"اهرم سازی"، ابزار دشمن سازی واشنگتن

ترامپ با خروج از توافقات، آمریکا را در اولویت قرار می دهد

۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۶۱۶۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
مایکل پریجنت، عضو موسسه هادسون با بیان این که ترامپ "اهرم سازی" را می فهمد، گفت: ترامپ در گفت وگو با کره شمالی و اکنون با طالبان این توانایی را نشان داد. "او فقط برای رسیدن به یک توافق حاضر نیست با هرچیزی موافقت کند. او می فهمد که اگر توافقی را خیلی زیاد بخواهد به یک توافق بد خواهد رسید."
ترامپ با خروج از توافقات، آمریکا را در اولویت قرار می دهد

دیپلماسی ایرانی: یکی از بزرگترین ویژگی های ترامپ در رویارویی با مسائل مختلف – از گفت وگو با کره شمالی تا توافق هسته ای ایران و اکنون توقف گفت وگوها با طالبان – توانایی او در ترک میز گفت وگوهاست، حتی زمانی که به نظر می رسد توافق حاصل شده است.

اگرچه رئیس جمهوری به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن و افشای توئیتری مسائلی که محافظه کاران ترجیح می دهند آنها را از تیترهای خبری دور نگه دارند، از سوی برخی از جمله اعضای حزب خودش مورد انتقاد قرار گرفته است اما بسیاری از تحلیلگران، زیرکی روز دوشنبه ترامپ برای توقف گفت وگوها با طالبان و در اولویت قرار دادن منافع آمریکا و ترجیح این منافع به دستیابی به یک توافق را ستودند.

مایکل پریجنت، عضو موسسه هادسون با بیان این که ترامپ "اهرم سازی" را می فهمد، گفت: ترامپ در گفت وگو با کره شمالی و اکنون با طالبان این توانایی را نشان داد. "او فقط برای رسیدن به یک توافق حاضر نیست با هرچیزی موافقت کند. او می فهمد که اگر توافقی را خیلی زیاد بخواهد به یک توافق بد خواهد رسید."

طالبان اعلام کرده بود که با مجموعه ای از حملات که کشته شدن غیرنظامیان افغان و 4 نیروی خدماتی آمریکا را به دنبال داشته است، توانسته به اهرمی علیه آمریکا دست یابد. به همین دلیل ترامپ از گفت وگوهای یک ساله با این گروه تروریستی خارج شد. پریجنت می گوید طالبان باید از سرسختی ترامپ در سایر جبهه های سیاست خارجی – مانند خروج یکجانبه از برجام – دانسته باشد که رئیس جمهوری به دام تاکتیک های آنها نمی افتد.
پریجنت می گوید: "بهترین اقدام ترامپ در زمینه سیاست خارجی خروج از توافق ایران بود. این باعث شد او در سایر مسائل به اهرم دست یابد. کره شمالی خواهان توافقی مانند توافق زمان اوباما بود و ترامپ نشان داد که چنین چیزی را به آنها نخواهد داد." وی می افزاید: "طالبان نیز خواهان توافق مشابه بود. آنها امتیاز، مشروعیت و خروج آمریکا را خواهان بودند و در ازای آن وعده می دادند که به گروه هایی مانند داعش و القاعده اجازه ادامه بقاء نخواهند داد، در حالی که آنها توانایی کنترل این گروه ها را ندارند."

ترامپ از گفت وگوها با کره شمالی نیز به دلیل مناسب نبودن شرایط خارج شد و اعلام کرد که درخواست کیم برای برداشتن تحریم ها در ازای یک تعهد محدود و از بین بردن تنها بخشی از زرادخانه های هسته ای این کشور درست نیست.

اما برایان کاتولیس (Brian Katulis)، عضو مرکز پیش روی آمریکا می گوید در الگوی سیاست خارجی ترامپ موفقیت چشمگیری مشاهده نمی شود و ما با یک سبک سیاست خارجی غیرقابل پیش بینی و آشفته روبه رو هستیم که بیش از هر چیز شرکای نزدیک آمریکا را مطمئن می کند که نمی توانند به ایالات متحده تکیه و اعتماد کنند. حتی تیم سیاست خارجی ترامپ هم از فراز و نشیب های او در سیاست آشفته شده اند.

افشاگری های توئیتری ترامپ به ویژه افشاگری اخیر او درباره بازدید رهبران طالبان از کمپ دیوید هم مورد نقد تحلیلگران قرار گرفته است. به رغم برخی مخالفت ها و انتقادات، جیمز کارافانو (James Carafano)، تحلیلگر بنیاد هریتیج با دفاع از این اقدام، افشاگری توئیتری ترامپ را در راستای فراهم کردن زمینه گفت وگوها دانست و گفت: "ترامپ توافق می کند. اما توافقات بد را نمی پذیرد... او شبیه اوباما و ایران نیست که رویکردش این باشد که فقط برای رسیدن به توافق با هر چیزی موافقت کند."

به گفته کارافانو راهبرد ترامپ این است که با دست پر وارد توافق می شود و از منافع آمریکا حفاظت می کند. به این ترتیب طرف مقابل می فهمد که جایی برای کم فروشی وجود ندارد و در صورت موافقت طرف مقابل، تمامی منافع آمریکا حفظ خواهد شد. کارافانو عقیده دارد که انتقادات از ترامپ صحیح نیست و ترامپ اگر به توافق برسد یا نرسد، منتقدان او را سرزنش خواهند کرد. "انتقادات یا بسیار جانبدارانه و یا کاملا سطحی هستند."

منبع: واشنگتن پست 

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا ایران و امریکا کره شمالی طالبان


( ۴ )

نظر شما :

ناشناس ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۱:۳۳
ویژگی ترامپ در اینجا است که بعد از گذشت ۳ سال از دوره ی ریاست جمهوری اش - نه تنها نتوانسته توافقی به دست آورد ، بلکه از توافق هایی خارج شده که عملا امنیت و اقتصاد آمریکا را در خطر جدی قرار داده است - خروج از توافق تجاری با چین ، در حال زمینه سازی برای رسیدن به یک رکود بزرگ اقتصادی در جهان است - خروج از توافق موشکی با روسیه ، یقینا یک جنگ تسلیحاتی بزرگ ایجاد می کند - و خروج از توافق هسته ای با ایران ، دوباره آمریکا را در منگنه عدم توانایی سازش و عدم توانایی در حمله نظامی قرار داده است ( تنش ایجاد شده در خلیج فارس ، تازه اول این داستان است ) - ترامپ عملا تا به امروز ، جز جا زدن افتخارات رشد اقتصادی ایجاد شده در دوره ۸ ساله اوباما ( که خود اوباما کشور را در ورشکستگی از بوش تحویل گرفته بود و با رشد مثبت تحویل داد ) ، هیچ حرکت مثبتی برای ایالات متحده انجام نداده که بشود به عنوان میراث دوران او قلمداد کرد
psdk ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۴
برای درک شخصیت ترامپ کافیست فیلم شبگرد را ببینید