تابستان داغ در انتظار است

شکاف های تازه سیاسی در عراق

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۲۸۱۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
به نظر می رسد آن آرامش نسبی که بعد از انتخاب دولت جدید به ریاست عادل عبدالمهدی در عراق به وجود آمده بود متزلزل شده است.
شکاف های تازه سیاسی در عراق

دیپلماسی ایرانی: شاید کمتر کسی انتظار داشت تنها یک هفته از دومین سفر خارجی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق بگذرد و کشورش دچار مشکلات تازه ای بشود. البته عراق فارغ از این که چه کسی مدیر اجراییش باشد، از مشکلات عدیده ای رنج می برد که حل آن نیاز به یک اراده جدی و اجماع سراسری دارد. در عراق امروز که جریان ها در هر حالتی همگی دنبال سهم خود از کیک قدرت هستند رسیدن به این هدف چندان آسان نیست. 

در روزهای اخیر عراق شاهد تحولات تازه ای بوده است. هفته گذشته مقتدا صدر، رهبر جریان صدر و جریان سائرون در پارلمان عراق بعد از سفر حدودا سه ماهه خود به بیروت، به نجف اشرف بازگشت در حالی که نخستین تصاویری که از او بعد از این غیبت منتشر شد او را عصا به دست نشان می داد. گویا او به بیماری ای مبتلا شده که او را عصا به دست کرده است. با این وجود بازگشتش و ظهور مجددش در عرصه سیاسی عراق همانند همیشه پرسروصدا بود. انتشار کلیپی از او که طرفدارانش با اشعار حماسی در تایید او تهیه کرده بودند و همچنین حضورش در نماز جمعه کوفه که رفتار بی سابقه ای از خود نشان داد و بدون پایان نماز محل را ترک کرد، همچنین توئیت های منظمش درباره سیل و تغییرات پیش آمده در الجزایر و سودان حرکاتی بودند که سروصداهای زیادی به پا کردند. اما اوج این سروصداها زمانی بود که اعلام شد پارلمان عراق به سپردن سفارتی به جعفر صدر، پسرعموی مقتدا صدر و از نیروهای نزدیک به او رای مثبت داده است. اتفاقی که در میان ائتلاف اصلاح و سازندگی که ریاست آن را در حال حاضر سید عمار حکیم بر عهده دارد، بازتاب وسیعی داشته است. گویا اعضای این ائتلاف از این اقدام یاران مقتدا صدر خبر نداشتند. آنها شک برده اند که مقتدی صدر در حال پیش برد نقشه ای ناگفته است که کسی از آن خبر ندارد و احتمالا جعفر صدر در کنار مقتدا در محوریت آن قرار دارند. اعضای ائتلاف احساس می کنند که مقتدی صدر آنها را نامحرم حساب می کند و برای پیشبرد سیاست های خود به قدرت های خارج از ائتلاف اصلاح و سازندگی تکیه دارد. برای همین زمزمه های خروج از ائتلاف با او به گوش می رسد.

از آن طرف در درون ائتلاف بناء و به ویژه سازمان بدر به رهبری هادی عامری نیز اختلافاتی بروز کرده است. افرادی مثل قاسم الاعرجی که از اعضای سازمان بدر است و در دولت حیدر العبادی وزیر کشور بود، در تازه ترین مصاحبه خود عدم ادامه حضورش در دولت را به زوبندهای خارج از توافقات درون سازمان بدر مرتبط دانسته و از تشکیل جریان سیاسی مستقلی از سازمان بدر صحبت کرده است. در همین حال یک منبع مطلع در درون سازمان بدر به «العالم الجدید» گفته که «قاسم الاعرجی» در واکنش به کنار گذاشته شدنش از میان نامزدهای وزارت کشور عراق در حال تلاش برای ایجاد شکاف در بدر و خارج شدن از آن است. به گفته این منبع الاعرجی در حال یارگیری درون سازمان بدر است و می خواهد تشکیلات تازه ای راه بیندازد و این وضعیت باعث شدت گرفتن اختلافات و تنش ها در درون بدر شده است. در نشست هفته گذشته عادل عبدالمهدی با تعدادی از شهروندان عراقی مقیم ایران در تهران نیز تعدادی از حاضران دربرابر نخست وزیر عراق از هادی عامری به شدت انتقاد کردند و مدارکی درباره غیر قانونی بودن اخراجشان به دستور عامری به نخست وزیر ارائه دادند و خواستار پیگیری این موضوع شدند. روز جمعه نیز تظاهراتی در منطقه جادریه بغداد از سوی جریانی درون سازمان بدر در اعتراض به کادر رهبری این سازمان برگزار شد. 

در این میان بسیاری از جریان های سیاسی مقتدی صدر و هادی عامری را متهم می کنند که دولت را به اراده خود و به دور از مشورت با آنان چیده اند و سعی در هدایت آن بدون مشورت با آنها هستند.

به نظر می رسد آن آرامش نسبی که بعد از انتخاب دولت جدید به ریاست عادل عبدالمهدی در عراق به وجود آمده بود متزلزل شده است. با نزدیک شدن به تابستان همیشه داغ عراق که از کمبود شدید برق نیز رنج می برد و همچنین نزدیک شدن به موعد انتخابات استانداری ها احتمالا تحولات سیاسی تازه ای را شاهد خواهیم بود که تابستان داغ عراق را داغ تر می کند./اعتماد

کلید واژه ها: عراق عادل عبدالمهدی


( ۱۰ )

نظر شما :