله فرانسه و آلمان بیان داشته اند و گفته اند که تصمیم ترامپ قوانین بین المللی را نقض می کند و شانسی برای به رسمیت شناختن آن وجود ندارد. 

اقدامی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تغییری جئوسیاسی بزرگ و عمیقی محسوب می شود که می تواند پیامدهای بسیاری به دنبال داشته باشد. آن هم در منطقه ای که می تواند تغییرات دردآوری را چه از لحاظ مرزها و چه از لحاظ حکومتداری ها شاهد باشد. پیامد این اقدام ترامپ می تواند زلزله ای را به دنبال داشته باشد که هر آن چه از مشروعیت های بین المللی باقی مانده را تحت تاثیر قرار دهد. منطقه ای که در سال 1967 اشغال شد و به گفته قطعنامه های بین المللی اراضی اشغالی است و توسط هیچ کشوری حاکمیت اسرائیل بر آن به رسمیت شناخته نشده است. 

اما دل نتانیاهو به این قرص است که از سوی کسی مثل ترامپ بدون هیچ محدودیتی حمایت می شود که ابایی ندارد به اعراب توهین کند و نهادها و وضعیت حکومتداری آنها را به باد مسخره و استهزا بگیرد. این اقدام ترامپ توهین دیگری از سوی واشنگتن به اعراب بعد از به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل است.

در این میان موضع بشار اسد چیست؟ کسی که کشورش صاحب اصلی آن چیزی است که روی می دهد. او وارث چیزی است که از پدرش به او رسیده. پیش از این، این منطقه بیش از هر جای دیگری برای اسرائیل امن بوده است. در طول این دوران حتی گلوله ای از سوریه به سمت تل آویو شلیک نشده است. او حتی در برهه ای یورش خودانگیخته مردمش به سمت اسرائیل را نیز مانع شده است.

در این سمت، سربازان اسرائیلی در بلندی های جولان ایستاده اند و با آوارگان سوری ابراز همدردی می کنند که به خاطر تحولات سوریه از کشورشان آواره شده اند. 

فیلم کامل این گزارش الجزیره را از این جا ببینید.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو دونالد ترامپ اسرائیل سوریه ایالات متحده امریکا بلندی های جولان


نظر شما :