سفیر ایران در گفت وگوی اختصاصی با دیپلماسی ایرانی

پیامی از سوری ها به ترکیه منتقل نشده است/عراق و سوریه نیازی ندارند ما چیزی را میانشان رد و بدل کنیم

۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۲۹۰۰ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی گفت: پیام مشخصی در این سفر از طرف سوری ها یا ترک ها به یکدیگر منتقل نشده اما آقای دکتر ظریف گزارشی از مذاکرات و هماهنگی هایشان با طرف سوریه در مورد جنبه های مختلف به طرف های ترکیه منتقل کردند. موضوع سوریه به هر حال دستورکار مهم این دیدار بوده است.
پیامی از سوری ها به ترکیه منتقل نشده است/عراق و سوریه نیازی ندارند ما چیزی را میانشان رد و بدل کنیم

دیپلماسی ایرانی: سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان طی سفری دو روزه از تهران راهی دمشق شد و از آن جا به ترکیه رفت. از آن جا که وی از سوریه به ترکیه رفت بسیاری سفر او را مرتبط با پرونده سوریه دانستند. از آن جا که سفر ظریف به سوریه تنها چند روز بعد از سفر فالح الفیاض، دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق به دمشق انجام شد و چون وی در طول یک ماه گذشته دست کم دو بار به سوریه و یک بار به عربستان سفر کرده است، ظن این که سفر ظریف به سوریه و ترکیه با سفر الفیاض به نوعی مرتبط باشد، قوت گرفته است. خبرنگار اعزامی دیپلماسی ایرانی به ترکیه درباره سفر محمد جواد ظریف به ترکیه و سوریه گفت وگویی را با محمد فرازمند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا انجام داده است که در ادامه می خوانید: 

آقای ظریف از سوریه به ترکیه آمدند، برای همین بسیاری سفر ایشان را با پرونده سوریه مرتبط دانسته اند. به خصوص که قبل از ایشان آقای فالح الفیاض، دبیر شورای عالی امنیت ملی به سوریه آمد و با بشار اسد دیدار کرد. در رسانه های عربی این مساله مطرح شده که این تکاپوها ممکن است برای افزودن عراق به روند آستانه باشد. نظر شما درباره این چیست؟

تا آن جایی که به ترکیه و سوریه مربوط می شود، همان طور که می دانید ما و ترکیه هر دو عضو ابتکار آستانه هستیم که موضوع ابتکار آستانه، وضعیت سوریه و کنترل بحران این کشور است. طبعا دو کشوری که روابط با سوریه دارند، ایران و روسیه که عضو پروسه آستانه هستند، تمایل دارند که ضلع سوم این ابتکار هم در جهت کاهش تنش با موضوع این ابتکار که ابتکار آستانه است، حرکت کند.

گفته می شود آقای ظریف تلاش دارد به نوعی میان ترکیه و سوریه تصالحی ایجاد کند، آیا چنین چیزی را تایید می کنید؟  

پیام مشخصی در این سفر از طرف سوری ها یا ترک ها به یکدیگر منتقل نشده است اما آقای دکتر ظریف گزارشی از مذاکرات و هماهنگی هایشان با طرف سوریه در مورد جنبه های مختلف به طرف های ترکیه منتقل کردند. موضوع سوریه به هر حال دستورکار مهم این دیدار بوده است.

نظرتان درباره این که ممکن است میان سفر آقای ظریف با سفرهای آقای فالح الفیاض به سوریه ارتباطی وجود داشته باشد، چیست؟

عراقی ها با سوری ها ارتباطاتی دارند و به این که ما چیزی را میان عراق و سوریه منتقل کنیم نیازی وجود ندارد. 

آیا فکر می کنید که میان سوریه و ترکیه کاهش تنشی روی دهد؟

کاهش تنش که حتما اگر بخواهید مسیر سال های گذشته را نگاه کنید نسبت به شش یا هفت سال پیش وجود داشته است.   

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه محمد جواد ظریف سوریه


( ۲ )

نظر شما :