طرح پتروپالایشگاه‎ها این هفته در دستور کار پارلمان/ مجلس تحریم نفتی ترامپ را خنثی می‌کند؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۴ کد : ۱۹۸۳۴۱۰ سرخط اخبار

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره راهکارهای فروش نفت در دوران تحریم گفت: مجلس شورای اسلامی اختیاراتی به وزارت نفت داد تا در قالب چارچوب مشخصی این وزارت­خانه کار فروش و صادرات را انجام دهد، این راهکار تاکنون موفق عمل کرده و ما توانستیم در این مدت از مسیرهایی تحریم را دور بزنیم، اما به دلیل سوء استفاده آمریکا، نمی­توانیم آن­ها را رسانه‌­ای کنیم.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در دوره قبلی تحریم‌ها تصریح کرد: شرکت­های ایرانی حماسه بزرگی خلق کردند و ایران در آستانه برداشت روزانه 1000 میلیون متر مکعبی گاز طبیعی است. در دوره قبلی آمریکا ما را در حوزه بنزین تحریم کرد اما در مقابل ما توانستیم با همکاری بین دولت و مجلس، از هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان مناسب بهره‌­برداری کنیم، همچنین پالایشگاهی که 16 سال معطل مانده بود در دو سه سال با همکاری بین کمیسیون انرژی و وزارت نفت به اتمام رسید و اکنون در حال برنامه‌­ریزی هستیم تا فاز چهارم بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی نیز به بهره­‌برداری برسد.

بختیار با اشاره به ضرورت تداوم عرضه نفت در بورس گفت: یکی از اقدامات در حوزه کاهش مشکلات بورس نفت، این بود که عرضه به صورت مداوم و در زمان‌های مشخصی انجام شود تا خریداران بتوانند روی این مساله حساب کنند؛ همچنین لازم است شرایط پرداخت به گونه‌­ای باشد که با وضعیت تحریم‌­های مالی و بانکی کشور منطبق شود. برای تحقق این دو خواست بخش خصوصی، در کمیسیون انرژی با حضور بانک مرکزی، خریداران، وزارت نفت و سازمان برنامه نشستی برگزار و در این رابطه تصمیماتی گرفته شد.

* طرح توسعه صنایع پالایشی این هفته در دستور کار قرار خواهد گرفت

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت توسعه صنایع پتروپالایشی از حضور نیروی متخصص کافی در داخل کشور خبر داد و گفت: در صورت برنامه‌ریزی مناسب ما می­‌توانیم با این سرمایه انسانی قابل توجه، در آینده نزدیک یکی از  قدرت‌های برتر اقتصادی دنیا در حوزه صنایع پالایشی شویم؛ چشم ما به منابع زیرزمینی و رو زمینی نیست، بلکه به سرمایه­‌های انسانی است و با همت این جوانان حتماً فرصت­‌های جدیدی را در این دوران خلق می­کنیم.

وی درباره طرح مجلس برای ساخت پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌های بزرگ اظهار داشت: در این طرح مقرر شده است برای یک یا دو سال تنفس خوراک به پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌­ها داده شود. این کار طرح را حتی از بازار سکه، خودرو، ارز و مسکن هم جذاب‌­تر می­‌کند و شعار رونق تولید ملی محقق خواهد شد. با این کار تحول بزرگی در اقتصاد کشور ایجاد می­‌شود؛ هم تحریم‌های نفتی بی‌اثر می‌شود و هم نقدینگی به حوزه تولید ارزش افزوده هدایت می‌­شود. نتیجه دیگر اجرای این طرح، ایجاد اشتغال است. طرح مذکور طبق ماده آیین‌­نامه داخلی مجلس، این هفته در دستور کار قرار خواهد گرفت.

* 200 شرکت دانش‌بنیان در نفت، صنعت و فناوری داریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد فناوری و تکنولوژی داخلی در ساخت پالایشگاه گفت: اکنون ما در کشور تعداد زیادی از شرکت­‌های دانش‌­بنیان در حوزه نفت، صنعت و فناوری داریم؛ در حال حاضر تعداد این شرکت­‌ها 200 مورد است. از بعد فناوری هم با توجه به سرمایه بزرگ انسانی در کشور مشکلی نیست؛ هرچند سختی­‌هایی وجود دارد، اما هر زمان برای عبور از مشکلات برنامه‌­ریزی کردیم، توانستیم به این فناوری­‌ها دست یابیم.

وی ادامه داد: امروز تقریبا تمام قطعات نیروگاهی در داخل ساخته می­شود؛ در حوزه پالایشگاه و پتروشیمی هم باید چنین کارهای صورت بگیرد. در واقع لازم است چند شرکت در این زمینه به صورت رقابتی وارد کار شوند.

بختیار با بیان اینکه "لازمه حرکت در این مسیر این است که وزارت نفت به عنوان رگولاتور در این بخش­ها عمل کند و وظایف رگولاتوری خود را درست انجام دهد"، گفت: قوانین کافی در این زمینه را داریم و صرفاً نیاز به برنامه­‌ریزی و خودباوری داریم.

کلید واژه ها: تحریم ایران تحریم نفت ایران دونالد ترامپ ایران و امریکا


نظر شما :