مذاکرات سختی که در فرانسه در جریان است

جزئیاتی از سفر ظریف به بیاریتز و خبرسازی رویترز

۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۸۵۷۹۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
هیچ خبری از جزئیات این دیدار منتشر نشده و کسی هم نمی داند که دقیقا در آن چه گذشته اما یک منبع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که مذاکراتی که در پاریس آغاز شده و مبتنی بر پیشنهادهای طرف فرانسوی است، بسیار سخت و پیچیده است.
جزئیاتی از سفر ظریف به بیاریتز و خبرسازی رویترز

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که دیروز به طور ناگهانی تهران را به مقصد بیاریتز فرانسه، محل برگزاری اجلاس گروه هفت، ترک کرده بود، آخر وقت دیشب به وقت ایران به تهران بازگشت. 

هیچ خبری از جزئیات این دیدار منتشر نشده و کسی هم نمی داند که دقیقا در آن چه گذشته اما یک منبع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفت که مذاکراتی که در پاریس آغاز شده و مبتنی بر پیشنهادهای طرف فرانسوی است، بسیار سخت و پیچیده است.

بازگشت معافیت های نفتی ایران و ادعاهای رویترز

در همین رابطه یک مقام آگاه خبر رویترز مبنی بر این که خواسته ایران صدور حدقل 700 هزار بشکه نفت در روز و دستیابی به پول آن است را رد کرد و گفت که ایران به هیچ وجه در مذاکرات خود با طرف های غربی از میزان و عدد و رقم مورد نظرش برای صادرات نفت صحبت نکرده است. طبیعی است که ایران به دنبال صادرات نفتی است که قبل از اعمال تحریم های یکجانبه امریکا صادر می کرد و در عین حال می خواهد به پول آن نیز دسترسی داشته باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز گزارش داد که یک منبع مطلع که عضو هیئت همراه دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر به فرانسه بوده است، بحث هرگونه عدد و رقم در مورد صادرات نفت ایران را تکذیب کرد. این منبع به خبرنگار اسپوتنیک گفت: «ایران حق مسلم خود می داند به هر مقدار که بخواهد نفت صادر کند و بفروشد و پول آن را دریافت کند و اعضای امضا کننده توافق هسته ای تعهد کرده اند که این حقوق را تضمین کنند.»

بازگشت معافیت ها از سوی امریکا برای صدور نفت ایران، یکی از محورهای پیشنهادی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای جلوگیری از کاهش تعهدات برجامی ایران و کاهش سطح تنش های منطقه ای بوده است. اروپایی ها قبل از آغاز نشست گروه 7 می گفتند که بر سر این موضوع با یکدیگر اتفاق نظر دارند و همگی در موضعی واحد از طرف امریکایی خواهند خواست که با بازگشت معافیت های نفتی ایران موافقت کند. 

این در حالی است که خبرگزاری رویترز ادعا کرد که یک دیپلمات اروپایی می‌گوید که سران جی ۷ از راضی کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای ازسرگیری معافیت‌های نفتی ایران بازمانده‌اند. رویترز ادعا کرده است که این رایزنی بی‌نتیجه در ضیافت شام شنبه شب انجام شد حال آن که ظاهراً در همان موقع، طرفین برای دعوت از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای حضور در حاشیه نشست جی ۷ به توافق رسیدند.  

معلوم نیست اگر مذاکرات به ترامپ به ادعای رویترز بی نتیجه بوده پس چرا از ظریف برای سفر به پاریس دعوت شده است؟

این روزها رویترز اخبار ضد و نقیض و غیرقابل اطمینان و یکجانبه علیه ایران زیاد منتشر می کند برای همین نمی توان چندان به اخباری که در این رابطه منتشر می کند اعتماد کرد. 

دقایقی پیش نیز روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به شهر بیاریتز به دعوت دولت فرانسه و در حاشیه اجلاس سران گروه ۷  و بازتاب های رسانه ای گسترده آن، از کلیه رسانه های داخلی خواست صرفا به منابع اصلی اطلاع رسانی، از جمله اظهارات مستقیم جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه رجوع کنند. لذا استناد به منابع آگاه، چه در داخل وزارت امور خارجه و چه بیرون از آن، هیچ موضوعیتی نداشته و صرفا به گمانه زنی های بی حاصل و خارج از موضوع دامن خواهد زد. 

این اداره همچنین تاکید کرد، منابع خارجی با جهت گیری و به منظور اثرگذاری بر تصمیمات، اخبار کذب را با چنین شیوه هایی منتشر می کنند که ضروری است بازنشر اطلاعات و اخبار از منابع خارجی نیز با دقت و احتیاط بیشتری صورت پذیرد.

اظهار نظر ظریف درباره سفرش به بیاریتز

محمد جواد ظریف خود درباره سفر ناگهانی اش به بیاریتز در توئیتر خود نوشت که با رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کرده است. وی همچنین نوشت: «دیپلماسی فعالانه ایران برای دستیابی به تعامل سازنده ادامه می‌یابد. در حاشیه دیدار گروه 7 پس از مذاکرات جامع با لودریان و وزیر خزانه‌داری فرانسه، با امانوئل مکرون دیدار کردم و سپس جلسه تفهیمی مشترکی برای انگلیس و آلمان برگزار شد. راه پیش روی ما سخت است اما ارزش امتحان کردن را دارد.»

