مدیرعامل پارس ایزوتوپ: با اوفک در تماس هستیم/آمریکا می‌خواهد دستان‌مان را بالا ببریم

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۸۲۹۹۰ سرخط اخبار

بدون شک یکی از مدیران پرمشغله این روزهای ایران در یکی از مهم‌ترین بخش‌های حیاتی و دارویی و صنعتی کشور است. با مشغله‌های بسیار بعد از مدت‌ها درخواست برای مصاحبه، پای گفت‌وگو می‌نشیند اما مدام تکرار می‌کند که ذهنش درگیر مسائل و کارهای زیادی است.

از ناهماهنگی‌ها، فرصت‌سوزی‌ها، سودجویی‌ها و مدیریت ناکارآمد در کشور به شدت گلایه‌مند است و از سویی فشار تحریم‌ها عرصه را برای‌شان تنگ کرده است. با این حال می‌گوید، اینجا در قلب تولید و صادرات رادیوداروی کشور کار مثل ساعت دقیق در حال انجام است و کسی اجازه ناامیدشدن، دست از کار کشیدن و بهانه‌گیری ندارد چرا که اینجا قلب رادیوداروی ایران است.

این مدیر با سابقه در عرصه تولید رادیودارو در کشور که در شش سال گذشته توانسته ایران را به یکی از کشورهای برجسته در این حوزه در آسیا تبدیل کند، خروج آمریکا از برجام را "فاجعه" می‌خواند اما می‌گوید که با همه این موانع، کار ادامه دارد.

مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت تولید رادیودارو در ایران می‌گوید، تنها مسأله‌ای که با خروج آمریکا از برجام بر سر راه این شرکت مانع ایجاد کرد، مختل شد همکاری ایرلاین‌های خارجی با آنها بوده است که برای مدتی صادرات رادیودارو را با مشکل مواجه کرد اما خوشبختانه بعد از یک سال توانستیم بر این مساله تا حدود زیادی مسلط شویم و موانع را از سر راه برداریم.

وی معتقد است مشکلات کشور امروز تحریم نیست بلکه سوءمدیریت است و برای حل این مساله تاکید دارد که باید به آن فرهنگی نگاه کنیم و فقط از دولت و کشور انتظار نداشته باشیم مشکلات را حل کند. بخش مهمی از رفتار و عکس‌العمل مردم در این شرایط بسیار مهم است و باید درست شود. علاوه بر این تحریم باید فرصتی برای نشان دادن توانمندی‌های‌مان باشد نه کسب درآمد بیشتر.

او می‌گوید، هیچ وقت نگفتم و نخواهم گفت، تحریم خوب است اما معتقدم در شرایط تحریم باید کار کرد و نباید دست روی دست گذاشت. باید توانمندی مان را این جاها نشان دهیم. این حرف که گفته می‌شود "خدا رو شکر که تحریم هستیم" مثل این است که پیغمبر بگوید خدا رو شکر در شعب ابی‌طالب گرفتار شدیم". باید طوری حرف زد که رسول باطنی انسان که همان عقل است هم آن را بپذیرد.

قرار دادن نام شرکت متبوعش از سوی آمریکا در لیست تحریم‌ها را نمی‌پذیرد و آن را غیرقانونی و غیرانسانی و در تعارض با شعار "اتم برای صلح" می‌داند و می‌گوید علاوه بر وزارت خارجه و دولت، راسا برای شکایت از آمریکا وارد عمل شدیم و برای نامه نگاری با اوفک اجازه لازم را هم کسب کردیم و اگر لازم باشد وکیل شخصی برای پیگیری شکایت‌مان استخدام می‌کنیم.

محمدرضا داورپناه، مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ، تنها و بزرگترین شرکت تولید رادیودارو در کشور که نیاز حدود یک میلیون بیمار را در سال تأمین می‌کند و در اقدامی یک‌جانبه و خلاف موازین حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا در لیست تحریم‌ها قرار گرفت، در گفت‌وگو با ایسنا درباره اقدامات حقوقی و قانونی انجام گرفته از سوی این شرکت برای شکایت علیه آمریکا که نام این شرکت را در لیست تحریم‌ها بر خلاف قوانین حقوق بشری و بین‌المللی قرار داده است؟ گفت: ما در این راستا تلاش‌هایی را انجام داده‌ایم و مکاتباتی با افراد و سازمان‌های مختلف در سطح دنیا حتی با اوفک داشتیم و اعتراض خود را نیز بیان کردیم. در شکایت و اعتراضی که انجام گرفت، اعلام شد پارس ایزوتوپ یک تولیدکننده داروهای هسته‌ای برای بیماران است و قرار دادن آن در لیست تحریم‌ها بر خلاف موازین بین‌المللی و اصول انسانی است.

