واقعیت را وارونه جلوه ندهیم

حکایت فدرالیسم و ادعاهای خلاف واقع

۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۸۴۲۹۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سید جواد طباطبایی در یادداشتی می نویسد: مخالفت من با فدرالیسم مخالفت با یک شعار سیاسی است که فعالان سیاسی، و برخی عناصر مشکوک، به مناسبت‌هایی، به آن دامن می‌زنند، و البته هر یک اهداف خاصِّ خود را دنبال می‌کنند. فرض نخستین آن فعالان، و این عناصر مشکوک، این است که ایران دولت مرکزی بسیار متمرکزی دارد که حقوق همه پیرامونیان را از آنها سلب کرده‌است. این فرض به همان اندازه اشتباه است که فرض فدرالیسم به عنوان درمان همه دردهای کشور!
حکایت فدرالیسم و ادعاهای خلاف واقع

نویسنده: سید جواد طباطبایی، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده در زمینهٔ فلسفه و تاریخ و سیاست

دیپلماسی ایرانی: مخالفت من با فدرالیسم مخالفت با یک شعار سیاسی است که فعالان سیاسی، و برخی عناصر مشکوک، به مناسبت‌هایی، به آن دامن می‌زنند، و البته هر یک اهداف خاصِّ خود را دنبال می‌کنند. فرض نخستین آن فعالان، و این عناصر مشکوک، این است که ایران دولت مرکزی بسیار متمرکزی دارد که حقوق همه پیرامونیان را از آنها سلب کرده‌است. این فرض به همان اندازه اشتباه است که فرض فدرالیسم به عنوان درمان همه دردهای کشور! ایران، پیوسته، کشوری با دولتی متمرکز، اما، در دوره‌هایی که مدیریت درستی داشته، در محدوده نظام‌های خودکامه قدیم، ممالک محروسه نیز بوده است. با این همه، با توجه به کثرت قومی و فرهنگی، که از ویژگی‌های ایران بزرگ فرهنگی، و نیز همه کشورهای مهاجرپذیر است، مناسبات مرکز و پیرامون پیوسته مشکلی در تاریخ ایران بوده است. 

این‌که نظام سیاسی، از همان آغاز بنیادگذاری، «شاهنشاهی» بوده، به معنای این بوده که «حاکمان» و «شاهانی» در ایالت‌ها و استان‌ها وجود داشته است و کشور، به‌رغم تمرکز در قلمرو دولت مرکزی، در سطح ایالت‌ها و استان‌ها نامتمرکز اداره می‌شده است. دلیل این عدم دخالت مرکز در پیرامون ظاهر شدن زبان‌هایی غیر از زبان مرکز و تداوم آن زبان‌هاست و این‌که در هیچ دوره‌ای مرکز، هرگز، کوششی برای تحمیل زبان مرکز به ساکنان آن پیرامون نکرده است. تاریخ زبان آذری مشخص و ظاهر شدن آن در آذربایجان نیز بسیار متأخر است. با برافراختن رگ‌های گردن نیز نمی‌توان برای آن زبان جعل تاریخ کرد! برعکس زبان‌های کردی، به عنوان زبان‌های ایرانی، سابقه‌ای کهن‌تر دارند، اما رفتار مرکز با این دو گروه، به عنوان مثال، تفاوتی نداشته است.

از زمانی که رسانه‌های جمعی نخست با مطبوعات و سپس با رادیو، تلویزیون و ... ظاهر شده‌اند پیوسته مطبوعاتی به این زبان‌ها وجود داشته است. از آغاز رادیو در ایران نیز در مراکز این استان‌ها رادیویی به زبان آذری و کردی و ... وجود داشته است. در این‌که این همه به مدیریت بهتری نیاز دارد من تردیدی ندارم، اما اگر مواد تاریخ ایران را از پشت شیشه مفاهیم و مقولات تاریخ اروپا بفهمیم تردیدی نیست که اشکالی در فهم ما ایجاد خواهد شد. توضیح عوامانه این وضع خلاف‌آمد عادت همان بود که، پیشتر، داریوش شایگان در مصاحبه‌ای گفته بود: «ایران همیشه امپراتوری بوده است!» من در همان زمان در سرمقاله‌ای در سیاستنامه توضیح دادم که ایران هیچ گاه امپراتوری نبوده است. آن مرحوم از سیاست همین قدر می دانست که گاندی رهبر خوبی بوده، اما من گمان نمی کنم چیز چندانی از پیچیدگی‌ها و ظرایف سیاست در این کشور می دانست. همین سخن او نیز آبی به آسیاب هواداران فدرالیسم می‌ریخت که گمان می کنند ایران امپراتوری است و قدرت متمرکزی دارد که حقوق پیرامونیان را به رسمیت نمی شناسد. 

اگر بتوان این وضع خلاف‌آمد ایران را با نظام‌های فدرالی مقایسه کرد می‌توان گفت که این نظام‌های اخیر شیوه فرمانروایی در کشورهایی است از آغاز کشوری واحد نبوده‌اند، اما در تحول آتی خود تصمیم گرفته‌اند «اتحاد» ایجاد کنند که آن را union می‌نامند.

