مسکو: تحریم‌های آمریکا باعث توقف همکاری هسته‌ای با ایران نمی‌شود

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۱ کد : ۱۹۸۳۲۳۹ سرخط اخبار

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه تحریم‌های آمریکا باعث توقف همکاری هسته‌ای با ایران نخواهد شد تاکید کرد که به توسعه همکاری با تهران ادامه خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روسیه روز شنبه اعلام کرد که تهدیدات آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران، هرگز باعث توقف همکاری هسته‌ای با ایران نخواهد شد و همکاری با تهران را ادامه می‌دهیم.

«سرگی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: روسیه قصد دارد با وجود تهدید آمریکا به تحریم، همکاری با ایران را از جمله در زمینه‌ هسته‌ای به پیش ببرد.

وی در این مصاحبه گفت: تهدید به تحریم‌های جدید همکاری مشروع و دوجانبه با ایران را متوقف نخواهدکرد. ما از سال 2012 در حال زندگی کردن تحت  تحریم‌های ضد روسی آمریکا هستیم.

دولت آمریکا بامداد شنبه (به وقت تهران) بر خلاف مفاد توافق هسته‌ای، بخش تازه‌ای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را نیز مشمول تحریم قرار داد.

ریابکوف در ادامه این مصاحبه با اشاره به این موضوع که ایران تجربه زیادی درباره چگونه زندگی کردن تحت تحریم‌های آمریکا دارد، گفت: در برابر تهدیدات آمریکا تسلیم نخواهیم شد و به صورت سیستماتیک همکاری با جمهوری اسلامی ایران را از جمله در بخش انرژی هسته‌ای که در تطابق با قوانین بین‌المللی و ملی کشورهای ماست، توسعه و گسترش خواهیم داد.

ایران و روسیه در سال 1370 هجری شمسی قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را امضا کردند. این نیروگاه سال 1388 افتتاح شد اما برق آن از سال 1390 در مدار قرار گرفت و اداره این نیروگاه در حال حاضر در دست متخصصان ایرانی است. در سال 2014 روسیه و ایران قرارداد ساخت دومین و سومین رآکتور را در نیروگاه اتمی بوشهر امضا کردند.

بر اساس بیانیه‌ای که بامداد امروز در سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است که تصمیم تحریم همکاری‌های هسته‌ای با تهران با هدف «محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیری به سوی تسلیحات هسته‌ای» اتخاذ شده است. (جزئیات بیشتر)

آمریکا با صدور این بیانیه، عملا کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای را از اجرای مفادی از این توافق از جمله تسهیل انتقال آب سنگین مازاد ایران به عمان، تبادل اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد و همچنین همکاری روسیه در زمینه توسعه نیروگاه بوشهر منع کرده است.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه وزارت خارجه آمریکا اقداماتی را برای تداوم اعمال محدودیت بر توانایی ایران جهت بازگرداندن برنامه هسته‌ای خود به سطح پیش از برجام انجام داده، آمده است: «سیاست ما حفظ نظارت بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، کاهش خطرات اشاعه، محدودیت ایران در کوتاه کردن زمان رسیدن به (سلاح اتمی) و ممانعت از بازسازی تاسیسات (اتمی) برای مصارف حساس اشاعه می‌باشد».

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و به خزانه‌داری آمریکا دستور احیای تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را داد. 

کلید واژه ها: تحریم ایران روسیه


نظر شما :