وی ادامه داد: ما برای گرفتن بهانه از آنها خودمان راسا به اوفک نامه نوشته و اعتراض کردیم. اکنون چند ماه از اعتراض ما گذشته و هنوز پاسخی به ما نداده‌اند. اواخر اسفند ۹۷ ایمیلی دریافت کردیم تحت این عنوان که پرونده هم‌چنان در دست بررسی است. البته ما کارهای حقوقی بیش‌تری را در دست اقدام داریم.

مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ گفت: در اکتبر سال ۲۰۱۸ در دادگاه بین‌المللی لاهه رأی داده شد که آمریکا باید هرگونه موانعی که بر سر صادرات و تأمین ملزومات دارویی و پزشکی ایران وجود دارد، رفع کند. اما عکس این مساله اتفاق افتاد و شرکت ما فقط به خاطر این‌که به انرژی اتمی ایران وابسته است تحریم شد. پاسخ ما به این مساله این بوده و هست که مگر می‌شود یک رادیودارو را بدون راکتور یا سیکلوترون تولید کرد؟ مگر در آمریکا و دیگر کشورها رادیودارو را از جایی دیگر تأمین می‌کنند که ما بتوانیم این کار را انجام دهیم؟ طبیعی است راکتورهای هسته‌ای در اختیار دولت‌ها قرار دارند. معمولاً در دنیا راکتورها در اختیار بخش دولتی هستند، از این رو ما اعتراض کردیم و گفتیم که این اقدام آمریکا علاوه بر این‌که غیرقانونی و غیرحقوقی است، در مخالفت با سرفصل شعارهای خودشان مبنی بر "تحریم‌ها شامل مواد دارویی و پزشکی و کشاورزی نمی‌شود" است. شعار "اتم برای صلح" که هم اکنون مبنای کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است ابتدا توسط خود آمریکا مطرح شده است که بعداً آژانس آن را به "اتم برای صلح و توسعه" تغییر داد و این شعار زیر پا گذاشته شده است. آمریکا با این نوع اقدامات محدودیت‌ساز ثابت کردند که در شعار و سیاست‌شان صادق نیستند. فعالیت شرکت پارس ایزوتوپ کاملاً صلح‌آمیز و برای سلامت انسان‌ها و کاهش آلام بیماران است.

او خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا در فضای مجازی موازی اقدامات قانونی و حقوقی، اقدامات زیادی انجام دهیم به شکلی که افکار عمومی نسبت به تحریم غیرانسانی علیه این شرکت از سوی آمریکا مطلع و آگاه شود و تا کنون نیز انجمن‌ها و افراد زیادی از سراسر دنیا با انتشار بیانیه یا چاپ مقالات در ژورنال‌های معتبر این حرکت دولت آمریکا را تقبیح و از ما حمایت کرده‌اند.

وزارت خارجه و بخش حقوقی دولت پیگیر موضوع هستند
وی هم‌چنین گفت که به موازات پیگیری‌های شرکت، مساله شرکت پارس‌ایزوتوپ از سوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با اروپایی‌ها در حال پیگیری و بررسی است. ما روند پیگری‌های مان را به وزارت خارجه اعلام می‌کنیم و مسئولان محترم وزارت خارجه به طور جدی پیگیر مطالبات شرکت پارس ایزوتوپ در مذاکرات‌شان با اروپایی‌ها و در چارچوب برجام هستند. در این رابطه بخش حقوقی دولت هم پیگیر است.

مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ تصریح کرد: در عین حال شرکت به طور مستقل وکیل اختیار کرده و کار را تا احقاق حق‌مان دنبال خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، بعد از آنکه ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از برجام خارج شد مجدد تحریم‌های ایران مرتبط با پرونده هسته‌ای را بازگرداند اما در اقدامی عجیب و غیرانسانی بخش‌های دارویی، غذایی را نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم ذیل تحریم‌ها قرار داد. شرکت پارس ایزوتوپ و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور نیز جزو این تحریم‌ها قرار گرفتند.

