ریشه های تحرکات آمریکا در منطقه

با اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی اتفاق خاصی برای امنیت خاورمیانه نمی افتد

۰۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۳۶۸۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
امیرعلی ابوالفتح در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی پیرامون برنامه آمریکا در خصوص اعزام ۱۵۰۰ نفر نیروی نظامی به خاورمیانه بر این نکته تاکید دارد: نه تنها ترامپ که حتی تندروترین جریانات آمریکا مانند جان‌بولتون هم به دنبال ایجاد یک جنگ گسترده نظامی با ایران نیستند. پس در شرایطی که ایالات متحده آمریکا چند ده هزار نیروی نظامی، ادوات، تسلیحات و پایگاه های مجهزی در خاورمیانه دارد، مسئله اعزام هزار و ۵۰۰ نفر نیروی نظامی نمی تواند اتفاق خاصی برای امنیت خاورمیانه و غرب آسیا را رقم بزند.
با اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی اتفاق خاصی برای امنیت خاورمیانه نمی افتد

گفت و گو از عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی – برخی از رسانه‌ها و کارشناسان اقدام دونالد ترامپ برای اعزام ۱۵۰۰ نفر نیروی نظامی ایالات متحده آمریکا به خاورمیانه را پیگیری برنامه کاخ سفید در خصوص وقوع تنش نظامی با ایران می‌دانند. اما در سایه تحولات منطقه خاورمیانه اساساً حضور این میزان از نیروی نظامی آمریکایی چه تاثیری بر امنیت این منطقه خواهد داشت؟ هدف یا اهداف کاخ سفید از اعزام نیروی نظامی به خاورمیانه چیست؟ دیپلماسی ایرانی برای بررسی این مسائل، گفت‌وگویی را با امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا صورت داده است که در ادامه می خوانید:

فروش سلاح به اعراب، افزایش امنیت اسرائیل، رونمایی از معامله قرن و بالا بردن هزینه رقبای آمریکا به خصوص ایران و غیره از جمله دلایلی است که کارشناسان امر در خصوص ریشه های تصمیمات اخیر کاخ سفید در خاور میانه برشمرده اند؛ اما به واقع سهم هر کدام از این عوامل و دلایل در تحولات در غرب آسیا چقدر است؟

یقیناً در این شرایط نمی توان درصد مشخص و معینی برای هر کدام از این عوامل بر شمرد. بلکه در یک اولویت بندی می‌توان این گونه گفت که دولت جدید ایالات متحده آمریکا بر این باور است در سایه رفتار و اقدامات دولت های پیشین نفوذ آمریکا در خاورمیانه و مناسبات جهانی کاهش پیدا کرده و به موازاتش به نسبت به هزینه های تحرکات نظامی واشنگتن سود چندان زیادی عائد این کشور نشده است. از آن سو وضعیت کنونی خاورمیانه با ایده‌آل‌های مد نظر دونالد ترامپ فاصله بسیار دارد. لذا کاخ سفید از این نگران است که تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظم مدنظر واشنگتن را به چالش بکشد و حتی وضعیتی ضد منافع آمریکا را شکل دهد که کشورهای روسیه و چین در درجه اول این نگرانی قرار دارند و در رتبه بعدی کشورهایی مانند ترکیه، ایران و تا حدود قطر در خاورمیانه مطابق با برنامه ریزی کاخ سفید عمل نمی کنند. پس کاخ سفید سعی دارد با اقداماتی مانند اعزام نیروهای نظامی، ادوات و تسلیحات و یا بزرگ نمایی تهدید ایران و به چالش کشیدن تهران در حوزه نظامی، شرایط را به سمت اهداف مد نظر سوق دهد. در این راستا علاوه بر پرونده هسته‌ای و برجام اکنون توان موشکی، نفوذ منطقه‌ای ایران از عراق تا کشورهای حوزه خلیج فارس مانند یمن و مسئله فلسطین که می تواند علاوه بر فلسطین، سوریه، لبنان و حتی مصر و از همه مهمتر امنیت اسرائیل را درگیر کند، جزء تهدیدات کاخ سفید محسوب می شود. بنابراین مجموعه این عوامل نگرانی هایی را در خصوص رفتار ایران برای آمریکا شکل داده است. لذا واشنگتن سعی دارد با این اقدامات؛ ذیل تداوم وپیگیری تنش با تهران تمام آن اهدافی که شما به آن اشاره داشتید را محقق کند.

