آمریکا، آلمان را به خروج نیروهایش از این کشور تهدید کرد

۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۸۵۴۷۳ سرخط اخبار

در پی مناقشات دولت آمریکا و آلمان بر سر افزایش بودجه دفاعی این کشور، آمریکا به تازگی تهدید کرده که در حال بررسی امکان خارج کردن هزاران نیروی مستقر خود در آلمان است.

به گزارش ایسنا به نوشته تلگراف، ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، هشدار داده که اگر این کشور نتواند بودجه دفاعی خود را به میزان ۲ درصد از تولید ناخالص ملی –که مورد انتظار هم‌پیمانانش است- برساند، آمریکا ممکن است بخواهد تا بخشی از نیروهایش را از آلمان خارج کند.

وی در اظهارات خود به خبرگزاری دی پ آی آلمان گفت: "این تصوری توهین‌آمیز است که مالیات‌دهندگان آمریکایی مجبور هستند تا هزینه بیش از ۵۰ هزار نیروی آمریکایی در آلمان را بپردازند در حالیکه آلمانی‌ها بودجه مازاد خود را در برنامه‌های داخلی خرج می‌کنند".

این گفته‌های سفیر آمریکا، نگرانی‌ها را درخصوص اینکه اتحاد کشورهای ناتو تحت‌الشعاع بی‌تابی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص بودجه دفاع آلمان قرار بگیرد، افزایش داده است.

آمریکا در حال حاضر بیش از ۳۵ هزار نیروی مستقر در آلمان دارد و ۱۷ هزار پرسنل پشتیبانی نیز افزون بر این مقدار در این کشور به سر می‌برند.

این مقدار که بیشترین استقرار نیروهای آمریکایی در اروپا به شمار می‌رود، میراث جنگ سرد است؛ زمانی که آلمان غربی در خط مقدم مبارزه با نیروهای شوروی سابق بود و خط دفاع ناتو به شمار می‌رفت.

اظهارات سفیر آمریکا، به طور آشکاری هم‌صدا با دیگر دیپلمات‌های دولت ترامپ است؛ جورجت ماسباکر، سفیر آمریکا در لهستان، خواستار انتقال نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان به لهستان شده است و از گزینه‌های دیگر آمریکا -از جمله همین مورد مذکور- سخن به میان آورده است.

وی در پیام توئیتری‌اش آورد: "لهستان، تعهدش به ناتو مبنی بر تخصیص ۲ درصد از تولید ناخالص خود به بودجه دفاعی را برآورد کرده است؛ آلمان این شرایط را برآورده نکرده و ما از انتقال نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان به لهستان استقبال می‌کنیم".

ترامپ در ماه ژوئن، تلویحا به این موضوع اشاره کرد و در کنفرانس خبری خود اظهار داشت که اعزام ۱۰۰۰ نیروی جدید به لهستان، از نیروهای مستقر در آلمان تامین خواهد شد.

گرنل گفت: "رئیس‌جمهور ترامپ درست می‌گوید و ماسباکر نیز درست می‌گوید؛ روسای جمهور زیادی از بزرگترین اقتصاد اروپا خواسته‌اند تا برای امور دفاعی خود هزینه تخصیص کنند. این درخواستی است که برای سال‌ها از سوی دولت‌های مختلف مطرح بوده است".

در حالیکه خارج شدن نیروهای آمریکایی مورد استقبال عده‌ای از چپ‌گرایان آلمانی است، اما نشانه‌ای از اتکای بزرگترین اقتصاد اروپا به آمریکا در حوزه دفاع است.

کم بودن بودجه ارتش آلمان، موجب شده تا این کشور شدیدا با کمبود ادوات مواجه شود؛ تا جاییکه در برهه‌ای از زمان، نیروها به جای اسلحه با دسته جارو تمرینات نظامی می‌کردند.

دیده‌بان ارتش در پارلمان آلمان، سال پیش هشدار داده بود که کم بودن بودجه به این معناست که این کشور نمی‌تواند به تعهداتش با ناتو عمل کند. این هفته نیز حدود نیمی از خلبانان نیروی هوایی آلمان نتوانستند حداقل ساعات آموزشی ناتو را بگذرانند زیرا هواپیماهایشان به دلیل مسائل نگهداری، زمین‌گیر شده بود.