تمام مذاکرات و تفاهم‌های اولیه در پروژه تترا با اروپایی‌ها معلق شده است
امیدواریم از مسیرهایی از جمله اینستکس بتوانیم همکاری با اروپا را از سر بگیریم
وی در ادامه گفت‌وگوی خود به آغاز احداث مرکز تولید و توسعه رادیوداروهای ایران (تترا) اشاره کرد و گفت: این مرکز بر اساس استاندارد GMP از سال ۹۳ دنبال شد تا اینکه امسال مقدمات اولیه کار فراهم شد. این مرکز قرار است جنب سازمان انرژی اتمی در فضای ۳۳ هزار متر مکعب در ۹ طبقه ساخته شود. بودجه ارزی آن توسط صندوق رفاه ملی به میزان ۶۳ میلیون دلار تأمین شده است و بودجه ریالی آن هم توسط سازمان انرژی اتمی تأمین می‌شود. راه‌اندازی این مرکز بعد از ۴۰ سال برای آن است که آن را جایگزین مراکزی کنیم که در دهه ۶۰ ساخته شده‌اند. ما در دهه ۶۰ و با امکانات گذشته ۲۰ الی ۳۰ ژنراتور تولید می‌کردیم و الان ۳۶۰ ژنراتور تکنسیم تولید می‌کنیم، یعنی بیش از ۲۰ برابر ظرفیت امکانات فعلی، در حال تولید هستیم. این مرکز دو سیکلوترون و ده‌ها خط تولید خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ تصریح کرد: قرار بود تمام تجهیزات پروژه تترا در چارچوب برجام و با همکاری کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اروپایی تأمین شود و مذاکرات مربوطه از سال ۹۶ شروع شد اما متأسفانه به خاطر تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام در بخش تأمین تجهیزات، تمامی مذاکرات و تفاهم‌های اولیه معلق شده است. این در حالی است که کشورهای اروپایی بسیار علاقه‌مند به همکاری با ایران در این زمینه هستند و تلاش داریم از مسیرهای مختلف، شاید ساز و کار مالی اروپا یا همان اینستکس این مساله حل شود. البته آنچه واضح است سهامداران این شرکت‌ها باید تصمیم بگیرند که در این پروژه وارد شوند و معمولاً به دلیل منافعی که شرکت‌های مذکور در آمریکا دارند کار برای ما مشکل می‌شود.

مرکز کرج با همکاری اروپایی‌ها بعد از برجام ساخته شد
قراردادهای متعدد با اروپایی‌ها به خاطر همکاری نکردن بانک‌های بزرگ اجرا نشد

وی درباره صادرات شرکت پارس ایزوتوپ به اروپا بعد از برجام گفت: در چارچوب برجام سرعت همکاری‌ها بسیار افزایش یافت و از آن شرایط نهایت استفاده را کردیم. مهم‌ترین همکاری ما با اروپایی‌ها ساخت مرکز کرج بود که با همکاری شرکت‌های اروپایی تأمین تجهیزات شد. هم چنین قراردادهای متعددی با اروپایی‌ها مورد تفاهم قرار گرفت و خیلی از آنها آماده امضا بود که به خروج آمریکا از برجام معلق شدند. متأسفانه اگر برخی مشکلات بانکی ناشی از اقدامات مخرب آمریکا در چارچوب برجام نبود، این قراردادها اجرایی شده بود اما در برخی قراردادها درگیر مسائل بانکی و چگونگی پرداخت‌ها بودیم؛ اینکه اروپایی‌ها با کدام یک از بانک‌های ما کار کنند، چون در همان زمان که برجام اجرایی شد هم مشکلات بانکی و عدم همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی با بانک‌های ایرانی وجود داشت.

داورپناه درباره اینستکس و کمک این ساز و کار به پیشرفت کار شرکت متبوعش و بهبود اوضاع خاطرنشان کرد: ما به طور مستقیم با ساز و کار مالی اروپا درگیر نیستیم. این بانک‌های ما هستند که باید خود را با این سیستم هماهنگ کنند و به طور متقابل این سیستم با شرایط بانک‌های ایرانی خود را هماهنگ سازد.

به "ما می‌توانیم" اعتقاد دارم
آمریکا به کمتر از این‌که دستان‌مان را بالا ببریم راضی نمی‌شود
مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ در پاسخ به این پرسش که اگر تحریم‌های آمریکا ادامه و گسترش یابد و اروپا هم نتواند کاری برای مقابله با آن یا اقدامات جایگزین انجام دهد چه باید کرد؟ گفت: نگاه من این است؛ در شرایط فعلی آمریکا به کمتر از این‌که ما دستان‌مان را بالای سرمان ببریم راضی نمی‌شود. اما ما در همین شرایط تحریم و با مشکلات زیادی که وجود دارد، سعی داریم طرف‌های خارجی خود را حفظ کنیم.

