دومین بخش از سلسله یاداشت های جدید سرکیس نعوم

عصر شیعی لبنان آغاز شده است

۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۵۳۰۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
لبنان از دوره طولانی حکومت مسیحیان به دوره کوتاه مدت حکومت مسلمانان سنی رسید، سپس به ابتدای عصر شیعی «حزب الله» رسیده ایم که حامی اول آنها، ایران نقش مهمی در آن دارد.
عصر شیعی لبنان آغاز شده است


دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا دومین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

بعد از آن سراغ یکی از مسئولان سابق رفتم که با مقامات عالی رتبه در بسیاری از اداره های امریکا کار کرده بود و شاید هم در آینده در دولت های آتی به کار برگردد و مسئولیت های جدیدی بگیرد. در ابتدای دیدارمان درباره اوضاع در لبنان و منطقه پرسید، نظرم یا به عبارتی نظراتم را برایش تشریح کردم و گفتم که اولین شکست در تاسیس حکومت ملی است، که از دوره طولانی حکومت مسیحیان به دوره کوتاه مدت حکومت مسلمانان سنی رسید، سپس به ابتدای عصر شیعی «حزب الله» رسیده ایم که حامی اول آنها، ایران نقش مهمی در آن دارد. درباره توافق طائف و اسباب به چالش افتادن اجرای آن و سپس شکست آن و شاید پایان یافتن صلاحیت هایش صحبت کردم. نظر داد: «این توافق از همان ابتدا شکست خورد یا اصلا شاید بتوان گفت که از اساس شکست خورده بود.»

پاسخ دادم که صحیحتر است که بگوییم رئیس جمهوری سوریه، مرحوم حافظ اسد آن را به شکست کشاند و برایش به طور مفصل با جزئیات توضیح دادم که لبنانی ها از طریق همین روزنامه النهار و حضورم در مصاحبه های تلویزیونی متعدد در جریان آن هستند. 

نظر داد: «به نظر می رسد که «حزب الله» بر لبنان مسلط شده است. این صحیح است که نقاط قوت دارد اما از گذشته نزدیک می توان گفت که لبنان وارد عصر شیعی شده است، باید منتظر آرامش منطقه و ثبات آن باشیم. بعد از آن خواهیم دید چه خواهد شد. اسرائیل لبنان را انبار ذخیره یا به عبارتی انبار موشکی می بیند برای همین شاید آزارش دهد البته عملا هم آزارش داده است. اما صد در صد به همراه امریکا مطمئن است که خطری وجودی برایش نیست. وقتی چنین چیزی را درک کنی و فکر کنی که چنین خطری شده است، آن گاه می توانی از پس آن برآیی و یا به عبارتی «ضربه های کاری» یا نهایی به آن بزنی.»

بعد در ادامه افزود: «این درست است که در آینده ضررهای مهمی خواهد دید. اما چنین چیزی زمانی مقبول است که هزینه برای حمایت از کشور و عبور از دشمن باشد. آن چه در حال حاضر برای اسرائیل مهم است سوریه و جبهه آن است. تو نمی دانی حزب الله و ایران در آن جبهه چه می کنند. برای همین همیشه برای حمله نظامی بر مرزهای جنوبی اش که تا مرزهای جولان، حتی تا عمق آن، امتداد دارد، آماده است، شاید چنین چیزی به جنگی گسترده منجر شود. اسرائیل سر این موضوع با هیچ کس بحث و حتی مذاکره نمی کند. بر سر این موضوع فقط تصمیم خودش را مد نظر دارد. موعد آن یا تاخیر در آن یا جلو انداختن آن منطبق با منافعش خواهد بود. گفته می شود با روسیه سر این موضوع و قید و بندهای روسیه و تحرکات نظامی اش در سوریه در این مرحله به تفاهم رسیده است. وقتی که احساس کرد خطر به آن نزدیک شده بدون این که از کسی چیزی بپرسد یا نظر کسی را بخواهد حمله خواهد کرد. همان طور که در 12 یا 18 ماه گذشته به سوریه به خصوص به اهدافی در دمشق و فرودگاه آن و همچنین عمق سوریه حمله کرده است. حملات شدید و قدرتمند بودند که باعث کشته شدن ایرانی ها هم شده است.»

وی در ادامه افزود: «این را هم به تو بگویم که این پروپاگانداست که می گویند اسرائیل با روسیه به توافق رسیده که جلوی کشتن ایرانی ها یا هر حمله ممکن به آنها را بگیرد. این صحیح نیست. اگر اسرائیل دید که باید همزمان در دو جبهه یعنی لبنان و سوریه بجنگد، خواهد جنگید. همچنین هر کس که در سوریه با هویت حزب الله لبنان و عقیده ایرانی بجنگد را می کشد، و حتی شاید از لبنان حمله کند تا از سنگینی جبهه سوریه که ایران در آن حضور موثر دارد، به خود بکاهد.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: حزب الله لبنان سوریه ایران اسرائیل سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


( ۱۶ )

نظر شما :