کاخ الیزه: برای موافقت تمام طرف‌های برجام با مذاکرات تلاش می‌کنیم

۰۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۹ کد : ۱۹۸۵۲۵۴ سرخط اخبار

کاخ الیزه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه تاکید کرد: این وظیفه فرانسه است که برای موافقت تمام طرف‌های برجام با یک مذاکرات باز تلاش کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی تلگراف، کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه سه‌شنبه شب در یک تماس تلفنی با حسن روحانی همتای ایرانی‌اش به گفت‌وگو و رایزنی پرداخته و بر خواست خود برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا تاکید کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این وظیفه فرانسه است که تمام تلاش خود را برای اطمینان از موافقت تمام طرف‌ها با یک مذاکرات باز به کار گیرد.

کاخ الیزه افزود: آقای مکرون گفت‌وگویی طولانی با رئیس جمهوری ایران حین گذراندن تعطیلات سالانه سران فرانسه داشته و در صحبت‌هایش بر لزوم ابتکاری برای کاهش تنش‌ها تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در تماس تلفنی همتای فرانسوی‌اش با وی، نتایج سفر نماینده ویژه خود به فرانسه را مثبت ارزیابی و بر ادامه گفت‌و گوها در مسیر اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام تاکید کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هدف برجام عادی سازی روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها بوده است، افزود: متاسفانه علی رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات، تنها بخشی اندک از منافع اقتصادی ایران تامین شد و پس از خروج آمریکا از برجام نه تنها شاهد اقدام جدی از سوی اروپا در این زمینه نبودیم، بلکه برخی از شرکت های اروپایی نیز در پیروی از تحریم یکجانبه آمریکا، از ایران خارج شدند.

روحانی با بیان اینکه تروریسم اقتصادی آمریکا اقدامی ضد انسانی از جمله در زمینه تامین نیازها و کالاهای اساسی مردم بوده، گفت: پایبندی کامل به تعهدات برجام از سوی ایران در شرایطی که طرف مقابل به حداقل تعهدات خود عمل نمی‌کند، برای ملت ایران پذیرفتنی نیست.

وی در ادامه سیاست‌های تنش آفرین آمریکا در منطقه را دربردارنده آثار منفی در امنیت و ثبات روابط فرا منطقه ای و بین المللی خواند و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اصلی‌ترین تامین کننده امنیت و آزادی کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود.

رئیس جمهوری افزود: ایران آغازکننده هیچ تنشی در منطقه نبوده و نخواهد بود اما در مقابل هرگونه تنش آفرینی با قدرت از منافع خود دفاع می‌کند.

وی همچنین با استقبال و قدردانی از تلاش‌های رئیس جمهور فرانسه در راستای حل و فصل مسائل و مشکلات، تاکید کرد: ایران همواره از هرگونه ابتکار در جهت دستیابی به راه حل های عادلانه و گفتگوهای سازنده استقبال می‌کند.

مکرون نیز تصریح کرد: همه تلاش خود را برای تامین منافع ایران در برجام به کار خواهیم گرفت

وی در این تماس تلفنی، سفر نماینده ویژه رئیس جمهور کشورمان به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فرانسه همه تلاش خود را در راستای تامین منافع ایران در برجام و عادی سازی روابط اقتصادی تهران با دیگر کشورها  به کارخواهد گرفت.

مکرون در ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را یکجانبه و غیرقابل قبول دانست و تصریح کرد: باید برای کاهش تنش‌ها در منطقه و رسیدن به نتیجه مثبت، همکاری و شتاب بیشتری در مسیر انتخاب راه حل مناسب و عادلانه داشته باشیم.

کلید واژه ها: برجام فرانسه


نظر شما :