وزیر دفاع روسیه: برجام، نمونه بی‌اعتنایی آمریکا به تعهداتش است

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۸۳۰۲۳ سرخط اخبار

وزیر دفاع روسیه با اشاره به خروج ایالات متحده از توافق‌های متعدد بین‌المللی، گفت توافق هسته‌ای با ایران یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد ایالات متحده به تعهدات خود بی‌اعتنا است.

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، گفت ایالات متحده به بسیاری از تعهدات بین‌المللی خود بی‌توجه است.

شویگو که در هشتمین کنفرانس امنیتی مسکو صحبت می‌کرد، ابتدا به خروج آمریکا از توافقنامه موشک‌های بالستیک میان‌برد اشاره کرد و گفت اکنون اسناد امنیتی بالادستی آمریکا به وضوح «جهت‌گیری ضدروسی» دارد و نشان می‌دهد ارزیابی‌های مسکو مبنی بر اینکه سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا در وهله نخست برای مقابله با روسیه است، درست بوده است.

وی افزود: «نمونه‌های متعدد دیگری از بی‌توجهی ایالات متحده به تعهداتش در پیمان‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی وجود دارد. خودداری ایالات متحده از تبعیت از برنامه جامع اقدام مشترک در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، یک نمونه است.»

شویگو سپس اشاره کرد که ایالات متحده سازمان منع تسلیحات شیمیایی را تضعیف کرده تا از این نهاد برای تدوین گزارش‌های سیاسی و پیشبرد اهداف خود بهره‌گیری کند.

وزیر دفاع روسیه همچنین از آمریکا به دلیل فعالیت نظامی در دیگر کشورها بدون داشتن مجوز سازمان ملل متحد انتقاد کرد. ارتش آمریکا از سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش و بدون دریافت مجوز از دمشق یا سازمان ملل، به سوریه نیروی نظامی اعزام کرده و همچنان در این کشور حضور نظامی دارد.

آمادگی روسیه برای پاسخ نامتقارن به ناتو

شویگو در بخش دیگری از سخنرانی‌اش به فعالیت‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نزدیکی مرزهای روسیه اشاره کرد و گفت روسیه‌هراسی اکنون به سیاست اصلی این سازمان بدل شده  است. وی گفت ناتو «خود تهدید روسیه را ابداع کرده و خودش هم آن را باور کرده و از آن هراسان شده است.»

وی افزود: «همزمان، اقدامات عملی این ائتلاف، چه استقرار زیرساخت‌های نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه و چه افزایش فعالیت در دریای سیاه و بالتیک، به افزایش تنش منجر شده و پاسخ مقتضی روسیه را می‌طلبد.»

وزیر دفاع روسیه ادامه داد: «می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما در زمان مناسب به اقدامات ناتو پاسخ می‌دهیم و این اقدامات الزاما متقارن نخواهد بود.»

ناتو از زمان پایان جنگ سرد به مرور کشورهای بیشتری را از مناطق شرقی اروپا جذب کرده و به مرور مرزهای خود را به روسیه نزدیک کرده است. مسکو بارها هشدار داده که حرکت ناتو به سمت شرق را تهدیدی برای خود می‌داند و در صورت لزوم به آن پاسخ خواهد داد.

کلید واژه ها: روسیه برجام ایالات متحده امریکا


نظر شما :