پیشنهاد احتمالی فرانسه

گفته می شود طرف فرانسوی پیشنهاد داده است در جهت کاهش تنش میان ایران و امریکا و همچنین جلوگیری از ورود ایران به گام سوم از کاهش تعهدات برجامی اش، در زمان محدود با هدف ورود دو طرف به مذاکره، فرانسه امریکا را مجاب کند تا معافیت های نفتی ایران را برای تعداد محدودی از کشورها تمدید کند. گفته می شود کشورهای ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، چین و تعدادی از کشور های اتحادیه اروپا (احتمالا فرانسه، یونان، ایتالیا و اسپانیا) به دنبال دریافت این معافیت هستند. همچنین طرف فرانسوی پیشنهاد داده است در طول مدت مذاکرات خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفته شود و در چارچوب سازوکار موسوم به اینستکس ایران بتواند نیازهای خود را در زمینه های کالاهای غیرتحریمی از جمله مواد اولیه، غذا و دارو تامین کند. فرانسه پیشنهاد داده بود که 8 تا 10 میلیارد دلار از این صندوق را خود تامین کند و مابقی این مبلغ را کشورهای اروپایی تامین خواهند کرد. ظاهرا سفر اروپایی محمد جواد ظریف در همین چارچوب بوده است. ایران این طرح را رد کرده بود. گفته می شود در مقابل طرح فرانسوی، رئیس جمهوری ایران پیشنهاد داده است که سقف مدت زمان مذاکره برداشته شود و معافیت های نفتی ایران نیز شامل زمان نباشد. نمایندگان ایران و در راس آنها رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاریس درباره همین موضوع در حال رایزنی با طرف های فرانسوی و اروپایی هستند.

اظهارات حسن روحانی و سخنگوی دولت

در همین رابطه حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه در شرایط سخت امروز که با فشار اقتصادی و تحریم دشمنان مواجه هستیم، راهی جز توسعه کشور، رونق تولید و همکاری و انسجام بیشتر نداریم، گفت: «دولت برای حل مشکلات از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و معتقدم برای توسعه و پیشرفت کشور، باید از هر ابزاری استفاده کنیم. اگر من بدانم در جلسه‌ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد زیرا اصل منافع ملی کشور است.»

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم و از یک سال قبل شدیدترین تحریم‌ها علیه مردم برقرار شده است، گفت: «در عین اینکه در این تحریم‌ها مقاومت می‌کنیم مقابله به مثل هم می‌کنیم، تعهدات خود را کاهش می‌دهیم، اما فرصت برای مذاکره و دیپلماسی را هم قرار می‌دهیم و با 2 ماه فاصله بین هر مرحله از کاهش تعهدات راه برای حل مشکلات از مسیر دیپلماسی را باز می‌گذاریم.»

در همین رابطه علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مذاکره روحانی با آمریکا در سفر به نیویورک گفت: «ما به هر چیزی که درباره منافع ملی‌مان باشد، عمل می‌کنیم. مردم بدانند اگر مطمئن باشیم حرکتی به نفع مردم است آن کار را انجام می‌دهیم. برجام را هم به دلیل منافع مردم امضا کردیم و آمریکا هم در آن حضور داشت. این حرف‌ها دلیل بر مذاکره با آمریکا نیست، حرف منافع ملی است.»

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: برجام محمد جواد ظریف ایران و فرانسه ایران و امریکا دونالد ترامپ خبرگزاری رویترز


( ۹ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۴۰
کشورهای تجاری صنعتی تحریم شډه توسط امریکا و طرف معامله با ایران فعالانه تر از ایران وامریکای خارج از فعالیت های اقتصادی با ایران جهت رفع تحریم ها عمل میکنندنفت ایران ته چاه نفت میماند تولیدات انها در انبارها نمیتواند بماند. انها تشه ترند امریکا ودیگران مانند ان تشنه ای که بالا دیوار دور از دجله (دور از فعالیت ها اقتصادی ایران )نشته بود وحرکت اب را می دید وخشت از دیوار میکند وبردجله می انداخت دارد.سئوال کردند چرائی این حرکت را. پاسخ داد بدو دلیل. اول انکه صدای اب برای من تشنه لذت بخش است ودوم انکه هرخشتی که بر میدارم مرا به اب نزدیک تر میکند.من همواره عرض کرده ام تولید کننده بیشتر بفروش تولیدات علاقمنداست تا خریدار بخرید بجز نفت که محرکه صنعت ورفاه است.جناب دکتر روحانی عزیز بازار تجاری این بنجلات صنعتی تولیدی کشورهای صنعتی غرب وشرق را بهمحرکه موتور صنعت یعنی نفت ارزان نفروشی.
حسین کاظمی ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۱
سفر بی بازگشت , آن دسته از سیاستها و صدالبته معتقدینی که اعتقادات الهی را با سیاست گره میزنند به سرنوشت مسافران به مریخ دچار میشوند راهی که بازگشت ندارد ! اما آنچه ما از سیاست دیده و شنیده و آموخته ایم دنیایی است از متغیرها و اما و اگرها . اگر قرار بود پاشنه ه در سیاست تنها بر یک سو بچرخد هرگز هیچ جنگی پایان نمی یافت و هرگز هیچ صلحی اتفاق نمی افتاد .