با وجود تلاش‌های آنگلا مرکل و وزرای پیاپی دفاع آلمان جهت برآورد کردن انتظار ناتو، امسال نیز بودجه دفاعی تنها ۱.۳ درصد تولید ناخالص آلمان را شامل می‌شد.

دولت مرکل پیش‌تر وعده داده بود تا بودجه دفاعی را تا سال ۲۰۲۴، به ۱.۵ درصد تولید ناخالص برساند اما اولاف شولتس، وزیر اقتصاد این کشور، در تخصیص بودجه امسال، وعده‌ مذکور را با کاهش مقادیر افزایش‌یافته تضعیف کرد.

اخیرا امتناع آلمان از شرکت در ائتلاف دریایی آمریکا جهت حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس، به مذاق آمریکا خوش نیامده است. آلمان پیش از این دعوت آمریکا برای اعزام سرباز به سوریه جهت مبارزه با داعش را نیز قاطعانه رد کرده بود. 

در حالیکه حزب دموکرات مسیحی آلمان -حزب حامی آنگلا مرکل- تمایل به افزایش بودجه دفاعی دارد، حزب سوسیال دموکرات این کشور که رقیب جدی حزب مذکور است، با این امر مخالف است.

رودریچ کیس‌وتر، یکی از کارشناسان سیاست خارجه حزب دموکرات مسیحی، به شبکه خبری دویچه‌وله می‌گوید: "بخاطر خود آلمان، ما نهایتا باید بودجه دفاعی را به صورت دائمی افزایش دهیم تا تعهدات جهانی‌مان برآورد شود؛ این موضوع متوجه رئیس‌جمهور آمریکا نیست و مسئولیت‌ خود ما نسبت به سربازان و اروپا است و تخصیص مسئولیت [در ناتو] به شمار می‌رود".

دونالد ترامپ اواخر ماه جاری میلادی از اروپا، از جمله آلمان، دیدار می‌کند. سفیر ایالات متحده در برلین این را فرصتی مناسب برای آلمان می‌داند تا بودجه نظامی خود را بالا ببرد.

بیشترین سربازان آمریکایی پس از ژاپن در آلمان حضور دارند. در هیچ کشور اروپایی این شمار سرباز آمریکایی حضور ندارند.

ستاد فرماندهی سربازان آمریکایی مستقر در اروپا و آفریقا در آلمان قرار دارد. مهمترین پایگاه هوایی آمریکا در رامشتاین است و یکی از بزرگترین میدان‌های مشق ارتش آمریکا در اروپا در گرافن‌وور (ایالت بایرن) قرار دارد.

روی هم حدود ۳۵ هزار سرباز آمریکایی در آلمان هستند. افزون بر این ۱۷ هزار آمریکایی و ۱۲ هزار غیرنظامی آلمانی در استخدام نیروهای نظامی آمریکا هستند. در آلمان دهها هزار موقعیت شغلی به حضور ارتشیان آمریکا بستگی دارد.

آلمان در سال‌های گذشته سهمیه خود در پیمان ناتو را قدری افزایش داده و به ۳۶ / ۱ درصد تولید ناخالص ملی رسانده است. این مقدار قرار است تا سال ۲۰۲۴ به یک و نیم درصد افزایش یابد، که باز هم از مقدار تعیین‌شده توسط پیمان ناتو پایین‌تر است.

ترامپ در سفر آینده خود به اروپا قصد ندارد وقت زیادی به آلمان اختصاص دهد.

او در دور اول مسافرتش روز ۲۴ اوت نخست برای شرکت در اجلاس سران گروه هفت  به شهر ساحلی بیاریتز در فرانسه می‌رود و در آنجا آنگلا مرکل را ملاقات می‌کند.

او در سفر دومش به اروپا نخست به دانمارک و لهستان مسافرت می‌کند، یعنی دو کشوری که در سیاست خارجی در کنار آمریکا قرار گرفته‌اند.

ترامپ در سفرش به لهستان موضوع استقرار سربازان آمریکایی را مطرح خواهد کرد. شاید تصمیم او این باشد که سربازان آمریکایی مستقر در آلمان به خاک لهستان منتقل شوند، که بی‌تردید با استقبال گرم مقام‌های لهستان روبرو خواهند شد.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا آلمان


( ۱ )

نظر شما :