وی در پاسخ به این‌که پس به نظر شما مذاکره با اروپا در این شرایط بی‌فایده است؟ گفت: هیچ وقت نمی‌گویم مذاکره بی‌فایده است. اما در کنار مذاکره و گفت‌وگو به "ما می‌توانیم" اعتقاد دارم. اگر به کارمان ایمان داشته باشیم، دست به ابتکار عمل و خلق راه‌های جدید می‌زنیم یا راهی می‌سازیم یا راهی می‌یابیم.

او تاکید کرد: هر مسؤولی نقطه توانش در مشکلات و سختی مشخص می‌شود. باید تعامل و همکاری‌مان را در داخل بیشتر کنیم به ویژه هماهنگی بین دستگاه‌ها باید بیش‌تر باشد که متأسفانه الان این طور نیست. شرایط به گونه‌ای است که از صبح که بیرون از خانه می‌آییم، بیشتر وقت‌مان را برای از سر راه برداشتن موانع خود ساخته صرف می‌کنیم و تا برسیم به دفتر کارمان دیگر توانی نمانده است. معتقدم تحریم باید فرصتی برای نشان دادن توانمندی‌های‌مان باشد نه کسب درآمد بیشتر.

تحریم‌ها سخت‌تر و عمیق‌تر شده است
همیشه یک جای کار در مدیریت‌مان می‌لنگد
وی خاطرنشان کرد: مدیریت در سه کلمه "مشورت، تصمیم و اقدام" خلاصه می‌شود که متأسفانه در سیستم ما برخی فقط مشورت می‌کنند، عده‌ای مشورت می‌کنند اما در تصمیم مردد هستند و برخی هم مشورت نمی‌کنند اما اقدام می‌کنند؛ ما همیشه یک جای کار مان در مدیریت می‌لنگد.

مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ در پاسخ به این پرسش که در سال ۱۳۸۶ با تحریم‌های شدیدی در تأمین مواد اولیه رادیوایزوتوپ مواجه شدیم آیا الان نسبت به آن زمان شرایط بهتری در مدیریت تحریم و مشکلات احتمالی داریم؟ گفت: نسبت به سال ۸۶ خیلی شرایط بهتری داریم اما تحریم‌ها الان عمیق‌تر هستند. توسعه انجام شده در حوزه رادیودارو در این ده سال قابل مقایسه نیست و فاصله زیادی با گذشته پیدا کردیم. تحریم‌ها سخت‌تر شده است. همه کشورها منفعتی در آمریکا دارند و آمریکا هم از این مساله نهایت استفاده را کرده است. سرنخ همه چیز در دنیا به دلار وصل است و آمریکایی‌ها از این موضوع به عنوان یک ابزار قدرتمند بهره می‌برند. از طرفی آمریکا همه منافذ ما را رصد کرده و این مسیرها را بسته است. با این حال همیشه راهی برای دور زدن تحریم وجود دارد، البته با هزینه بیشتر.

وی گفت: خواست، اراده و وحدت با شعار دادن محقق نمی‌شود، باید این‌ها را از خودمان شروع کنیم و منتظر دیگری یا بالادستی نباشیم. منابع و ذخایر ملی ایران نسبت به جمعیت‌مان و در سطح دنیا وضعیت خوبی دارد پس ما مشکل منابع نداریم بلکه باید مدیریت خود را اصلاح کنیم.

مدیرعامل پارس ایزوتوپ در ادامه با اشاره به روند تأسیس این شرکت و اهداف تعیین شده برای آن از ابتدا تا کنون تصریح کرد: از سال ۹۱ شرکت پارس ایزوتوپ، با هدف تولید محصول باکیفیت، ارتقا خدمات‌رسانی و سرعت پاسخگویی در عرصه پزشکی و صنعتی، تأسیس شد. در کنار این اهداف، حرکت به سمت استانداردهای بین‌المللی نیز مدنظرمان بود.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین هدف این شرکت ارتقا سلامت عمومی جامعه با ارسال به موقع محصولات جهت تشخیص، درمان و کاهش رنج بیماران به ویژه مبتلایان به سرطان بوده است. ما این دیدگاه را به همه بخش‌های مرتبط در کشور تسری دادیم و به زعم خود تا الان با کمک همکاران‌مان در بخش غذا و دارو کشور، در این زمینه موفق بوده‌ایم.

