توجه عراقی ها بیشتر به ایران است تا به امریکا

گلایگی امریکا از بغداد: چرا ژنرال سلیمانی بدون روادید به عراق می رود اما برای ما رواید لازم است؟!

۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۵ کد : ۱۹۸۲۵۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
«اندرو پیک»، معاون دستیار وزیر خارجه امریکا در امور ایران و عراق، طی اظهاراتی تأکید کرد که شخصا برای ورود به عراق لازم است روادید دریافت کند «اما یک ژنرال معروف کشور همسایه عراق مجبور به چنین چیزی نیست».
گلایگی امریکا از بغداد: چرا ژنرال سلیمانی بدون روادید به عراق می رود اما برای ما رواید لازم است؟!

دیپلماسی ایرانی:  امریکایی ها در عراق می گویند که دولت عراق با ایرانی ها برخورد بهتری نشان می دهند تا با آنها.

در حالی که رقابت میان تهران و واشنگتن بر سر نفوذ بیشتر در بغداد بالا گرفته، «اندرو پیک»، معاون دستیار وزیر خارجه امریکا در امور ایران و عراق، طی اظهاراتی تأکید کرد که شخصا برای ورود به عراق لازم است روادید دریافت کند «اما یک ژنرال معروف کشور همسایه عراق مجبور به چنین چیزی نیست».

وقتی از پیک پرسیده شد که منظورش از ژنرال معروف همان «قاسم سلیمانی» است یا نه، لبخندی زد و گفت: «این وضع نشان می دهد که حجم نفوذ ایران در عراق چقدر است و تعادل در روابط در عراق وجود ندارد». این اظهارات را می توان چنین فهمید که این دیپلمات امریکایی از عراق می خواهد که در تعامل ایران و امریکا رفتار ثابتی پیش بگیرد. اظهاراتی که در میان فعالان سیاسی عراقی بحث های بسیاری برانگیخت و حتی مایه تمسخر شد.

به گزارش میدل ایست نیوز، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق البته بی هیچ پرده پوشی اعتراف کرد که سلیمانی برای ورود به عراق روادید و حتی گذرنامه لازم ندارد اما افزود که عراق به «قدرت های بزرگ» تعهد داده که اجازه ورود رسمی ژنرال سلیمانی به خاک عراق را ندهد.

او تأکید کرد که اجازه دادن به ورود سلیمانی به خاک عراق بدون روادید یا گذرنامه به علت نیاز عراق به همکاری با ایران در جنگ با داعش است.

ناظران معتقدند که اظهارات پیک بازتاب دهنده نظر امریکاست که «عراق را کاملا تحت نفوذ ایران می داند هرچند امریکا حضور فراوانی در این کشور دارد». حامیان حضور امریکا در عراق، حتی عراق را کشوری وابسته به ایران می دانند. این تصورات نظریه «عصبانیت امریکا از نفوذ ایران در عراق» را تقویت می کند. چیزی که به معنای پیش افتادن ایران در رقابت با امریکا در نفوذ در عراق است.

اما احزاب عراقی نزدیک به ایران این اظهارات مقام امریکایی را فریبکاری می خوانند، «با ژنرال های ایرانی هم هنگام ورود به عراق همان طور رفتار می شود که با مقامات امریکایی».

به گفته مقامات این احزاب، امریکا درباره حجم نفوذ ایران در عراق مبالغه می کند، در حالی که حضور ایران در حد حضور امریکایی ها در عراق نیست، چه در سطح مدنی که امریکا سفارتی با حدود ۳ هزار کارمند در عراق دارد، چه در سطح نظامی که ۵ هزار سرباز امریکایی در استان های گوناگون عراق حضور دارند.

ناظران عراقی انتظار دارند که در آینده نزدیک نزاع ایران و امریکا در عراق شدت بگیرد، به خصوص که هر دو کشور ابزارهای کافی برای این کار را دارند. شاید خطرناک ترین سلاح البته در اختیار ایران باشد که اکثریت مجلس عراق را دوستان ایران تشکیل می دهند.

امریکایی ها در مدت گذشته پیغام هایی در این باره ارسال کرده اند. آنان در اوایل فوریه گروهی از نیروهای «مارینز» را از روبه روی بزرگ ترین مقر نیروهای «حشد الشعبی» ــ که وابسته به ایران دانسته می شوند ــ در موصل عبور دادند. نیروهای حشد اعلام کردند که مانع عبور این نیروها شده اند اما ویدئوهایی که از این صحنه منتشر شد نشان می دهد که آنها بدون هیچ مانعی از برابر حشد گذشته اند.

ناظران بعید نمی دانند که این رفتار امریکا در مناطقی دور از بغداد که نیروهای حشد حضور گسترده ای در آن دارند به خصوص در موصل و استان انبار که اکثریت سنی نشین دارند تکرار شود و شدت بگیرد. به خصوص که اهل سنت عراق عموما موافقت حضور نظامی امریکا در عراق به نظر می آیند.

کلید واژه ها: سردار سلیمانی ایران و عراق اندرو پیک ایالات متحده امریکا


( ۱۵ )

نظر شما :