اما با توجه به فرصت یک سال و نیم ترامپ تا انتخابات سال ۲۰۲۰ و ورود رقیب جدی به نام جو بایدن، معاون اول باراک اوباما او در این فرصت کوتاه می تواند شرایط را برای دستاوردهای مدنظرش فراهم کند تا در انتخابات پیش رو دست برتر را داشته باشد. یعنی در این زمان مسئله رونمایی از معامله قرن و یا حل و فصل پرونده تهران می تواند در کوتاه مدت به یک سرنوشت نسبی برسد؟

یقینا پرونده ایران به سادگی قابل حل نخواهد بود. حداقل تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ پرونده به سرانجام نخواهد رسید. چون بعد از تاریخچه چهل سال دشمنی آمریکا با ایران و نیز اوج گرفتن تنش‌ها در یک سال اخیر به نظر نمی‌رسد تهران هیچ گونه تمایلی برای مذاکره با آمریکا را داشته باشد. 
اگر ایران همین امروز هم با ایالات متحده آمریکا پای میز مذاکره بنشیند به نظر نمی‌رسد در این فرصت دو طرف بتوانند به نتیجه ملموسی برسند. ما در خصوص پرونده هسته ای شاهد بودیم که مذاکرات برجامی در یک فرایند دو ساله، آن هم با عقبه 10 سال گفت و گوی دیپلماتیک به نتیجه رسید. لذا تنش کنونی تهران - واشنگتن با این حجم و شدت نمی تواند در کوتاه مدت به نتیجه برسد. نکته دوم بر این واقعیت تاکید دارد که دونالد ترامپ برخلاف باراک اوباما روی چندین مسئله و نکته پرونده تهران تاکید دارد. به‌ عبارت دیگر باراک اوباما با برجام تنها بر روی پرونده هسته‌ای ایران تمرکز داشت. اما ترامپ سعی دارد علاوه بر پرونده هسته‌ای، مسئله توان دفاعی، نفوذ منطقه و دیگر مسائل ایران را هم از نگاه خود حل و فصل کند و یقینا مسئله نمی تواند در کوتاه مدت روی دهد. البته در خصوص حضور جو بایدن هم باید گفت که سمت و سوی رقابت ها از هم اکنون نمی تواند کاملا مشخص باشد. باید دید که در انتخابات درون حزبی چه اتفاقاتی برای هر دو حزب روی می دهد. بعد از آن و با مشخص شدن نقشه انتخاباتی هر کدام از این دو حزب، می توان ارزیابی دقیق تری در خصوص انتخابات پیش روی امریکا داشت.  

تصمیم اخیر دونالد ترامپ برای اعزام ۱۵۰۰ نفر نیروی نظامی آمریکایی به خاورمیانه را چگونه ارزیابی می کنید؟ فارغ از تمام بحث های کارشناسی ارزیابی شما از سایه و روشن های تنش نظامی ایران و آمریکا چیست؟ آیا با این اقدام کاخ سفید خاورمیانه به سمت تنش نظامی پیش می‌رود؟

