هشتمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

مایک پمپئو در سودای ریاست جمهوری امریکا

۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۵۹۴۴ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
آنچه پمپئو تلاش می کند قانع کردن ترامپ برای انتخاب او به سمت معاونت ریاست جمهوری در انتخابات ۲۰۲۰ است. یعنی مایک پنس کنار برود و او به عنوان معاون رئیس جمهور معرفی شود. و اگر پیروز شد، دوباره خودش را برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می کند.
مایک پمپئو در سودای ریاست جمهوری امریکا

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا هشتمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

به سراغ یکی از مسئولان عالی رتبه مورد وثوق امریکایی که همچنان در بسیاری از پرونده ها فعال است و درباره بسیاری مسائل و قضایای عربی و غیرعربی خاورمیانه ارتباطات و اطلاعات گسترده دارد و با کشورهای آسیایی نیز آشنایی کامل دارد، رفتم. دیدار ما در ابتدا درباره یکی از دوستان دیپلماتیک مشترکمان شروع شد که از مدت ها پیش در زمینه های مختلف فعال بوده و از کفایت و پویایی و تجربه و شناخت و فرهنگ بالایی برخوردار است، اما به طور زودهنگام بازنشسته شد و در یک سازمان خارج از کشور فعال شد و به این دلیل رابطه من با او برای مدتی طولانی قطع شده است. 

از من پرسید آیا او را دیده ای. جواب دادم: نه دیگر او را ندیدم. و گفتم که دوست توست و با تو کار می کرد اما نمی دانم چرا به طور زودهنگام بازنشسته شد با وجود این که قبل از ترک کشورش برای آغاز کار جدید در خارج با او یک دیدار طولانی به صرف شام داشتم اما از او چیزی نپرسیدم. بعد پرسیدم آیا می دانی چرا زود بازنشسته شد؟ آیا اطلاعاتی از او داری؟ 

به طور مختصر جواب داد: «در یک مرحله مشخصی او از یک موضوع احتمالا Classified یا سری بدون این که رئیسش را که نفر دوم اداره اش بود، در جریان بگذارد، استفاده کرد. اما وزیر بر آن بود که او اشتباه کرده و تصمیم گرفت که او را بازنشسته کند. اما در دولت دونالد ترامپ دوباره به کار برگشت برای این که آدم حرفه ای بود و از شایستگی های بالایی برخوردار بود و به او نیاز بود. اما مسئول عالی رتبه در وزارت او با من تماس گرفت و درباره قصه اش از من پرسید، من هم موضوع را به او گفتم و قانعش کردم که دلیلی که او را بازنشسته کردند صحیح نبوده است. او هم خیالش راحت شد و از من خواست با کارمند عالی رتبه در کاخ سفید تماس بگیرم تا ترتیب بازگشت او فراهم شود، و او هم موضوع را به طور مفصل با او در میان گذشت. این همه چیزی است که اتفاق افتاد.»

بعد از او پرسیدم نظرت درباره وزیر امور خارجه تان، مایک پمپئو چیست؟ جواب داد: «احساس من این است که او برای ریاست جمهوری تلاش می کند و فعالیت هایی را در این زمینه آغاز کرده است.»

گفتم: «چطور؟ اگر چنین چیزی باشد و فعالیت هایی در این رابطه از او مشاهده شود یا رئیس او، ترامپ متوجه موضوع شود تحمل نخواهد کرد و او را برکنار یا به عبارت دیگر او را به استعفا وادار می کند. برای این که خودش برای دور دوم ریاست جمهوری تلاش می کند و خود را برای ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری امریکا آماده می کند.»

جواب داد: «حق با توست. آنچه پمپئو تلاش می کند قانع کردن ترامپ برای انتخاب او به سمت معاونت ریاست جمهوری در انتخابات 2020 است. یعنی مایک پنس کنار برود و او به عنوان معاون رئیس جمهور معرفی شود. و اگر پیروز شد، دوباره خودش را برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می کند.»

بیشتر از این به این موضوع نپرداخت و از موضوع پمپئو و ترامپ و انتخابات پیش روی ریاست جمهوری امریکا گذشت.

ادامه دارد... 

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا مایک پمپئو دونالد ترامپ سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


( ۴ )

نظر شما :