سفیر ایران در ترکیه: کشورها نباید کورکورانه تحریم‌های آمریکا را اجرا کنند

۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۸ کد : ۱۹۸۴۹۳۱ سرخط اخبار

سفیر تهران در آنکارا، ترکیه را «کشور دوست» ایران خواند و ضمن تمجید از مواضع ترکیه در قبال تحریم‌های آمریکا تاکید کرد: «مهم است که بخش خصوصی، کورکورانه تحریم‌های یکجانبه را اجرا نکند».

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد فرازمند» سفیر ایران در ترکیه در مصاحبه با یک خبرگزاری روس، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «غیرقانونی و ظالمانه» خواند و گفت که این تحریم‌ها اثرات منفی مستقیمی بر ترکیه به ویژه در زمینه تامین نیازهای انرژی این کشور داشته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی به «اسپوتنیک»گفت: «ترکیه به عنوان یک کشور مستقل و دوست، مکرر اعلام کرده است که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را نمی‌پذیرد و نمی‌خواهد بخشی از مکانیسم تحریم‌ها علیه یک کشور دوست باشد».

فرازمند تصریح کرد: «تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده آمریکا علیه ایران بعد از خروجش از توافق هسته‌ای فقط بر مردم ایران تاثیر نمی‌گذارد بلکه همچنین بر همه کشورهای مستقل و کشورهایی که خواهان داشتن روابط عادی تجاری با ایران هستند ، اثر می‌گذارد. ترکیه که بخش قابل توجهی از نیازهای انرژی خود را از ایران دریافت می‌کند، مستقیما تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار دارد. البته ما شاهد هستیم که آنکارا برای خلاص شدن از شر این تحریم‌های غیرقانونی در حوزه تجارت انرژی با ایران در حال انجام تمام تلاش خود است».

او با اشاره به سفر خرداد ماه «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به ایران گفت: «سفر آقای چاووش اوغلو به اصفهان در ادامه دید و بازدیدها و تماس‌های دیپلماتیک دو کشور انجام شد. در جریان این سفر، دو طرف یک یادداشت تفاهم امضا و همچنین با سندی برای اطمینان یافتن از مراودات و همکاری‌ها بین وزرای خارجه دو کشور موافقت کردند. سند امضا شده بین دو طرف، همکاری‌ها بین ایران و ترکیه بدون تاثیرپذیری از سوی کشورهای ثالث را میسر می‌کند» (جزئیات بیشتر).

سفیر ایران در ترکیه اعلام کرد که ۴۴ درصد از نیازهای نفتی ترکیه (ماهیانه به طور متوسط یک میلیون بشکه)در سال ۲۰۱۷ را ایران تامین کرده است.

فرازمند افزود: «ایران و ترکیه به حفاظت از منافع مردم دو کشور و کاستن از خسارات ناشی از تحریم‌های (آمریکا) ادامه می‌دهند. البته که بخش خصوصی و به ویژه صنایع انرژی و بانکداری مجبور هستند که در برابر فشار آمریکا به شدت محتاط باشند اما مهم است که کشورها ضمن حفاظت از منافع شهروندانشان از این موضوع اطمینان حاصل کنند که بخش خصوصی‌شان آسیب حداقلی ببینند و کورکورانه تحریم‌های یکجانبه اعمال شده توسط قدرت‌های جهانی را اجرا نکنند».

خبرگزاری اسپوتنیک در بخش دیگری از این مصاحبه، از فرازمند درباره توقعات ایران از ترکیه در فرایند «مذاکرات آستانه» درباره سوریه سوال کرد.

سفیر ایران پاسخ داد: «ایران، ترکیه و روسیه شرکای فرایند مذاکرات آستانه هستند و توانسته‌اند موفقیت‌های مهمی در کاستن از تنش در بخش‌های مختلف سوریه به دست آورده‌اند. آستانه یک نمونه موفق از رویکرد چندجانبه گرایی برای حل مشکلات در یک منطقه بحرانی است. این سه کشور به همکاری به منظور پایان دادن به درگیری در سوریه و همچنین شروع فرایند سیاسی حل بحران ادامه می‌دهند. جلسه سه جانبه آتی نشست آستانه، در استانبول برگزار خواهد شد».

او در بخش پایانی این مصاحبه با «تاریخی» خواندن روابط ایران و ترکیه افزود: «ما روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نزدیکی با ترکیه داریم و این روابط نه تنها در سطح رسمی قوی بوده بلکه در سطوح افکار عمومی و اجتماعی بین دو کشور هم روابطی قوی است. ما هیچ مانعی برای تقویت روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها نمی‌بینیم».

کلید واژه ها: ایران و ترکیه


( ۱ )

نظر شما :