یکی از قطب‌های تولید رادیودارو و کیت‌های رادیودارویی در آسیا هستیم
مدیرعامل بزرگترین شرکت تولید رادیودارو در ایران اظهار کرد: ما دو استراتژی برای شرکت ترسیم کردیم، استراتژی تنوع محصول و تمرکز بازار برای بازار داخل کشور و استراتژی تمرکز محصول و تنوع بازار برای صادرات. برای این راهبردها چشم‌اندازی ده ساله ترسیم شده است که خوشبختانه امروز و بعد از گذشت ۶ سال، تمامی نیاز کشور عزیزمان را تأمین کرده و از معدود شرکت‌هایی هستیم که طیف وسیعی از محصولات را با تنوع بالا در اختیار داریم و همچنین در حوزه بین‌المللی، و با انتخاب محصولات استراتژیک و بازار مناسب آن توانستیم خودمان را به عنوان یکی از قطب‌های تولید رادیودارو و کیت‌های رادیودارویی در آسیا مطرح کنیم.

وی گفت: تولید دارو به دو شیوه استفاده از راکتور تهران و سیکلوترون مرکز تحقیقات کرج در این شرکت انجام شده و هنوز هم به همین دو شیوه کار را انجام می‌دهیم. البته برای تولید مهم‌ترین محصولات تشخیصی همچون ژنراتور تکنسیم 99M و ید ۱۳۱ برای درمان سرطان تیروئید و لوتشیوم PSMA و لوتشیوم Dotatate به ترتیب برای درمان سرطان پروستات و تومورهای نورواندوکرین که از سال گذشته تولید آن آغاز شده است، نیاز است تا مواد اولیه آن به صورت هفتگی از روسیه خریداری شود.

او ادامه داد: یکی دیگر از کارهای بزرگی که شرکت پارس ایزوتوپ انجام داده است، تولید اصلی‌ترین داروی تصویربرداری دستگاه‌های پت اسکن یعنی FDG است که برای تولید آن مرکز جدیدی را با بالاترین استانداردهای بین‌المللی در کرج در سال ۱۳۹۶ با حضور رئیس‌جمهور افتتاح کردیم. این مرکز ظرفیت آن را دارد که برای هر بار تولید، حدود ۱۰ بیمارستان را سرویس دهد. در حال حاضر در کل ایران هشت پت اسکن داریم که در تهران در بیمارستان‌های شریعتی، خاتم‌الانبیاء و مسیح دانشوری هستند و هم‌چنین در بیمارستان‌های رضوی مشهد، فاطمه زهرا شیراز، امام رضا تبریز و پیام کرج و به زودی در بیمارستان امام خمینی تهران این ظرفیت اضافه می‌شود. هم‌چنین در این مرکز توانستیم ژنراتور گالیوم ۶۸ را تولید کنیم که جز پنج کشور تولیدکننده آن هستیم. ژنراتور گالیوم ۶۸ دومین محصول استراتژیک است که در پت استفاده می‌شود و اکنون دانش تولید آن در کشور ایجاد شده و بیمارستان‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

آژانس از کیفیت و استاندارد بالای مرکز تولید رادیودارو کرج تعجب کرد
وی در ادامه به بازخورد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازدید از مرکز کرج اشاره کرد و گفت: وقتی آژانس از مرکز تولید رادیوداروهای وابسته به سیکلوترون کرج بازدید کردند بسیار از سطح کیفیت و استاندارد آن تعجب کردند. بنا بر این معتقدیم ما در تولید محصول با کیفیت، تحویل در کمترین زمان ممکن و تضمین دائمی ارائه محصول بدون وقفه تا کنون به خوبی وظایف تعیین شده را انجام داده‌ایم.

