زمان آن رسیده فروش اسلحه به عربستان متوقف شود

استفاده تجاری آمریکا از جنگ یمن

۰۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۷ کد : ۱۹۸۳۶۰۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
شکست سنا در غلبه بر حق وتوی رئیس جمهوری ترامپ در ادامه تلاش ها برای پایان دادن به حمایت های نظامی ایالات متحده از جنگ سعودی ها در یمن، پایان داستان نیست. قانون گذاران آمریکایی باید هر چه سریعتر برای پایان دادن به کمک های ایالات متحده به جنگ طلبی های عربستان سعودی و امارات متحده عربی که تا کنون به کشته شدن ده ها هزار غیرنظامی در یمن منجر شده و میلیون ها نفر از شهروندان آن را در خطر قحطی، مرگ و میر و ابتلا به بیماری های ناشی از جنگ قرار داده، راهی بیابند.
استفاده تجاری آمریکا از جنگ یمن

نویسنده: ویلیام هارتونگ

دیپلماسی ایرانی: شکست سنا در غلبه بر حق وتوی رئیس جمهوری ترامپ در ادامه تلاش ها برای پایان دادن به حمایت های نظامی ایالات متحده از جنگ سعودی ها در یمن، پایان داستان نیست. قانون گذاران آمریکایی باید هر چه سریعتر برای پایان دادن به کمک های ایالات متحده به جنگ طلبی های عربستان سعودی و امارات متحده عربی که تا کنون به کشته شدن ده ها هزار غیرنظامی در یمن منجر شده و میلیون ها نفر از شهروندان آن را در خطر قحطی، مرگ و میر و ابتلا به بیماری های ناشی از جنگ قرار داده، راهی بیابند.

برای شروع، کنگره باید تلاش کند تا مسیر اصلی حمایت ایالات متحده از ائتلاف تحت رهبری سعودی یعنی فروش بمب ها، هواپیماهای جنگی، وسایل نقلیه زرهی، بالگردهای نظامی و دیگر تجهیزات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی که دو عامل اصلی بحران انسانی در یمن هستند را مسدود کند. بر اساس آمارهای برنامه «نظارت بر کمک امنیتی» در مرکز سیاست گذاری بین المللی، از آغاز درگیری های یمن در ماه مارس سال 2015 تاکنون ایالات متحده بیش از 68 میلیارد دلار تسلیحات به این دو کشور فروخته است. همانطور که بروس رایدل از موسسه بروکینگز هم اشاره کرده، این سیستم های تامین شده توسط ایالات متحده پشتوانه اصلی ارتش عربستان بوده اند و سعودی ها بدون این سلاح ها و نگهداری ها و حمایت های مربوطه نمی توانستند به مداخله طولانی خود در یمن ادامه دهند.

دولت ترامپ، صنایع تسلیحاتی ایالات متحده و لابی های عربستان و امارات متحده عربی در آمریکا استدلال های متعددی را در حمایت از حفظ جریان سلاح های ایالات متحده به سوی متحدان آن در حاشیه خلیج فارس مطرح کرده اند، اما هیچ یک از آنها مورد بررسی قرار نگرفتند.

با توجه به اینکه بمب های هدایت شونده فروخته شده به این کشورها عمدتا در کشتار گسترده شهروندان غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته، اکنون این سوال مطرح است که اگر بمب های مورد استفاده در حملات هوایی سعودی-اماراتی و نیروهای ائتلافی توانایی هدف گیری دقیق را نداشتند، آن زمان چند نفر از مردم غیرنظانی در این درگیری ها کشته می شدند؟! استدلالی که از سوی حامیان فروش تسلیحات مطرح می شود این است که عربستان و امارات همه تلاش خود را برای خودداری از هدف گرفتن غیرنظامی ها به کار گرفته اند. اما شمار زیاد حملاتی که به اهدافی مانند بیمارستان ها، اتوبوس مدرسه، مراسم تشییع جنازه، کارخانه ها، تاسیسات تصفیه آب و سایر زیرساخت های غیرنظامی شده، دروغ بودن این استدلال را اثبات می کند. حملات هوایی به غیر نظامیان «اشتباه و ناخواسته» نبوده اند؛ آنها بخشی از استراتژی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در بمباران یمنی ها برای وادار کردن آنها به تسلیم و پایان دادن به جنگ در شرایط مطلوب برای نیروهای ائتلافی هستند.

یکی دیگر از استدلال های متداولی که برای ادامه فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی مطرح می شود این است: «اگر ما این کار را انجام ندهیم، کس دیگری این کار را خواهد کرد.» اما این ایالات متحده و متحدان اروپایی آن هستند که نیروی هوایی عربستان سعودی و اکثریت زرادخانه های عربستان و امارات متحده عربی را تامین تسلیحاتی می کنند. ارتش های عربستان سعودی و امارات متحده عربی نمی توانند برای تامین سلاح به روسیه یا چین روی آورند و آنها را جایگزین حمایت دریافتی از سوی ایالات متحده کنند. برای این کشورها یک دهه یا بیشتر طول خواهد کشید تا وابستگی خود را به سلاح های ایالات متحده کاهش دهند. چندین معامله با مسکو و پکن تاثیر چندانی بر توان نظامی ریاض و ابوظبی نمی گذارد و این به شرطی است که آنها به فروش اسلحه به دو کشوری که مسئول یکی از فجیع ترین فجایع انسانی در جهان هستند، تمایلی داشته باشند.

استدلال محبوب رئیس جمهوری ترامپ برای ادامه تجارت اسلحه، حفظ مشاغل مربوطه در این صنعت است. او مدعی شده که فروش سلاح به عربستان شمار مشاغل در این صنعت را از حدود 40 هزار به یک میلیون تغییر داده است. اما تحلیل ها نشان می دهند که شمار مشاغل مربوطه خیلی کمتر از ادعای رئیس جمهوری است و بسیاری از این مشاغل هم در عربستان و در راستای تحقق هدف این کشور برای تولید 50 درصد از سلاح های مورد نیاز آن در داخل پادشاهی تا سال 2030، ایجاد خواهد شد.

مساله دیگر اینکه دولت ترامپ تصور می کند پایان دادن به فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی به منزله کمک به ایران خواهد بود؛ اما حوثی ها که اپوزیسیون یمنی محسوب می شوند تحت کنترل ایران نیستند. آنها فارغ از موضع گیری ایران در قبال درگیری یمن به مبارزه با نیروهای ائتلافی ادامه خواهند داد. مساله بیشتر این است که اقدامات وحشیانه عربستان و امارات حوثی ها را به ایران نزدیک تر کرده و می توان گفت بهترین راه برای کاهش نفوذ ایران در یمن حمایت از تلاش های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ در این کشور است.

چندین طرح در کنگره برای پایان دادن به فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی ارائه شده و زمان آن رسیده است که کنگره یک مرتبه و برای همیشه برای پایان دادن به پشتیبانی ایالات متحده از کشتار غیرنظامیان و بی گناهان درباره یکی از این طرح ها تصمیم گیری کند.

منبع: لوبه لوگ / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: جنگ یمن عربستان سعودی ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :