عامل پیش دستی در جنگ های نامتقارن

پهپادهای ایرانی قدرت های نظامی خارجی را به چالش کشیده اند

۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۶۵۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناسانی همچون مایکل نایتس، کارشناس جنگ های خاورمیانه و مکلبرگ، استاد دانشگاه، علت استفاده روزافزون همه گروه های بزرگ و کوچک در منطقه از پهپادها را ساده بودن، ارزان بودن و عدم نیاز به استفاده از خلبان عنوان می کنند. در تازه ترین نمونه، از ۱۸ پهپاد در کنار ۷ موشک برای بمباران تأسیسات نفتی عربستان سعودی استفاده شد.
پهپادهای ایرانی قدرت های نظامی خارجی را به چالش کشیده اند

نویسنده: جنیفر بل

دیپلماسی ایرانی: پهپادها فن آوری پیشرفته، در دسترس، ارزان و دارای کاربردهای متنوعی هستند که با توجه به رواج جنگ های از راه دور در خاورمیانه، به یکی از مهمترین سلاح ها تبدیل شده اند و بیشتر کشورها از آمادگی لازم برای دفاع در برابر آنها برخوردار نیستند؛ این فن آوری در دست شبه نظامیان به یکی از مؤلفه های مهم جنگ های غیر متقارن تبدیل شده و بر میزان بی ثباتی های ژئوپلتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا افزوده اند.

کارشناسانی همچون مایکل نایتس، کارشناس جنگ های خاورمیانه و مکلبرگ، استاد دانشگاه، علت استفاده روزافزون همه گروه های بزرگ و کوچک در منطقه از پهپادها را ساده بودن، ارزان بودن و عدم نیاز به استفاده از خلبان عنوان می کنند. در تازه ترین نمونه، از 18 پهپاد در کنار 7 موشک برای بمباران تأسیسات نفتی عربستان سعودی استفاده شد.

حوثی های یمن در ابتدا از پهپادهایی ابتدایی استفاده می کردند؛ اما پهپادهایی که اکنون به کار می برند تقریباً با پهپادهایی که ایران طراحی می کند، یکی هستند و به نظر می رسد برد پرواز آنها تا 1500 کیلومتر باشد.

اسرائیل نخستین کشوری بود که برنامه ای ملی را در ارتش خود در زمینه توسعه فن آوری های مربوط به حمله با پهپادها و دفاع در برابر آنها اجرا کرد و اکنون از ده ها پهپادی که در اختیار دارد، برای حمله به اهداف دور از مرزهای خود استفاده می کند. پهپاد «هرون تی پی» اسرائیل می تواند بیش از 1000 کیلومتر و 30 ساعت پرواز کند.

به گفته نایتس، پیشرفته ترین استفاده کنندگان پهپادها ایران و گروه های مورد حمایت این کشور از جمله حوثی های یمن هستند که اسرائیل را در این زمینه به چالش کشیده اند. ایرانی ها پهپادهایی با فن آوری های ساده، اما قابلیت های بسیار پیشرفته ای مانند بمباران با دقت بسیار بالا را در اختیار حوثی ها قرار داده اند. یمن برای ایران مانند آزمایشگاهی برای آزمایش این توانمندی های جدید است. تنها کافی است که ایران دستور ساخت یا برنامه الکترونیکی ویژه را به یمن ارسال کند. تهیه مواد مورد نیاز برای ساخت پهپادها از بازارهای آزاد به راحتی امکان پذیر است.

نایتس گفت که نیروهای داعش در استفاده گسترده از پهپادها برای دیدبانی و بمباران پیشتاز بودند و نبرد آزادسازی موصل نقطه عطفی در کاربرد پهپادها بود. حزب الله نیز سرگرم تولید و توسعه فن آوری پهپادی خود بر اساس طرح های ایرانی است. حزب الله از سال 2004 از پهپادها استفاده می کرده است.

یکی از مهمترین جنبه ها در کاربرد پهپادها در حملات نظامی، امکان انکار مسؤولیت حمله هاست. پهپادها را می توان در صورت رهگیری شدن، با فشار دکمه ای منفجر کرد. البته اگر پهپاد گرفته شده، سالم بماند می توان به راحتی مبدأ پرواز آن را شناسایی کرد و در این صورت انکار امکان پذیر نیست.

با توجه به مزایای پهپادها، گروه های تروریستی بیش از پیش به آنها روی آورده اند و به گفته مکلبرگ این واقعیت ضرورت به روز کردن و تقویت سامانه های دفاعی کشورها را در برابر آنها نشان می دهد.

منبع: عرب نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: پهپادهای ایرانی ایران و عربستان ایران و کشورهای عربی ایران و امریکا جنگ با ایران یمن حمله به آرامکو


( ۱۱۹ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۲۳:۲۹
. تخصص واطلاعاتی در این مورد ندارم ولی چند روزی است به این تفکر افتاده ام. استفاده از بهپاد درصنعت حمل ونقل.یکی از استفاده هائی که از بهپادها در ایران با توجه به کوهستانی بودن ایران میتوانیم داشته باشیم در صنعت حمل ونقل است. این صنعت هنوز در جهان هم یا شروع نشده یا در ابتدای کار است. در مناطق کوهستانی وصعب العبور بهپادها میتوانند به اسانی وباقیمت حتی ارزانتر ومصرف انرژی کمتر از حمل ونقل زمینی کاربرد داشته باشند.بعنوان مثال حمل ونقل کوله بری که در کردستان رایج وباعث رنج مردمان و شرمساری ملی است را ممکن است بتوان بابهپادها به اسانی انجام داد. البته وضعیت کولبران نیز باید تامین گردد ونباید از ان غافل شد. دراینترنت دیدم برخی بهپادها با توان نقل وانتقال نسبتا بالائی بسیار ارزان در حدود چند هزار دلاراند. ایران در صورت تشخیص مناسب میتواند شروع کننده ازمایشی ا ین رویه حمل ونقل باشد..