او درباره توریسم درمانی و سهم این شرکت از این مقوله اظهار کرد: در حوزه درمان، توریسم داریم چون در منطقه از معدود کشورهایی هستیم که داروهای خاص مثل لوتشیوم که هر دوز آن ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار است را تولید می‌کنیم، در حالی که این دارو در ایران با قیمتی نازل به فروش می‌رسد. در عین حال کشورهای اطراف ایران از این مساله استقبال خوبی کرده‌اند. در زمینه ید درمانی نیز بیماران خارجی زیادی داریم، که البته با اضافه شدن داروی جدید درمانی مانند لوتشیوم بر تعداد متقاضیان خارجی به ویژه کشورهای اطراف افزوده شده است. پیشنهاد ما به مجموعه‌ها و بیمارستان‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند این است، که به این مقوله به عنوان یک فرصت جهت ورود ارز به کشور نگاه کنند، چراکه متأسفانه قیمت برای بیماران خارجی به صورت ریالی و همانند قیمت برای بیماران عزیز کشورمان است که قطعاً در هیچ جای دنیا این مرسوم نیست.

مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ در ادامه درباره واردات سیکلوترون به کشور تا قبل از خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: در این رابطه مشکلی تحریمی خاصی نداریم اما هرچه جلوتر رفتیم، خود بیمارستان‌ها متوجه شدند که داشتن سیکلوترون کاری بیهوده است چون کار با آن فنی و تخصصی است و نیاز به پشتوانه مالی و دانشی مناسب برای تأمین و نگهداری آن دارد. الان حتی بیمارستان‌هایی که سیکلوترون دارند هم ترجیح می‌دهد از شرکت ما رادیوداروی مورد نیازش را بگیرد. ما برای تولید رادیوداروهایی سیکلوترونی هدف‌گذاری مناسبی انجام دادیم، که از تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص برای نگهداری و تعمیرات، شامل آن می‌شود تا نصب و راه اندازی سیکلوترون‌های جدید و یا حتی اجاره آن از مراکزی که در سطح کشور در اختیار دارند.

وی درباره سیکلوترون بیمارستان شریعتی که چند سالی است وارد شده اما با مشکل راه‌اندازی مواجه بود گفت: این سیکلوترون هنوز راه‌اندازی نشده است ولی تا کنون دغدغه‌ای هم نداشته‌اند و محصول مورد نیازشان توسط شرکت ما تأمین شده است و بیش از ۶۰۰۰ بیمار را خدمات داده‌اند. ان‌شاءالله سیکلوترون آنها بزودی راه‌اندازی می‌شود اما بیشتر برای استفاده تحقیقاتی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ تاکید کرد: شرکت پارس ایزوتوپ نیاز تمام مراکز پزشکی هسته‌ای کشور شامل ۱۸۶ مرکز که ۴۸ مرکز آن دولتی و ۱۳۸ مورد خصوصی است را تأمین می‌کند. در سال‌های اخیر به تعداد این مراکز هسته‌ای افزوده شده است. البته ما معتقدیم که به لحاظ آمایش سرزمینی با توجه به اینکه بیشتر این مراکز در تهران هستند مناسب نیست؛ تقریباً نیمی از مراکز در تهران هستند و نیمی دیگر در کل کشور پراکنده شده‌اند و در برخی استان‌ها اصلاً مرکز هسته‌ای نداریم. یکی از اقدامات خوب شرکت پارس ایزوتوپ این بوده که تحقیقات بالینی روی محصولات‌اش که قبلاً در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی واقع در شهر تهران انجام می‌شد را به بیمارستان‌هایی در شهرهای مختلف منتقل کرده است. به عنوان مثال، تحقیقات درباره لوتشیوم را به بیمارستان‌های بوشهر و مشهد منتقل کرده و به این شکل استان‌های دیگر را هم درگیر کردیم.

وجود محصول دارویی ما در کشورهای مختلف کمک به "دیپلماسی سیاسی" است
وی با اشاره به شعار شرکت پارس ایزوتوپ مبنی بر "افق تازه‌ای در زندگی" گفت: ما بر همین مبنا همیشه حرکت می‌کنیم، یعنی نگاه ما صرفاً به بیمار ایرانی نیست و وقتی نیاز داخلی را تأمین کردیم به سمت صادرات حرکت کردیم. شاید و بهتر است بگوییم مطمئنم هیچ کس باور نمی‌کرد که روزی بتوانیم صادر کننده انواع رادیودارها باشیم، اما الان به کشورهای مختلف از جمله عراق، پاکستان، هند، لبنان، سوریه، مصر، گرجستان صادرات داریم.

