اهداف و چالش‌های عربستان از برگزاری نشست‌های پرتکرار؛ تلاش‌های سعودی موفق نخواهد شد

۰۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۲۶ کد : ۱۹۸۳۶۹۲ سرخط اخبار

عربستان به دنبال برگزاری سه نشست در خلیج فارس و مکه است تا پیامدهای رخدادهای اخیر همچون حادثه الفجیره و حمله انصارالله به تاسیسات نفتی عربستان را بررسی کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المیادین، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان خواستار برگزاری دو نشست در سطح کشورهای عربی و خلیج فارس در مکه در روز 30 مه به منظور بررسی درگیری ها و پیامدهای آن در منطقه شد و از کشورهای دوست خود خواست در این نشست ها شرکت کنند.

وی اشاره کرد که کشورهای دوست در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب باید درباره تقویت امنیت وثبات در منطقه مشورت کنند به ویژه پس از حمله به کشتی های تجاری امارات متحده عربی در آب های اقلیمی خود. وی هم چنین اضافه کرد که تجاوزات خطرناک بر صلح و امنیت اقلیمی و ملی و ثبات در بازارهای جهانی نفت در پی حملات انصارالله به  ایستگاه های پمپاژ نفت عربستان، از دلایل دیگر برگزاری این نشست است.

انتخاب مکه به عنوان مکانی برای برگزاری این نشست‌ها، نشان دهنده تلاش ریاض است که از نماد اسلامی مکه در زمینه درگیری سیاسی با کشورهای اسلامی سوء استفاده می کند، این اقدام همچنین نشان دهنده قصد ریاض در سو‌ء استفاده از تفاوت‌های فرقه ای میان دو کشور و بسیج کشورهای اسلامی در یک تقابل مذهبی علیه ایران است.

این تلاش عربستان بنابه دلایل متعدد شانس زیادی برای موفقیت ندارد. مهم ترین این دلایل این است که ایران دارای تعداد زیادی عوامل بازدارنده ضد این نوع از هدف گیری هاست، به ویژه این که ایران در صدر محور مقاومت است و حضور ملی قدرتمندی در کشورهای عربی واسلامی به ویژه کشورهای همسایه عربستان مانند عراق و یمن و لبنان و سوریه دارد تا به کشورهای دورتر مانند کشورهای منطقه غربی برسد.

به گفته ناظران، عربستان اقدامات سیاسی و نظامی زیادی برای جبران خسارت های ناشی از حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی این کشور انجام داده است. به ویژه که هدف قراردادن دو نفت کش عربستان درراه عبور ازخلیج فارس و نزدیک آب های منطقه ای امارات در بندر مینا توسط عوامل ناشناس، موجب نگرانی های زیادی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس شده که شاهد کاهش قابل توجه سهام خود در بورس جهانی بودند.

یکی از نگرانی‌هایی که پیش روی کشورهای منطقه به ویژه عربستان قرار دارد، موضع حداقل نیمی از کشورهای منطقه است. قطر و ترکیه و عمان مواضع متمایزی درباره اقدامات خصمانه ضد ایران دارند.و یمن و عراق و لبنان نیز در کشور خود شاهد شکاف‌هایی میان نیروهای سیاسی هستند، اما طرف های مورد حمایت عربستان در این کشورها از تاثیرگزاری قابل توجهی برخوردار نیستند، به همین علت به نظر نمی رسد نیروهای عربستان قدرت مقابله و رویارویی با ایران را داشته باشند. در این میان سوریه و مقاومت در لبنان و فلسطین در رابطه با مسائل منطقه‌ای در کنار ایران هستند.

 


( ۳ )

نظر شما :

مصیب ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۱:۲۸
آمریکا وعربستان هیچ غلطی نمی توانند بکنند
حسین کاظمی ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۹
کویت محتاطانه کماکان در ائتلاف عربستان . امارات آتش بیار معرکه و بحرین خودفروخته بی اختیار در ائتلاف عربی اسرائیل با تیز هوشی آنها را گوشت زیر دندان ایران قرار داده و به موقع خود را از این رویارویی کنار خواهد کشید مگر اینکه ایران بخواهد خود را با اسرائیل درگیر کند . اسرائیل برایش زیاد فرق نمیکند که کدام سوی این درگیری پیروز باشد برای او مهم متلاشی شدن جبهه اسلامی است که تا حدود بسیاری به آن دست خواهد یافت . لبنان و عراق , سالها ایران در این دو کشور هزینه کرده است اما هرگز نمیشود به این دو کشور اطمینان کرد نمونه بارز آن روحانی کم سن سالی چون مقتداصدر است که صبح به صبح منتظر وزش باد است تا ببیند به کدام سو می وزد . وضعیت لبنان کمی فرق میکند دولت لبنان دیر زمانی است منتظر تسویه با این گروه چریکی حزب الله لبنان است حریری ها خاطره خوبی از این گروه ندارند . و اما عمان مستقلترین کشور بین تمامی نقش آفرینان این بازی و قطر خوب میداند در صورت پیروزی عربستان و یارانش بعید است در چند سال آینده موجودیتی از آن باقی بماند . ترکیه و پاکستان اصلیترین و کمی دورتر مصر کشورهایی که عربستان هنوز نتوانسته حمایت صد در صدی آنها را داشته باشد شاید بخاطر همین عدم همیاری صد در صدی این سه کشوراست که عربستان و امارات را وادار به باج دادن به اردن کرده است , اردن بازیگر جدیدی است که در مکه از او پرده برداری خواهند کرد . با نگاهی بر نقشه ائتلاف عربی در سه جبهه در محاصره ایران است اگر عراق آنقدر ناسپاس نباشد که ایران را در این برهه تنها بگذارد کشوری که اگر کمکهای ایران نبود امروز مقتداصدر زیر پرچم داعش می بایست سیه میزد . شاید تنها گروهی که تا آخر با ایران باشد حوثی های یمن می باشند و امان از ناسپاسی بارزانی ها , مقداصدرها و حکیمها .