آغاز فعالیت تخت‌روانچی در نیویورک

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۹۸۳۰۲۰ سرخط اخبار

«مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد پس از تقدیم استوارنامه خود به دبیرکل این سازمان رسما فعالیتش را در سمت جدید آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «مجید‌ تخت‌روانچی» معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور که 20 فروردین ماه سالجاری به پیشنهاد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تأیید حسن روحانی رئیس جمهوری به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک و جایگزین «غلامعلی خوشرو» شد، استوارنامه خود را تقدیم «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل کرد.

وی که در سفر ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست «روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شده بود با حضور در مقر سازمان ملل در نیویورک ضمن دیدار با گوترش استوارنامه خود را تقدیم کرد.

نشست «روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» قرار است امروز (چهارشنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.

*کارنامه تخت‌روانچی 

مجید تخت‌روانچی در کارنامه فعالیت‌های خود در دوران خدمت در وزارت امور خارجه در سمت‌هایی چون  سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برن، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و دستیار ویژه وزیر امور خارجه فعالیت کرده است.

تخت‌روانچی همچنین در جریان مذاکرات هسته‌ای که در نهایت منجر به توافق برجام شد، عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان بود.

مجید تخت روانچی دستیار سابق سید کمال خرازی و سفیر اسبق ایران در سوئیس شهریور ماه 1392 به جای علی اصغر خاجی عهده‌دار معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه شد. او آبان ماه سال 1396 و قبل از تغییرات در وزارت خارجه به ریاست جمهوری رفت و عهده‌دار معاونت سیاسی دفتر رئیس جمهور شد. مراسم معارفه مجید تخت روانچی به عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در 29 آبان 1396 برگزار شد.

در پی تغییر ساختار در وزارت خارجه معاونت‌های منطقه‌ای شامل معاونت اروپا و آمریکا، معاونت عربی و آفریقا و معاونت آسیا و اقیانوسیه حذف و در یک معاونت سیاسی تجمیع شدند که سید عباس عراقچی در حال حاضر عهده‌دار این معاونت است. (اینجا بخوانید)

‌تخت‌روانچی فارغ التحصیل مهندسی و کارشناسی ارشد در رشته عمران از دانشگاه کانزاس، کارشناسی ارشد اقتصاد سیاسی از دانشگاه فوردهام آمریکا است و دکترای علوم سیاسی خود را در  سال ۸۹ از دانشگاه برن سوئیس دریافت کرده است.او با زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی آشنایی دارد.

به گزارش فارس، پیش از روانچی، غلامعلی خوشرو عهده‌دار این سمت بود که در پی  تصویب طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور نیز مشمول این قانون قرار گرفتند، به تهران بازگشت و از آن زمان «اسحاق آل حبیب» معاون نمایندگی ایران سرپرست این نمایندگی بود. خوشرو از بهمن 1393 عهده‌دار این سمت و قبل از آن هم به عنوان سفیر ایران در سوئیس مشغول به خدمت بود. 

*غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده سابق

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران 19 آبان ماه 1397 در اظهاراتی درباره سه سفیری که مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شده‌اند، اظهار داشت:طبق مقررات وزارت خارجه کسی که سفیر بوده می‌تواند 35 سال سابقه و 65 سال سن داشته باشد و سه سفیر داریم که باید 27 آبان ماه 1397 برگردند.

برهمین اساس، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز در پایان ماموریت خود 26 آبان ماه 1397 با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ملاقات و خداحافظی کرد.

کلید واژه ها: مجید روانچی


نظر شما :