عراقچی: اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری جایگزین ایران در بازار جهانی نفت شود

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۹۸۳۱۲۴ سرخط اخبار

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار با رئیس و تعدادی از اعضای گروه دوستی پارلمانی اتریش و مجلس شورای اسلامی ایران تاکید کرد:اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری جایگزین ایران در بازار جهانی نفت شود.

به گزارش ایسنا، در این دیدار مهمترین موضوعات و تحولات بین‌المللی و همچنین روابط دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

"ولفگانگ گرستل" رئیس گروه دوستی پارلمانی دو کشور در پارلمان اتریش در این ملاقات با ابراز تأسف نسبت به وقوع سیل‌های اخیر، مراتب همدردی کشورش را ابلاغ و با تمجید از سیاست‌های خردمندانه ایران درخصوص برجام، اظهار کرد: اتریش و اتحادیه اروپا تصمیم آمریکا برای خروج از برجام را مردود دانسته و نگران کاهش ارزش و اهمیت این توافق هستند. این یک واقعیت است که اروپا بیش از آمریکا به برجام نیاز دارد؛ به همین دلیل، اتریش به همراه اتحادیه اروپا به حمایت از برجام همچنان پایبند و مصمم است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار ضمن تشکر از همدردی دولت و مردم اتریش به خاطر سیل‌های اخیر و نیز ارسال کمک به سیل‌زدگان، در مورد برجام گفت: برجام یک توافق بین‌المللی است و آمریکا با خروج خود از این توافق، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده ولی متأسفانه این اقدام غیرقانونی با واکنش مناسب از سوی شورای امنیت و یا کشورهای اروپایی مواجه نشده است.

عراقچی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده، و با انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات اروپا در قبال توافق هسته‌ای تاکید کرد: صبر و تحمل جمهوری اسلامی نامحدود نیست و ما با ارزیابی جامع از شرایط حاضر و بدون برخوردهای احساسی، به زودی واکنش مناسب به اقدامات غیرقانونی آمریکا را اتخاذ خواهیم کرد. ما به اندازه کافی فرصت و زمان برای جبران تبعات خروج آمریکا از برجام ارائه کرده ایم و اکنون دیگر زمان عمل فرا رسیده است. ما از مواضع سیاسی اتحادیه اروپا استقبال می‌کنیم، اما حمایت صرفاً سیاسی هیچ کمکی به ادامه برجام نمی‌کند. برجام یک توافق اقتصادی نیست و ماهیت امنیتی دارد. و اگر برای اروپا اهمیت دارد باید هزینه‌های حفظ آن را هم بدهند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در خصوص تصمیم کاخ سفید برای به صفر رساندن فروش نفت ایران نیز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری جایگزین ایران در بازار جهانی نفت شود و مسئولیت هر گونه عواقب آن با آمریکا و کشور یا کشورهای مزبور است.

کلید واژه ها: تحریم نفت ایران سید عباس عراقچی


نظر شما :