الجزیره فاش کرد؛ همکاری بحرین با القاعده برای ترور معارضان و عملیات در ایران

۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۹ کد : ۱۹۸۴۸۸۰ سرخط اخبار

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شبکه الجزیره یکشنبه شب، بیست‌وسوم تیرماه (14 ژوئیه) از یک طرح مخفیانه درباره همکاری سازمان اطلاعات بحرین در سال 2003 با سازمان تروریستی القاعده خبر داد که هدفش ترور رهبران معارض در این کشور و همچنین عملیات تروریستی در ایران بوده است.

الجزیره در سلسله برنامه‌های «ما خُفی أعظم» (آنچه پنها است، بزرگ‌تر است) از روابط محرمانه سرویس اطلاعات بحرین با سازمان تروریستی القاعده خبر داد که شامل «شهادت‌های زنده» و اسنادی متعلق به سال 2011 بود.

بر اساس این گزارش، سازمان اطلاعات بحرین یکی از سرکردگان القاعده را برای تشکیل یک هسته ترور برای از بین بردن معارضان این کشور اجیر کرده است. سه مقام امنیتی این کشور نیز با مجوز مستقیم «حمد بن عیسی» شاه بحرین (متحد عربستان سعودی) در این طرح مشارکت داشته‌اند. 

لیست ترور شامل رهبران سیاسی معارضان بحرینی و در رأس آنها «عبدالوهاب حسین» بوده است. این گزارش می‌گوید که شاه بحرین شخصا مداخله کرده و از عربستان سعودی خواسته است که «محمد صالح» لیدر این تیم ترور که در ریاض زندانی بوده آزاد شود تا بحرین او را به خدمت بگیرد. 

«محمد صالح» از سران القاعده در این برنامه گفت، شهادت خود را ثبت می‌کنیم تا به مثابه حفاظتی از ما در مقابل سیستم امنیت ملی بحرین باشد که ممکن است ما را فدا کند یا به ما تهمتی بزند. نیروهای امنیت کشور با من تماس گرفتند و گفتند که شاه از من می‌خواهد که با رافضی‌ها و شیعیان مقابله و برخی سران معارضه و سرشناسان شیعه [در بحرین] را ترور کنم که مهم‌ترینشان عبدالوهاب حسین [از معارضان] است».

او در این شهادت خود اشاره کرد که به سران القاعده در عربستان سعودی چراغ سبز نشان داده که سلاح وارد کنند و توضیح داد که در پل ارتباطی میان بحرین و ریاض بازداشت شده و از او درباره انتقال سلاح سوال کرده‌اند. او افزود، بعد از آنکه در عربستان سعودی آزاد شد به بحرین بازگشت و شخص شاه از او استقبال کرده و به او وعده داده که ستمی را که در عربستان به او شده، جبران کند. 

مأموریت شاه بحرین به انصار الفرقان در ایران

الجزیره در ادامه می‌گوید که پادشاهی بحرین گروهک انصار الفرقان را نیز به خدمت گرفته است تا به جاسوسی و عملیات در داخل خاک ایران مبادرت کند. اما نیروهای ایرانی «هشام البلوشی» را در سال 2015 طی یک عملیات در جنوب شرق ایران کشتند. 

الجزیره گزارش کرد که «تحقیقات انجام شده ثابت کرد که مقامات بحرین، هشام البلوشی ملقب به "ابو فحص" را در سال 2006 تهدید به بازداشت کرده و او را تحریک کرده‌اند که برادرش را آزاد می‌کنند سپس او را برای جاسوسی از گروهک جندالله و تصویربرداری از مقرهای نظامی مهم در تهران، به ایران اعزام کرده‌اند. 

البلوشی در اعتراف ضبط شده در قبل از سال 2015 گفته که دستگاه اطلاعاتی ایران مأموریت او را کشف کرده و او نیز مجبور شده که به پاکستان فرار سپس به سفارت بحرین در اسلام آباد مراجعه و از آنان درخواست کند که او را به منامه بازگردانند اما منامه کاری برای او نکرده و خودش به شیوه خودش به بحرین بازگشته است و به محض بازگشت بازداشت و برای بازجویی درباره اتفاقات رخ داده در ایران منتقل شده است.

طبق سند فاش شده در الجزیره، بحرین، البلوشی را که رهبر گروهک انصار الفرقان بوده برای جاسوسی و اجرای عملیات در داخل ایران به خدمت گرفته اما بعد از بازگشت از پاکستان دو سال طرد شده و سرانجام ایران موفق شده در سال 2015 در عملیاتی ویژه در جنوب غرب ایران، او را از پای در آورد.

انصار الفرقان سال 2013 تأسیس شد که نتیجه ادغام گروهک «انصار ایران» و «حزب الفرقان» بود. وزارت اطلاعات ایران نیز در اردیبهشت 1394 اعلام کرده بود که هشام عزیزی معروف به ابوحفص البلوشی، فرمانده گروه انصار الفرقان و دو نفر از همراهانش در استان سیستان و بلوچستان کشته شدند.

همین گروهک، مسئولیت عملیات تروریستی با خودرو بمب‌گذاری شده در چابهار در ششم دسامبر 2018 (اواخر پاییز 97) که دهها شهید و مجروح بر جا گذاشت، را بر عهده گرفت. 

انتهای پیام/م.ص


( ۳ )

نظر شما :