رونمایی از ۱۱۴ دستاورد هسته‌ای با حضور روحانی

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۸ کد : ۱۹۸۲۶۶۱ سرخط اخبار

در سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور حسن روحانی ریاست جمهوری و جمعی از وزرا و مقامات کشوری و لشکری از 114 دستاورد هسته‌ای رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای دقایقی پیش با حضور حسن روحانی ریاست جمهوری، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از وزرا و مقامات کشوری و لشکری در محل سالن اجلاس سران آغاز شد و قرار است از 114 دستاورد هسته‌ای در این مراسم رونمایی شود.

رئیس جمهوری پیش از حضور در این مراسم، از نمایشگاه دستاوردهای فناوری هسته‌ای که در حاشیه مراسم برپا شده، بازدید کرد.

علی اصغر زارعان دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی و دبیر ستاد برگزاری مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای روز یکشنبه (18 فروردین ماه) در نشستی خبری در این باره عنوان کرد: امسال ۱۱۴ دستاورد رونمایی می‌شود، البته ۱۵۵ دستاورد به دبیرخانه و ستاد مراسم واصل شده و بعد از ممیزی ۱۱۴ دستاورد انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: ۵ دستاورد داخل سالن اصلی رونمایی می‌شود و ۴ دستاورد به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی می‌شود شامل دو دستاورد در سایت نطنز (شهید احمدی روشن) که پروژه‌های بسیار ویژه‌ای است و یکی از آنها حتی در بعد بین‌المللی می‌تواند اثربخش باشد. یک پروژه ملی در فردو و یک پروژه هم در اصفهان. 
وی افزود: ۱۰۵ دستاورد در سالن جنبی محل برگزاری مراسم با حضور رئیس جمهور، تعدادی از وزرا و مسئولان کشوری و لشکری رونمایی خواهد شد.

مشاور صالحی عنوان کرد: دستاوردها در حوزه‌ صنعت هسته‌ای به دلیل تحریم و اقدامات نظام سلطه و عدم اعتماد به بیگانگان طراحی شده است. یک مقطعی ما مهندسی معکوس می‌کردیم، ولی امروزه براساس نیازمان و توسط نیروی متخصص داخلی طراحی کرده، می‌سازیم و بهره برداری می‌کنیم.

دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی در امور اجرایی همچنین گفت: ۲۱ فروردین نیز نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای برای اصحاب رسانه و خبرنگاران و علاقه مندان از ۹ صبح تا ۲۰ برپاست.

 زارعان ادامه داد: تا ۱۴۰۰ یک برنامه میان مدت و یک برنامه درازمدت هم ترسیم کردیم و نزدیک ۱۶ پروژه کلان را باید در مقطع زمانی که مشخص کردیم باید به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در مسیر و ریل خودش است، عنوان کرد: ما با هدفگذاری جلو می‌رویم. برای فاز دو و سه نیروگاه بوشهر نزدیک ۱۰ میلیارد دلار برآورد بودجه و هزینه شده که تابستان امسال بتن ریزی آن آغاز می‌شود و نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب نیز خاکبرداری شده است.
دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما هیچگونه مشکلی در حوزه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ نداریم، گفت: هر نوع سانتریفیوژ را می‌توانیم صد در صد طراحی و بسازیم و نیاز مشتری را در زمینه‌های جامدات، گازی، مایع و ترکیبی پاسخگو باشیم. 

زارعان همچنین گفت: سانتریفیوژ IR8 با قامتی بلند تست‌های نهایی را پشت سر می‌گذارد و در نطنز مشغول به کار و دوران است و زمانی که براساس برجام صحه گذاری شود، به زنجیره تبدیل خواهد شد. 

وی همچنین تصریح کرد: برای متخصصان هسته‌ای ما سدی وجود ندارد.

گفتنی است در ۲۰ فروردین سال ۹۶ از  ۴۴ دستاورد و در سال ۹۷ از ۸۳ دستاورد رونمایی شده است.

کلید واژه ها: حسن روحانی


نظر شما :