کلید واژه ها: ایران فدرالیسم


( ۱۳ )

نظر شما :

یزدگرد کورش نژاد ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۸
این هم یک ترک پان فارسیست دیگر. سوغات آذربایجان! آیا کسی هست توضیح دهد آذربایجان چرا این همه پان فارسیست تولید می کند؟
خسرو ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۸
سیدجواد طباطبایی گفته که مخالفتش با فدرالیسم مخالفت بایک شعارسیاسی است یعنی اگر شعار نباشد مخالفتی ندارد ؟و فدرالیسم را مناسب برای ایران می داند ؟ودرضمن فرموده اند که فعالان سیاسی وبرخی عناصر مشکوک به مناسبت هایی به آن دامن می زنند ، یعنی بستری دارد که می توان به آن دامن زد ؟ آن کدام بستر است ؟ آیا بجز این است که بیش از نصف مردم ایران غیر فارس هستند ، در ضمن گفته که فعالان سیاسی وعناصر مشکوک فرض می کنند که ایران دولت مرکزی بسیار متمرکزی دارد که حقوق همه پیرامونیان را از آنها سلب کرده است ، آیا تحقیقی هست که نشان دهد دولت ایران متمرکز نیست؟ آیا استانداران یا مسئولین استانی اختیارات مدیریت میانی دارند ؟ مثلا تصویب اجرای خط آهن یا سد یا یک مرکز فرهنگی یا یک رورنامه؟ سپس فرموده اند که فرض آنها اشتباه است وهمچنین فدرالیسم نیز اشتباه هست پس موارد درست چیست ؟ می دانید که مناسبات مرکز وپیرامون مشکلی در تاریخ ایران بوده است ، راه حل چیست؟ در مورد زبانها گفته اند که اداوم زبانها به علت عدم کوشش برای تحمیل زبان مرکز به ساکنان است ، آیا مرکز هیچ کوششی نکرده ونمی کند ؟ فرموده اند که تاریخ زبان اذری بسیار متاخر بوده و نمی توان برای آن جعل تاریخ کرد ، آیا سید جواد طباطبایی زبان شناسی خوانده است؟ چیزی می فهمد؟ زبان آذربایجانیها در تمام اسناد معتبر وزبان شناسانه علمی ، ترکی آذربایجانی است ، چیزی به نام زبان آذری نداریم درضمن نیازی به جعل تاریخ نیز نیست ، کتاب دده قورقوت به زبان ترکی آذربایجانی در سده نخست اسلام بوجود آمده که نشانگر عمق فرهنگی است سید جواد طباطبایی هر پانی که باشد باید انصاف وعدالت وانسانیت را مقدم بر خود شیفتگی و نژاد پرستی بدارد ومهمتر اینکه برای خوشامد فاشیست ها ی قبله اورپا وصهیونیسم ، مردم آذربایجان را که عمود اتحاد و محور یکپارچگی ایران وتشیع هستند را آزار ندهد
سعید ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۱
یادداشتی بی بنیه و بی محتوا که هیچ گونه صبغه علمی در آن دیده نمی شود.
کوروش ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۹
درود و هزار درود بر شرف استاد والا تبار و ایران پرست طباطبایی عزیز.خداوند را شاکریم برای داشتن چنین دردانه ایی
سیدکاظم موسوی ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۴
باید به حال جریان سیاسی ای تاسف خورد که نزدیک انتخابات که می شود بعلت نداشتن برنامه و شاید مقبولیت کافی در بین مردم ، حتی از شعارها و وعده های در تضاد با منافع عالیه ملی ، امنیت و ثبات کشور و حتی تمامیت ارضی کشور استفاده می کند.
yahya ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۸
فدرالیسم مقدمه تجزیه است، به خصوص در منطقه خطرناک خاورمیانه. مخالفت استاد طباطبایی از این لحاظ کاملاً بجا و معقول است.
علی ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۵۵
وی آن‌قدر دیکتاتورمسلک است که یکی دو ماه است با یک کلمه فدرالیسم از سمت آقای خاتمی این‌قدر آشفته شده است. شما اگر خیلی آدم دموکرات‌مسلکی هستید چرا در مورد طرح فاشیستی «بسندگی زبان فارسی» و برابر دانستن اقلیت زبانی بودن و مشکلات استثنایی کودکان، سکوت کردید؟ به راستی که تأسف بسیار برای این کشور که چنین فاشیستهایی در روز روشن ایدئولوگ می‌شوند. تاریخ به نیکی از شما یاد نخواهد کرد.
اردبیلی ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۴۶
در جواب آن شخصی که میپرسد چرا آذربایجان اینقدر پان ایرانیست دارد باید بگویم که دلیل آن این است که مردم آذربایجان میدانند که ایرانی هایی هستند که تنها در چند قرن اخیر زبان آنها ترکی شده و به همین دلیل خود را ایرانی میدانند.
یزدگرد کورش نژاد ۰۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۱
"اردبیلی" تو چطور فهمیدی قرنها قبل زبان تو فارسی بوده؟ چقدر به مغزت فشار آوردی چقد زور زدی تا چنین کشفی کردی؟
سجاد ۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۱
آقا از شما بعیده از یه آدم معلوم الحال به اسم استاد، پژوهشگر و نویسنده فلسفه و تاریخ اسم ببرید و این آقا بیاد توهین بکنه به هموطنای خودش در حالی که این آقا کل تاریخ رو هم بگرده نمیتونه یک شعر به زبان فارسی قبل از قرن 3 خارج از خراسان قدیم و افغانستان فعلی پیدا کنه؟؟؟؟؟ چرا با ترکی مخالفه در حالی که میدونه جد خودش و بیشتر از نصف ایرانیا ترک هستن در حالی که بیشتر ایرانی ها بعد از حمله شوم مغول و فرار مردم ماوراالنهر و قتل و غارت شهرهای بزرگ خراسان مثل بخارا و سمرقند و هرات و بلخ به داخل ایران دری زبان شدن