هشدار جدی ایران به دولت‌های غربی با توقیف نفت‌کش انگلیسی

۳۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۸۵۰۴۴ سرخط اخبار

یک حقوقدان بین‌الملل با اشاره به توقیف یک نفتکش انگلیسی از سوی ایران اظهار کرد: اقدام اخیر ایران حامل این هشدار جدی است که از این پس ایران در برابر پدیدهٔ «قوانین فراسرزمینی» دولت‌های غربی به صورت جدی ایستادگی خواهد کرد و متقابلاً قوانین خود را به صورت فراسرزمینی به اجرا خواهد گذاشت.

 رضا نصری در گفت‌وگو با ایسنا  در مورد تحولات اخیر در تنگه هرمز و توقیف یک نفت‌کش انگلیسی از سوی ایران به  علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی گفت: ایران اعلام کرده که نفتکش انگلیسی «قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» را رعایت نکرده و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف شده است. هنوز جزئیات مربوط به عملکرد نفتکش انگلیسی مشخص نیست. محتمل است این نفتکش  مقررات عبوری و زیست محیطی را نقض  کرده باشد.

 وی در همین راستا ادامه داد : اما دلیل اقدام ایران هرچه باشد، مهم این است که در پسِ این اقدام ایران یک پیام جدی و یک هشدار جدی‌تر نهفته است: پیام جدی ایران - مشخصاً به دولت بریتانیا - این است که «در برابر شمایی که خود را مجاز می‌دانید به زور متوسل شوید و مانع جریان آزاد دریانوردی شوید تا علیه یک کشور غیر عضو اتحادیه اروپا یک مصوبه اتحادیه اروپا را - خارج از قلمرو خود و به صورت فراسرزمینی - به اجرا بگذارید، ما هم دست‌کم خود را مجاز می‌دانیم برای اِعمال قوانین و مقررات بین‌المللی، علیه کشتی‌ها و نفتکش‌های شما اقدام کنیم».

 این کارشناس مسائل سیاست خارجی ، با بیان این که هشدار جدی‌تر و کُلی‌تر ایران این است که اگر بنا باشد دولت‌های غربی - به اسم اِعمال قوانین داخلی خود - علیه ایران و منافع آن اقدامات قهریه اتخاذ کنند، ایران هم می‌تواند برای اجرای قوانین بین‌المللی یا حتی قوانین داخلی خود همین رویکرد را پیش بگیرد و از این رو با این کشورها وارد فاز جدیدی شود، تصریح کرد : به عنوان مثال، از این پس ایران می‌تواند- به اسم اجرای یک مصوبه شورای عالی امنیت ملی یا یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که در آن عربستان سعودی و بحرین به جرم ارتکاب جنایت جنگی تحریم شده‌اند - اعلام کند بازرسی‌های سختگیرانه‌ای علیه کشتی‌هایی که وارد منطقه می‌شوند اِعمال خواهد کرد و در صورت نقض این مصوبات، آن‌ها را توقیف خواهد کرد!

 رضا نصری ادامه داد : به عبارت دیگر، اقدام اخیر ایران حامل این هشدار جدی است که از این پس ایران در برابر پدیدهٔ «قوانین فراسرزمینی» دولت‌های غربی به صورت جدی ایستادگی خواهد کرد و متقابلاً قوانین خود را به صورت فراسرزمینی به اجرا خواهد گذاشت. در واقع، دولت‌های غربی - مطابق تعهدات خود به ایران - موظف به ایستادگی در برابر قوانین فراسرزمینی آمریکا شده‌اند. حال اگر بنا باشد آن‌ها نیز - به جای عمل به تعهدات‌شان - از این رفتار آمریکا الگوبرداری کنند، ایران نیز به صورت جدی در برابر این روند واکنش نشان خواهد داد.

کلید واژه ها: نفتکش


( ۶ )

نظر شما :