ما از پس ذهن و درونیات دونالد ترامپ، جان بولتون، مایک پمپئو و یا مقامات ایرانی خبر نداریم. اما آنچه از دل شواهد پیداست یقیناً نه تنها ترامپ که حتی تندروترین جریانات آمریکا مانند جان‌بولتون هم به دنبال ایجاد یک جنگ گسترده نظامی با ایران نیستند. پس در شرایطی که ایالات متحده آمریکا چند ده هزار نیروی نظامی، ادوات، تسلیحات و پایگاه های مجهزی در خاورمیانه دارد، مسئله اعزام هزار و ۵۰۰ نفر نیروی نظامی نمی تواند اتفاق خاصی برای امنیت خاورمیانه و غرب آسیا را رقم بزند. بله اگر همان اخبار اولیه در خصوص اعزام ۱۲۰ هزار نیروی نظامی درست بود، آن گاه شرایط به سمت تنش نظامی با ایران در حال پیش روی بود. اما نهایتا اعزام ۱۵۰۰ نفر نیروی نظامی آمریکا که به گفته پنتاگون مهندسین و نیروهای فنی هستند، نمی تواند از اقدام کاخ سفید برای جنگ با ایران حکایت کند. البته این شرایط بدان معنا نیست که منطقه خاورمیانه به دور از هرگونه تنش و یا بحرانی است. به هر حال ایالات متحده آمریکا حساسیت های جدی نسبت به رفتارهای تهران در منطقه دارد و در سایه این میزان از حساسیت و نیز اوج گرفتن تنش دو طرف امکان وقوع برخی اتفاقات وجود دارد. اما مسئله جنگ گسترده نظامی در این شرایط به دور از واقعیت است.