مدیرعامل بزرگترین شرکت تولید رادیودارو در ایران با بیان این‌که "ما در شرکت معتقد بودیم یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانیم به دنیا فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را معرفی کنیم، صادرات این فن‌آوری است"، بر "دیپلماسی علمی و فن‌آوری" و استفاده از ظرفیت‌های علم و فناوری برای تحقق اهداف سیاست خارجی تاکید کرد و افزود: اعتقاد دارم همه چیز در "دیپلماسی سیاسی" نمی‌گنجد. کاری که با ارسال یک محصول دارویی و تکنولوژی خاص در حوزه دارویی و پزشکی انجام می‌دهیم یا به واسطه این توانمندی متخصصان و کارشناسانی را به ایران می‌آوریم و کار و محصول خود را معرفی می‌کنیم، بهترین اتفاق و کمک به مسیر دیپلماسی سیاسی است.

وی ادامه داد: هند یک قطب هسته‌ای است و حرف‌های زیادی در این حوزه برای گفتن دارند و ما در حوزه دارو واردکننده دارو از هند هستیم، اما در رادیوداروها این ایران است که تأمین کننده نیاز هندی‌ها است. این اتفاق در حالی روی داده است که فرانسه، ترکیه، لهستان، آلمان، رژیم اسرائیل و انرژی اتمی هند در این حوزه رقابت داشته و دارند. اما پارس ایزوتوپ در برهه‌هایی در رأس بازار رادیوداروی هند قرار گرفت و هم‌چنان در رتبه بالایی قرار دارد. ما رادیوداروی بیش از ۷۰ بیمارستان هند را تأمین می‌کنیم. محصولات ما امروز در هند ثبت شده است و این روند هر روز رو به افزایش است. مسؤولان هندی سال گذشته برای چهار روز به ایران و شرکت ما آمدند و از روند کار و خطوط تولید بازدید کردند و دیدند که با استاندارد بالایی کار در حال انجام است.

او هم‌چنین خبر داد: مناقصه تأمین رادیوداروی عراق را شرکت پارس ایزوتوپ برنده شد و دو ماه پیش مناقصه فروش رادیودارو به قطر و عمان را بردیم. هم‌چنین به زودی با مکزیک، کاستاریکا و بزریل وارد مذاکره خواهیم شد.

قول می‌دهم صادرات رادیوداروی ایران در ترکیه به شدت افزایش پیدا می‌کند
وی گفت: شرکت ما نیز به زودی به بازار ترکیه ورود پیدا خواهد کرد. ترکیه ۱۱۰ مرکز پت دارد و در این حوزه کشوری مدعی است اما قول می‌دهم محصولات‌مان در ترکیه به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. هر ژنراتور ۱۸ تا ۲۵ هزار یورو قیمت دارد و در این رابطه ترکیه خریدار ژنراتور ماست.

مدیرعامل بزرگترین شرکت تولید رادیودارو در ایران اظهار کرد: شرکت ما هم‌چنین برای سوریه و گرجستان هم محصولات مورد نیازشان را تأمین می‌کند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم اگر بتوانیم محصولات‌مان را به چین و هند صادر کنیم، توانسته‌ایم به بخش قابل توجهی از اهداف تعیین شده شرکت دست پیدا کنیم که اکنون پنجاه درصد این هدف محقق شده است.

وی با بیان این‌که ایران با مصر هیچ رابطه سیاسی ندارد اما در زمینه صادرات رادیودارو همکاری دارد، گفت: در حال حاضر شرکت پارس ایزوتوپ رادیوداروی ۱۲ بیمارستان این کشور را تأمین می‌کند و این اتفاق از سال ۹۳ شروع شده است. در روزنامه‌های مصر تیتر زده بودند که "مواد رادیواکتیو ایران" وارد قاهره شد و این برای فعالیت ما موفقیت بزرگی است. در عین حال دوستان ما به شدت پیگیر توسعه و انتقال این فن‌آوری به دنیا هستند تا اثبات کنند که ایران در این عرصه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مدیرعامل شرکت پارس ایزوتوپ در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد که تا کنون شخصیت‌های برجسته زیادی در حوزه صنعت پزشکی هسته‌ای به ایران آمده‌اند و هر کدام با نگاه مثبت و رو به جلو و نگاهی واقع‌بینانه نسبت به ایران و ظرفیت‌های بی‌شمارش ایران را ترک کردند.

