مرد پشت پرده سیاست های آمریکا در قبال ایران / ژنرالی که ترامپ را به جنگ با ایران ترغیب می کند

۰۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۸۴۴۵۸ سرخط اخبار

بولتون از ماه مه بعضی اوقات به عنوان سخنگوی دولت در مورد ایران صحبت کرده است و در پشت صحنه نیز نقش فعالی در تعیین سیاست های دولت آمریکا دارد. اما توجه رسانه ها بر روی بولتون باعث شد که نقش کنت مک کنزی در شکل گیری سیاست کنونی نادیده گرفته شود. اگرچه در حال حاضر بیشتر مقامات آمریکایی ادعا می کنند که تمایلی به جنگ با ایران ندارند، اما سیاست کنونی دولت تا حدود زیادی توسط ارتش هدایت می شود.

به گزارش نامه نیوز، در خبر سیاسی امروز آمده است: کتی گیلسینان در آتلانتیک نوشت: در هفته های اخیر شاهد تشدید تنش در منطقه خلیج فارس بوده ایم. سپاه پاسداران ایران یک پهپاد جاسوسی بی سرنشین آمریکا را در تنگه هرمز سرنگون کرد. این حادثه جدی ترین تقابل دو طرف در ماه گذشته بوده است. پیش از این حادثه دولت ترامپ تهران را متهم کرده بود که در حملات خرابکارانه علیه نفت کش های تجاری و منافع آمریکا و متحدانش در عربستان و عراق دست داشته است. اما ایران این هفته برای اولین بار به یکی از اهداف نظامی آمریکا حمله کرد.
 
در ادامه این مطلب آمده است: رئیس جمهور آمریکا در واکنش به حادثه نوشت: «ایران اشتباه بسیاری بزرگی انجام داد!». البته او بعدا در مصاحبه با خبرنگاران با لحن ملایم تری صحبت کرد. ترامپ گفت که شاید یک فرمانده سطح پایین دست به این کار زده باشد و مقامات ارشد کشور نقشی در آن نداشته باشند.
 
دولت ترامپ تقریبا یک ماه پیش در واکنش به افزایش تهدیدات ایران تصمیم گرفت که حضور نظامی خود در منطقه را افزایش دهد.  جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در تاریخ 5 ماه مه طی بیانیه ای خصمانه اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر آمریکا به منطقه اعزام خواهد شد. او هشدار داد که هر گونه اقدام ایران علیه آمریکا یا متحدانش با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد. اگرچه نام بولتون بر روی بیانیه ذکر شده بود، اما ژنرال کنت مک کنزی، فرمانده جدید نیروهای آمریکا در منطقه نیز در آماده سازی آن نقش داشت.
 
مرد پشت پرده سیاست های آمریکا در قبال ایران / ژنرالی که ترامپ را به جنگ با ایران ترغیب می کند
 
مک کنزی درخواست اعزام ناو هواپیمابر را مطرح کرده بود و بعدا دو گروه از سربازان جدید را نیز در خاورمیانه مستقر کرد. او سوار بر ناو آبراهام لینکلن خطاب به 6 هزار پرسنل ارتش گفت: «من دلیل حضور شما در اینجا هستم». ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) همچنین تلاش کرد با انتشار تعدادی ویدئو و تصاویر، حملات اخیر علیه شش نفت کش تجاری در تنگه هرمز را به ایران نسبت بدهد.
 
 بولتون از ماه مه بعضی اوقات به عنوان سخنگوی دولت در مورد ایران صحبت کرده است و در پشت صحنه نیز نقش فعالی در تعیین سیاست های دولت آمریکا دارد. اما توجه رسانه ها بر روی بولتون باعث شد که نقش کنت مک کنزی در شکل گیری سیاست کنونی نادیده گرفته شود. اگرچه در حال حاضر بیشتر مقامات آمریکایی ادعا می کنند که تمایلی به جنگ با ایران ندارند، اما سیاست کنونی دولت تا حدود زیادی توسط ارتش هدایت می شود.
 
خالی بودن بیشتر پست های اداری در پنتاگون در ماه های اخیر باعث شد که مک کنزی خلاء موجود در مدیریت این وزارت خانه را پر کند. آمریکا از زمان استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع ندارد و پاتریک شاناهان به عنوان سرپرست موقت این وزارت خانه انجام وظیفه می کند. برخی افراد از افزایش قدرت مک کنزی احساس نگرانی می کنند. کلی مگسامن قبلا سابقه همکاری با مک کنزی در وزارت دفاع را داشته است. او در ارتباط با شرایط کنونی گفت: «مک کنزی به عنوان یک فرمانده نیروهای مسلح حق ندارد که یک روایت خاص را در مورد تهدیدات ایران نقل کند. این موضوع در گذشته سابقه نداشته است. این موضوع برای کشور ما خطرناک خواهد بود، زیرا رهبران نیروهای مسلح نباید در مسائل سیاسی دخالت کنند».
 
