حمایت سیاسی از مشارکت دانمارک در ائتلاف دریایی در خلیج فارس کمرنگ شده است

۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۲:۲۸ کد : ۱۹۸۵۵۳۵ سرخط اخبار

سفیر ایران در کپنهاگ با اشاره به گزارش یک شبکه تلویزیونی عنوان کرد: حمایت در پارلمان ⁧دانمارک⁩ از مشارکت در ائتلاف دریایی در ⁧خلیج فارس⁩ کمرنگ تر شده است.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مرتضی مرادیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ، با اشاره به گزارش شبکه تلویزیونی tv2 دانمارک در صفحه اینستاگرامش نوشت: «گرچه به نظر می رسید یک اکثریت پارلمانی از پیوستن دانمارک به یک ماموریت دریایی به رهبری اتحادیه اروپا برای حصول  اطمینان از تردد کشتی ها از طریق تنگه هرمز حمایت کند، اما حزب سوسیال لیبرال حالا تغییر عقیده داده است. مارتین لیده گارد، وزیر سابق امور خارجه و سخنگوی امور خارجی حزب گفت حمایت حزب وی همیشه مشروط به تأیید اروپا بوده است. وی گفت: ما بر این اعتقادیم که دانمارک نمی تواند در ماموریتی که تنها توسط بریتانیا و آمریکا تشکیل شده شرکت کند.»

وی می افزاید: «این دیدگاه با مواضع آلمان و فرانسه همخوانی دارد. این دو کشور اعلام کرده اند که نمی توانند به ماموریتی به رهبری آمریکا بپیوندند چون ترامپ از توافق هسته ای ایران خارج شده است. گرچه دولت سوسیال دموکرات دانمارک در ابتدا نسبت به پیوستن به یک ماموریت بین المللی دیدگاه مثبت داشت، اما در حال حاضر برای کسب یک اکثریت پارلمانی با مشکل مواجه خواهد شد. متحدان این حزب در جناح چپ، یعنی احزاب مردم سوسیالیست و فهرست اتحاد هم هر دو مخالفت خود با این ماموریت را اعلام کرده اند.»

به گزارش فارس، دولت دانمارک  چهارم مرداد ماه از پیوستن به طرح ایجاد ائتلاف نظامی دریایی در خلیج فارس برای حفاظت و اسکورت کشتی‌های تجاری استقبال کرده بود. به نوشته وبگاه شبکه اسکای‌نیوز، «یپه کوفود» وزیر خارجه دانمارک گفت: «ما از طرح بریتانیا برای ایجاد ناوگان ماموریت دریایی در تنگه هرمز استقبال می‌کنیم و به‌ دنبال مشارکت احتمالی فعال و مثبت در آن هستیم».

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (سه شنبه) در خصوص ائتلاف دریایی که آمریکا به دنبال ایجاد آن در خلیج فارس است در توئیترش نوشت: «ناامنی در خلیج فارس عمدتا با دخالت آمریکا و تروریسم اقتصادی آن علیه مردم ایران ایجاد شده است.اگر آمریکا امنیت دریانوردی می‌خواهد، باید رفتارهای بی ثبات کننده‌اش را متوقف کند.»

انتهای پیام/



 


نظر شما :