واکنش‌ وزیر انرژی سعودی به انفجارهای فجیره

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۹ کد : ۱۹۸۳۴۱۶ سرخط اخبار

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از النشره، «خالد الفالح» وزیر انرژی پادشاهی سعودی، امروز(دوشنبه) تصریح کرد، روز یکشنبه 12 ماه مه 2019، دو نفتکش سعودی در مسیر عبور از خلیج‌فارس در آب‌های اقتصادی امارات، نزدیکی فجیره، هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفتند؛ یکی از این دو نفتکش در مسیر حرکت برای بارگیری نفت سعودی از بندر «راس تنوره» و سپس حرکت به سمت ایالات متحده جهت تأمین نفت مشتریان آرامکوی سعودی بود.

الفالح افزود: این عملیات خرابکارانه به وقوع هیچ‌گونه تلفات جانی یا نشست سوخت منجر نشد، ولی در نتیجه آن خسارت‌های گسترده‌ای به بدنه هر دو نفتکش وارد شده است.

وی با محکوم کردن این عملیات تأکید کرد: چنین اقدامی آزادی ناوگان دریایی و امنیت عرضه نفت به مصرف‌کنندگان در سرتاسر جهان را تهدید می‌کند.

این وزیر سعودی «بر مسئولیت مشترک جامعه بین‌المللی برای حفظ امنیت ناوگان دریایی و امنیت نفتکش‌ها» تأکید کرد، چراکه به عقیده وی چنین حملاتی تأثیری مستقیم بر بازار سوخت و اقتصاد جهانی دارد.

روز گذشته وزارت خارجه امارات متحده عربی در بیانیه‌ای، از عملیات خرابکاری علیه 4 کشتی این کشور در بندر الفجیره خبر داد و اعلام کرد: این حادثه در منطقه سوخت‌گیری تانکرهای نفتکش در نزدیکی قلمروی امارات در دریای عمان و در نزدیکی تنگه هرمز رخ داده است؛ منطقه‌ای که یک گذرگاه اصلی برای صادرات این کشورهای سرشار از نفت است.

وزارت خارجه امارات افزود: انجام این خرابکاری علیه کشتیهای تجاری و غیرنظامی و تهدید امنیت و جان خدمه و کارکنان این کشتی‌ها یک «روند جدی» بوده است.

طبق این گزارش، امارات تاکنون کسی را به‌خاطر این عملیات متهم نکرده است و جزئیاتی درباره خسارات به کشتی‌ها و ملیت این کشتی‌ها ارائه نکرده است.

کلید واژه ها: عربستان سعودی امارات متحده عربی


( ۲ )

نظر شما :