سیکلوترون تهران ارتقا می‌یابد
داورپناه در پاسخ به این‌که سیکلوترونی که در اختیار سازمان انرژی اتمی است و شرکت شما از آن استفاده می‌کند بسیار قدیمی است آیا در این زمینه مشکلی وجود ندارد؟ اظهار کرد: این سیکلوترون که تنها سیکلوترون با قدرت ۳۰ مگاولت است، برای ۲۵ سال پیش است، با این حال ما این میزان پیشرفت و توسعه را در شرکت پارس ایزوتوپ از همین سیکلوترون داشته‌ایم. البته یکی از برنامه‌های مهم سازمان انرژی اتمی که به ما اعلام شده این است که این سیکلوترون ارتقا خواهد یافت.

به ایرلاین‌های دقیق و مطمئن برای پیشرفت در صادرات رادیودارو نیاز داریم
وی درباره چگونگی صادرات رادیودارو توسط این شرکت با توجه به اهمیت و حساسیت زمان برای ارسال رادیودارو گفت: داشتن ایرلاین‌های مطمئن و دقیق به عنوان نقطه قوت کار در حوزه صادرات رادیو دارو است، چون رادیودارو باید در زمان مناسب به دست مشتری برسد و اگر نقطه پرواز یک روز تغییر کند در کار مشکل ایجاد می‌شود، گاهی تا یک روز جا به جایی قابل مدیریت است اما اگر این زمان بیشتر شود در عمل محصول از بین می‌رود یا به درد مشتری نخواهد خورد؛ چرا که محصولات ما مثل یخ هستند و اگر به موقع استفاده نشود از بین می‌رود و از طرفی باید برای این دیرکردها خسارت داده شود.

داورپناه از روند کار در حوزه صادرات رادیودارو به ویژه در گمرگات کشور اظهار خشنودی کرد و گفت: خوشبختانه در این حوزه مشکلی نداریم و همکاری خوبی با ما انجام می‌شود.

در اروپا با عناوین "تحقیقاتی" فعلاً صادرات داریم
مدیرعامل بزرگترین شرکت تولید رادیودارو در کشور با اشاره به این‌که این شرکت عضو انجمن پزشکی هسته‌ای اروپاست و اعتبار قابل توجهی دارد اظهار کرد: این شرکت هفت سال است که در نمایشگاه‌های پزشکی هسته‌ای اروپا شرکت دارد و در ۲۰۱۹ هم در نمایشگاه اسپانیا حضور داریم. حضور ما در این مدت موجب تحیر همه شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان شده است و امسال هم به شکل قابل توجهی خواهیم درخشید.

وی در پاسخ به این پرسش که این شرکت به کشورهای اروپایی با توجه به نداشتن استانداردهای اروپایی و نیز تحریم‌های آمریکا هم صادرات دارد؟ خاطرنشان کرد: ما با عناوین "تحقیقاتی" محصولات‌مان را به اروپا صادر می‌کنیم. به عنوان مثال به اتریش محصولات زیادی ارسال شده است اما چون نیاز داریم تا محصولات‌مان با استاندارد GMP اروپا همسان باشد کمی این روند در مرحله تجاری سخت است، اما برای آن هم برنامه داریم و انشالله به زودی محصولات‌مان در سطح استاندارد اروپا در کشور تولید خواهد شد.

مدیرعامل پارس ایزوتوپ درباره چگونگی تأمین رادیوایزوتوپ (مواد اولیه تولید رادیودارو) مورد نیاز کشور با تاکید بر این‌که "سعی داریم این مواد را از کشورهای مختلف تأمین کنیم" گفت: بیشتر مواد رادیواکتیو مورد نیازمان را از راکتورهای روسیه تأمین می‌کنیم، اما تلاش داریم از طریق راکتور تهران و تکنولوژی‌های دیگر نیز این مواد را تأمین کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: یک تعداد کشور که صاحب راکتور هستند رادیوایزوتوپ همه کشورها را تأمین می‌کنند. الان حدود ۴۰ درصد مولیبدن مورد نیاز دنیا را کانادا، ۳۰ درصد هلند، ۱۰ درصد فرانسه و حدود ۱۰ درصد دیگر هم آفریقای جنوبی و بخش کوچکی هم توسط روسیه تأمین می‌شود. از این رو این طور نیست که یک کشور بتواند در همه این زمینه‌ها مولد باشد. هم‌چنین در زمینه تولید رادیودارو هم تعداد محدودی از کشورها هستند که تولیدکننده رادیودارو هستند و داروی همه کشورها را تأمین می‌کنند که ایران هم در این دسته از کشورها قرار دارد.

کلید واژه ها: اوفک تحریم ایران


( ۲ )

نظر شما :