بازدید ائمه جمعه استان اصفهان از سایت هسته ای UCF

۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۶:۳۳ کد : ۱۹۸۶۰۵۲ سرخط اخبار

ائمه جمعه استان اصفهان همزمان با هفته دولت و هفته جهانی مسجد از دستاوردها و فعالیت های صلح آمیز و اقتدار آفرین صنعت هسته‌ای کشور در سایت هسته ای اصفهان بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، در این بازدید که با همراهی حجت الاسلام اسفندیار، معاون ارتباطات و رسانه شورای سیاستگزاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام محمد رضا صالحیان، مدیر نمایندگی استان اصفهان در این شورا، علی اصغر زارعان، دستیار ویژه معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از مدیران و متخصصین سایت هسته ای اصفهان برگزار شد حدود 90 تن از ائمه جمعه استان اصفهان از نزدیک از خطوط فرآیندی و تولیدی سایت غرورآفرین UCF اصفهان بازدید کردند.

اصغر زارعان دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجائی و باهنر و دیگر شهداء از صدر اسلام تاکنون، از ایجاد دغدغه و ابهام بی‌مورد و یاس و نومیدی در جامعه از سوی عده‌ای قلیل و انگشت شمار ابراز تاسف کرد و به تشریح افق های بلند مدت برنامه های حاکمیتی سازمان انرژی اتمی در حوزه های تولید برق، پرتودهی، تولید رادیوداروها و تجاری سازی آن، افزایش طول عمر و نگهداری محصولات کشاورزی از طریق عملیات پرتودهی و تولیدات صنعتی و پزشکی و حوزه های دیگر این صنعت پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه مخالفت نظام سلطه با دستیابی کشورمان به انرژی هسته ای، بحث تولید انرژی نیست بلکه اثرگذاری صنعت هسته ای بومی روی بقیه صنایع کشور آنها را عصبی کرده است.

زارعان در حوزه تعامل در عرصه بین المللی گفت: ما هیچ موقع در سازمان انرژی اتمی ایران به بیگانه اعتماد نکردیم و از نظر من اشتباه و خطای محض است که صرفاً نگاهمان به خارج از مرزها باشد. بلکه باید با اتکاء به درون در خارج از کشور تاثیرگذار باشیم.

وی به دوران مذاکرات با کشورهای 1+5 اشاره داشت و بیان داشت: هوشمندی و هوشیاری، آینده نگری و تدبیر جناب آقای دکتر صالحی در کارگروه فنی سازمان انرژی اتمی بر اساس بی اعتمادی به طرف های بیگانه بود، که ما از این فرصت بدست آمده جهت اقدامات بعدی و تهیه نیازهای خود اقدام کردیم و بحمدالله دقیقاً همان تدابیر محقق شد و بسیاری از این اقلام و تجهیزات هم به صورت یدکی و بیشتر از نیاز تهیه و بعضاً با توجه به مواد اولیه خارجی، بصورت بومی در کشور طراحی و تولید شد و هم اکنون  امکان صادرات هم فراهم است که می توان این قبیل اقدامات را استراتژیک محسوب نمود.

دستیار ویژه معاون رئیس جمهور گفت: اگر قرار شد به گذشته یعنی قبل از برجام برگردیم، تمام پیش بینی ها به صورت عملیاتی، جزء به جزء و مرحله به مرحله در نظر گرفته شده است.این نخواهد بود که به شرایط قبل و بطور مثال نسل سانتریفیوژهای P1 برگردیم. به عبارتی به صرفه نخواهد بود و ما به شرایطی بسیار جلوتر از آنچه پیش بینی و تصور بشود از نظر قدرت و سرعت ورود خواهیم داشت. لذا هر موقع نظام تصمیم بگیرد تدابیر همه جانبه اندیشیده شده است و ما گوش به فرمان رهبری بوده و هستیم و اذن ایشان ملاک اصلی عمل است. لذا سرلوحه اقدامات سازمان انرژی اتمی ایران در برجام و پسابرچام عمل به الزامات معروف نُه گانه ایشان بوده است.

زارعان توضیحات فنی مبسوطی در خصوص کارخانه تولید آب سنگین خنداب اراک و بازطراحی راکتور IR40 و مزیت های فنی آن نسبت به راکتور قبلی ارائه نمود و گفت: طراحی مفهومی، پایه و تفصیلی به اتمام رسیده و وارد فاز ساخت و تهیه تجهیزات بر اساس زمانبندی مشخص جهت بهره برداری نهایی شده ایم. انشاء الله در آینده نزدیک خبرهای خوبی از این پروژه به سمع و نظر مردم بصیر ایران می رسد که قطعاً بازتاب جهانی نیز در بر خواهد داشت.

دستیار ویژه رییس سازمان انرژی اتمی پیرامون تحقیق و توسعه در انرژی اتمی به حرکت رو به جلو و مصادیقی از اقدامات توسعه ای و هدفگذاری در این حوزه اشاره نمود و گفت: تمامی الزامات در صنعت هسته ای توسط متخصصین این صنعت و با مدیریت جهادی عملیاتی می شود. به همین دلیل هیچگونه خللی در عرصه فنی صنعت هسته ای بوجود نیامده و لذا ترامپ توافق برجام را بدترین توافق تاریخ آمریکا می داند. ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم. شکست ترامپ در سیاست خارجی کاملاً مشهود است. او می گفت چهل سالگی انقلاب را نخواهید دید. در حالیکه بر حسب رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی، در اکثر حوزه ها در مسیر بالندگی و فرهیختگی قرار داریم. در این میان صنعت هسته ای با هوشمندی و تدبیر همه جانبه همراه با تلاش مضاعف مسیر توسعه و پیشرفت را در ابعاد گوناگون دنبال می کند.

زارعان با ابراز تاسف از نظرات برخی افراد ناآگاه و محافل کم اطلاع که می گویند صنعت هسته‌ای کند و یا تعطیل شده است، به برخی پروژه‌های در دست اقدام سازمان انرژی اتمی پرداخت و گفت: از جمله پروژه‌ها و اولویت‌های پیش روی سازمان که جنبه عملیاتی به خود گرفته و مسیر خودش را با شتاب طی می کند، می توان به موارد زیر به عنوان مصادیق اشاره نمود.

زارعان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر حمایت های مقام معظم رهبری و تمامی دولت ها نبود، قطعاً صنعت هسته ای در وضعیت مطلوبی قرار نداشت.

در ادامه زارعان به تمامی سوالات و ابهامات حاضرین پاسخ های لازم را ارائه نمود و سپس به اتفاق از واحدهای مختلف کارخانه UCF اصفهان، اسفنج زیرکونیوم، میله های سوخت، FMP و ZPP بازدید به عمل آورده و در طی بازدید نیز به سوالات ائمه جمعه پاسخ گفت.

در برخی قسمت‌های بازدید تعدادی از ائمه جمعه از دستاوردها شگفت‌زده شده و از اقتدار، پویایی و تلاش ‌ای متخصصین صنعت هسته‌ای قدردانی کردند.

انتهای پیام


( ۱ )

نظر شما :