عدل جهانی درباره همکاری تجاری بریتانیا با آمریکا هشدار داد

لندن در تله جنگ واشنگتن با تهران ​​​​​​​

۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۶ کد : ۱۹۸۵۵۴۷ اخبار اصلی اروپا آمریکا
کمپین بین المللی «عدل جهانی» هشدار داد که پیشنهادهای جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، برای تقویت روابط تجاری با بریتانیا پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا تله ای است که می تواند آن را به جنگ با ایران بکشاند. جنبش «جنگ تحت تعقیب» نیز گفته که قراردادهای سریع تجاری لندن و واشنگتن که در سفر بولتون مطرح شده، در حقیقت بهانه ای برای حمایت بریتانیا از برنامه های جنگ طلبانه مشاور امنیت ملی است.
لندن در تله جنگ واشنگتن با تهران ​​​​​​​

نویسنده: پیتر لازنبی

دیپلماسی ایرانی: برنامه خیریه «جنگ تحت تعقیب» در لندن هشدار داده که معاملات تجاری بریتانیا با آمریکا می تواند این کشور را به سمت جنگ علیه ایران سوق دهد. این خیریه اعلام کرده که توافق های تجاری مطرح شده در سفر جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، به بریتانیا احتمالا به موافقت این کشور با جاه طلبی های نظامی و سیاسی جهانی آمریکا وابسته هستند و ممکن است به تنزل در حقوق کارگران، استانداردهای غذایی و محافظت های محیط زیستی منجر شوند.

این توافقنامه های تجاری احتمالا شرایط دیگری از جمله تحمیل قوانین شرکتی را نیز شامل می شوند مبنی بر اینکه در صورت تغییر سیاست های دولت بریتانیا در رابطه با توافق های تجاری، امکان شکایت از آن برای شرکت های فراملی وجود خواهد داشت و این کابوسی است که در حال حاضر شماری از کشورها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

این هشدارها پس از آن اعلام شد که جان بولتون که جنگ طلب ترین و افراطی ترین جناح راستی در دولت رئیس جمهوری دونالد ترامپ به شمار می رود، در پی نشست با بوریس جانسون، نخست وزیر جدید بریتانیا، از احتمال توافق های تجاری تدریجی دو کشور در صنایع و خدمات از جمله بهداشت و درمان و تولید موتورسیکلت خبر داد.

اسد رحمان، مدیر موسسه جنگ تحت تعقیب به روزنامه «مورنینگ استار» گفت: «جان بولتون مذاکره کننده امنیت ملی است و اطلاعات زیادی درباره تجارت ندارد. او به دنبال جنگ و ویرانی در خاورمیانه میانه است و در سوابقش نیز در همین زمینه هستند. او می خواهد که بریتانیا برای درگیری نظامی با ایران ابراز آمادگی کند. البته مساله به چین هم مربوط می شود. او در ازای مطرح کردن امید به توافق های تجاری زودهنگام، حمایت از برنامه های جنگ طلبانه خود را خواستار خواهد شد.»

به گفته رحمان، در این میان تنها شرکت های فراملی از توافق های تجاری بریتانیا با ایالات متحده سود خواهند برد و این توافق ها «استانداردهای غذایی، حقوق کارگران و خدمات بهداشت و درمان ملی» بریتانیا را نابود خواهند کرد. او همچنین به این مساله اشاره کرد که معاملات ایالات متحده با دیگر کشورها تحمیل قوانین شرکتی در مناقشات بین دولت های منتخب و شرکت های فراملی را نیز شامل می شده است و احتمالا در مورد بریتانیا نیز همینطور خواهد بود. رحمان گفت: «این اتفاق پیشتر برای برخی کشورها رخ داده است. در ارمنستان یک کمپین گسترده علیه معدن کاری برای استخراج طلا در یک منطقه حفاظت شده به راه افتاده است. شرکت درگیر، یک شرکت بریتانیایی است. این شرکت از دولت ارمنستان شکایت کرده و خسارتی بزرگ تر از کل اقتصاد این کشور را از آن خواستار شده است.» او در ادامه هشدار داد که اگر قرار باشد توافقنامه تجاری با آمریکا بسته شود، وزرای دولت به صورت پنهانی بر سر آن مذاکره خواهند کرد و قانونگذاران در پارلمان فرصتی برای اعتراض به آن نخواهند داشت.

جاناتان استیونسون از کمپین عدل جهانی نیز در این باره ابراز نگرانی کرده و گفته: «جان بولتون یک جنایتکار جنگی است که نباید به او اجازه ورود به کشور داده می شد؛ چه رسد به اینکه از او دعوت به عمل آید. او توفق تجاری بین ایالات متحده و بریتانیا را به قیمت مشخص کردن چارچوب برای سیاست خارجی ما پیشنهاد کرده است. کاملا مشخص است که ترامپ قصد دارد از نا امیدی و نگرانی بوریس جانسون در انجام هرگونه توافق تجاری پس از برگزیت حداکثر استفاده را ببرد. اینکه شاهد باشیم بوریس جانسون و کابینه افراط گرای او آماده اند تا کنترل کشور را به دست چنین افراد ناشایسته ای بسپارند، وحشتناک است؛ اما تعجب آور نیست.»

منبع: مورنینگ استار / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: سفر بولتون به لندن تلاش آمریکا برای شوراندن بریتانیا علیه ایران جنگ طلبی های بولتون


نظر شما :