کلید واژه ها: امیرعلی ابوالفتح آمریکا ایران خاورمیانه اسرائیل معامله قرن


( ۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۴۱
درگیری های نظامی امریکا در گیری های تکنولوژیک است..تصور من ان است که این نیروها نیروهای خدمات تکنولوژیک هستند.اینها را نباید سرباز پیاده نظام تلقی کرد..
احسان محمدنیا ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۱
این مسئله رو هم باید مد نظر داشت که در طول این 40 سال با رصد های دقیق نظامی و ارزیابی های مختلفی که از سوی ایالات متحده آمریکا درخصوص ایران صورت گرفته مقامات پنتاگون مترصد فرصتی بودند که بتوانند در یک عملیات نظامی ضربتی ضربه زمین گیر کننده ای رو بر پیکره جمهوری اسلامی وارد بکنند لذا با حساب دو دوتا چارتا راحت می شود فهمید که این فرصت باتوجه به هزینه های بالا و مسائل مختلف سوء امنیتی ای که برای دولت جنگ سالار امریکا میتواند در پی داشته باشد پیش نیامده پس؛ رصد دقیق هرگونه تحرک نظامی این دولت در منطقه چه در مقیاس کم و چه در مقیاس بالا نباید مورد غفلت قرار بگیرد. کما اینکه خوش بختانه تابحال با مرور عملکرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی چنین امری محرز بوده.
irani ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۳
پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم لندن در گزارشی نوشت: ناو هواپیما بر استنیس (Stennis) در پایان ماه مارس پایگاه ناوگان پنجم در بحرین را ترک کرد و روانه فرانسه شد و پس از آن به سواحل آمریکا در اقیانوس اطلس رفت و قرار بود ناو هواپیما بر آبراهم لینکلن جایگزین آن شود و پس از اینکه نفتکش های غول پیکر در فجیره امارات با حملاتی روبرو شد که منبع آن ناشناخته است و هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نگرفت, قرار بود این ناو با سرعت وارد آبهای خلیج فارس شود اما با شگفت زده کردن همه جرأت نکرد و ناو آبراهم لینکلن ترجیح داد از منطقه تنش دور باشد و در منطقه ای بین اقیانوس هند و دریای عرب حدود چهار صد و پنجاه مایلی تنگه هرمز بماند. ناو هواپیما بر آبراهام لینکلن نیروهای آمریکایی در قطر و بحرین را بدون حفاظت نظامی قوی رها می کند و چنین امری نخستین بار در تاریخ ناوگان پنجم آمریکا اتفاق افتاد. حفظ فاصله زیاد از منطقه تنش به احتمال قوی به این دلیل است که پنتاگون به خوبی می داند که ایران موشکهای میانبرد در اختیار دارد که تا سیصد و سیصدو پنجاه مایل برد دارد و می تواند کشتیهای جنگی آمریکا را هدف قرار دهد و همچنین خطر قایقهای تندرو وجود دارد که دارای راکتهایی هستند که سامانه موشکی پاتریوت به سختی می تواند متعرض آن شود. اظهارات روز گذشته یک مقام نظامی ایران سبب افزایش نگرانی شد. برخلاف برخی تحلیلهای عربی که ایران را به مبالغه درباره پیشرفته بودن و دقت سلاحی که تولید می کند, متهم کردند از زمانی که حزب الله ناو اسرائیلی را در آبهای مدیترانه طی جنگ ژوئیه 2006 هدف قرار داد, پنتاگون پیشرفت ایران را جدی می گیرد. به ویژه که جنگ ژوئیه، سیزده سال پیش اتفاق افتاد و اکنون این موشکها و راکتها به شیوه حیرت آوری پیشرفته شده اند.
در جواب irani ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۳
دوست گرامی من و شما و مخصوصا یک روزنامه عربی از تصمیمات نظامی آمریکا هیچ آگاهی نداریم. ولی محض اطلاع شما و این روزنامه عربی از همه جا بی خبر، ناو استنیس و آبراهام لینکولن قبل از اعزام به خلیج فارس داشتن عملیات مشترک در دریای مدیترانه آنجام میدادند که وجود دو ناوگروه ضربتی به همراه ناوها و زیردریایی های همراه برای نمایش قدرت به نیروهای روسی حاضر در سوریه انجام گرفته بود. بعد از آنهم که ناوگروه ضربتی آبراهام لینکولن به منطقه سنتکام فرستاده شد. راستی شما برو شعاع عملیاتی این ناوگروه رو ببین و بعد بیا نظر بده که چرا وارد خلیج فارس نشدن! وارد نشدن این ناوگروه ضربتی به خلیج فارس بسیار خطرناکتر از آن هست که فکر میکنی یعنی عملا آرایش جنگی گرفته اند!‌
عبدالمجید ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۱۱
مصاحبه خوبی بود دو جمله در مورد تنش‌ها: مهمترین دستاورد خارجی دوره ترامپ معامله قرن است که احتیاج به آرامش و امنیت برای جذب همکاری‌های اقتصادی دارد. جنگ با ایران این معامله را تخریب می‌کند چون باعث نا امنی می‌شود. نتیجه: همه هیاهوهای امریکا برای پیشگیری از جنگ است نه راه انداختن جنگ. علت خونسردی ایران هم اطلاع از همین موضوع است.
امیر ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۶
آمریکا به اهدافش رسید! خیلی مسخره است که کارشناسان ما دارن صورت مسئله رو پاک میکنن تا پیروزی آمریکا رو پنهان کنن! قرار بود ما خروج آمریکا از برجام رو تحمل نکنیم و قرار بود اگر تحریم نفتی به طور کامل اجرا شود آنوقت ما ساکت نشینیم و جنگ جهانی سوم شروع شود! اما چه شد که با تحدید نظامی آمریکا همه ساکت شدیم؟‌ به مرگ گرفتنمون که به تب راضی بشیم یعنی الان شما با افتخار میگویید جنگی در کار نیست خیال همه راحت؟ پس تحریم و خروج از برجام چه شد؟ بله تا زمانی که تحریم ها اینقدر موفق عمل میکنن چرا آمریکا باید بجنگه؟‌ عراق ۸ سال تمام در برنامه نفت در برابر غذا نگه داشته شده بود و بعد از ۸ سال نابودی روح و روان مردمش به عراق حمله نظامی شد! هنوز یکماه از آغاز تحریم کامل نفتی نگذشته و شما خوشحالین که آمریکا حمله نمیکنه؟