مک کنزی در بین رهبران نظامی‌ای قرار دارد که بیشتر دوره خدمت خود را در خاورمیانه سپری کرده اند. او در طول جنگ ایران و عراق رهبری یک واحد نیروی دریایی را برعهده داشت. در این مدت نیروهای ایرانی به طور مکرر به سربازان آمریکایی حمله می کردند اما دولت جرج بوش هیچ وقت به طور مستقیم دست به اقدام تلافی جویانه علیه ایران نزد. مقامات دولت ترامپ ادعا می کنند که شبه نظامیان تحت حمایت ایران 600 سرباز آمریکایی را بین سال های 2003 تا 2011 کشته اند. اما آمریکا و شبه نظامیان مرتبط با ایران بعد از سال 2014 در جنگ مشترکی علیه گروه داعش متحد شدند. دو طرف بعد از سقوط داعش دوباره در مسیر تقابل با یکدیگر قرار گرفتند.
 
مک کنزی درست زمانی به عنوان فرمانده نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه انتخاب شده است که کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا بیشتر به دنبال مقابله با چالش های دیگر از جمله روسیه و چین هستند. دونالد ترامپ بارها در گذشته اعلام کرده بود که آمریکا هرگز نباید در خاورمیانه دخالت می کرد. او کشور سوریه را «سرزمین شن و مرگ» نامیده است. اخیرا مقداری از منابع ستاد فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا از این منطقه خارج شده اند.
 
اما در صورتی که مک کنزی به اهداف خود دست پیدا کند، شاید شاهد معکوس شدن این روند در آینده باشیم. او در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفت که خواستار پر رنگ تر شدن حضور نظامی آمریکا در منطقه شده است. رئیس جمهور بعد از شکست داعش به دنبال خارج کردن نیروهای آمریکایی از منطقه بود. اما از ماه مه 2500 سرباز و یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت به منطقه اعزام شده اند.
 
البته برنامه های مک کنزی ضرورتا غیر عادی نیستند. مگسامان در این ارتباط گفت: «همه فرماندهان نظامی همیشه خواستار اعزام تعداد بیشتری نیرو به منطقه خود می شوند. ستاد فرماندهی نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه نیز همیشه اعلام می کند که به نیروهای بیشتری نیاز دارد». ستاد فرماندهی آمریکا در سال گذشته دو ناو هواپیمابر را به منطقه اعزام کرده است.
 
برخی تحلیلگران معتقدند که اعزام نیروهای جدید به منطقه با توجه به حملات اخیر در خلیج فارس قابل توجیه است. براد بومان در اندیشکده دفاع از دموکراسی فعالیت می کند. او در ارتباط با اقدامات اخیر دولت گفت: «یک فرمانده نظامی در واکنش به تهدیدات قریب الوقوع در منطقه سه گزینه پیش رو خواهد داشت. گزینه اول عقب نشینی است که البته به جسورتر شدن دشمنان کشور منجر خواهد شد. گزینه دوم ادامه وضعیت موجود با امکانات در دسترس است. اما این انتخاب غیر مسئولانه است، زیرا سربازان آمریکایی را در خطر قرار میدهد. گزینه سوم نیز تقویت حضور نظامی در منطقه است تا اینکه قدرت دفاعی و بازدارندگی ما در مقابل تهدیدات افزایش پیدا کند.»
 
اما برخی سیاست مداران کشور هنوز قانع نشده اند. آدام اسمیت، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس در بیانیه اخیر خود اعزام نیروهای جدید به منطقه را نگران کننده توصیف کرد. او هشدار داد که تشدید تنش ها در منطقه می تواند به یک درگیری تمام عیار منجر شود.

برخی ادعا می کنند که تقویت حضور نظامی در خاورمیانه در تضاد با اهداف توصیف شده در استراتژی دفاع ملی آمریکا قرار دارد. با وجود این، مک کنزی اشاره کرده است که در این سند بر روی مقابله با چالش های کره شمالی، ایران و افراط گرایی نیز تاکید می شود. مک کنزی در سخنرانی خود در بنیاد دفاع از دموکراسی در ماه مه با لحن خصمانه ای در مورد ایران صحبت کرد. او در مورد اولویت های خود در خاورمیانه گفت و تصریح کرد: «شکی وجود ندارد که ایران و فعالیت های مخربش در منطقه بزرگ ترین چالش برای ثبات خاورمیانه در درازمدت هستند. ما به دنبال جنگ با رژیم ایران نیستیم، اما رهبران ایران نباید تصور کنند که ما در مقابل مداخله جویی های سلطه طلبانه آن ها سکوت خواهیم کرد».

کلید واژه ها: جنگ با ایران ایران و امریکا دونالد ترامپ


( ۳ )

نظر شما :