افزایش احتمال جنگ ترغیبی میان ایران و امریکا

۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۲ کد : ۱۹۸۲۸۱۹ سرخط اخبار

یک استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران اظهار داشت: «تصمیم آمریکا در قرار دادن سپاه در لیست گروههای تروریستی فقط شرایط درگیری نظامی بین دو کشور را آماده می کند و "احتمال" برخورد چنین مساله ای را افزایش می دهد. در این رابطه فعالیت های دیپلماتیک و ساماندهی به افکار عمومی دنیا می تواند بر سیاست های ترامپ تاثیر بگذارد، اما الزاما قدرت تغییر آن را ندارد.»
چند روز قبل دولت ترامپ سپاه پاسداران را در لیست گروه های تروریستی آمریکا قرار داد. در مقابل، ایران نیز نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا را تروریستی نامید. این مساله گمانه زنی های زیادی در مورد احتمال وقوع درگیری نظامی بین دو کشور به وجود آورد.
دکتر ناصر هادیان، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در این باره به پرشیا دایجست گفت: «دلایل آمریکا برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی یکسری دلایل چهل ساله، یکسری دلایل دو ساله و یکسری دلایل دو سه روزه دارد. دلایل چهل ساله آن به برداشتی برمی گردد که ایالات متحده از جمهوری اسلامی دارد. از نگاه رهبران این کشور جمهوری اسلامی یک دولت انقلابی است که نظم جهان و منطقه را قبول ندارد و لذا آمریکا به عنوان کشوری که خود را مهمترین برقرار کننده نظم در دنیا می داند با چنین کشوری اختلاف نظر دارد.»
وی ادامه داد: «دلیل دو ساله آن به روی کار آمدن ترامپ و تیمی در قدرت مربوط است که فکر می کند راه حل ایران، تغییر نظام است و تلاش دارد با استفاده از دو استراتژی تقابل و توافق، این مساله را عملیاتی سازد. استراتژی توافق یعنی خود رژیم، خودش را تغییر دهد و استراتژی تقابل یعنی استفاده از ابزارهایی که در نهایت مردم باعث تغییر نظام شوند. انزوای دیپلماتیک، ائتلاف سازی، جنگ روانی، فعال سازی اختلافات قومی - مذهبی - طبقاتی، فشار حداکثری، تحریم و در نهایت جنگ، ابزارهای استراتژی تقابل است. قرار دادن سپاه در لیست گروههای تروریستی هم در همین راستا صورت گرفت. در واقع آمریکا مهمترین ابزار اعمال سیاست خارجی ایران در منطقه و قسمت هایی که امریکا از آن ناراضی است را هدف قرار داد.»

کلید واژه ها: ایران و امریکا


( ۱۲ )

نظر شما :