تصمیمی که به نفع ترکیه گرفته شد

کردهای سوریه، پاشنه آشیل تصمیم ترامپ

۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۸۶۷۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
احمد زیدآبادی در یادداشتی می نویسد: تصمیم ترامپ مورد انتقاد بسیاری از سیاستمداران آمریکا از جمله شماری از افراد متنفذ حزب جمهوریخواه قرار گرفته است. آنها ترامپ را متهم کرده‌اند که با خارج کردن نظامیان آمریکا از شمال سوریه، راه را برای تسلط روسیه و ایران بر سوریه هموار کرده است.
کردهای سوریه، پاشنه آشیل تصمیم ترامپ

نویسنده: احمد زیدآبادی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: جنگ سوریه از جهاتی پیچیده‌ترین بحرانی است که روابط بین‌الملل در عصر حاضر به خود دیده است. در این کشور از یک سو، گروه‌های مختلف سیاسی و مذهبی و قومی که هر کدام با کشوری بیگانه از درِ اتحاد در آمده‌اند با هم در جنگ و ستیزند و از دیگر سو، اغلب کشورهای منطقه در کنار برخی از قدرت‌های جهانی، به طور مستقیم و یا از طریق حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های همسوی خود، به مداخله در امور آن کشور اقدام کرده‌اند.

تکثر طرف‌های داخلی و خارجی سوریه به اندازه‌ای است که معادله سیاسی و نظامی سوریه را همچون معمایی حل ناشدنی جلوه می‌دهد. به واقع در سوریه، نوعی تداخل و تعارض منافع برای بازیگران داخلی و خارجی پیش آمده است که هیچ طرفی نمی‌تواند خطوط سیاست خود را به طور دقیق از رقبا و مخالفان تفکیک کند.

برای مثال، روسیه و ترکیه و ایران علی‌الظاهر در سوریه همپیمان شده‌اند اما منافع ناهمسوی آنها، سبب می‌شود که هر کدام ضمن رقابت با یکدیگر، چشم طمعی نیز به سایر بازیگران داشته باشند. این وضعیت برای آمریکا و اروپا و عربستان و امارات و قطر و اردن و عراق و اسرائیل هم صدق می‌کند. در این میان، ترکیه به دلیل دامنه دخالت‌اش در سوریه و تأثیر مستقیم چنگ بر امنیت آن، وضعیت خاصی دارد.

ترکیه در چارچوب پیمان ناتو متحد نظامی آمریکاست، روابط نزدیکی با روسیه برقرار کرده و در عین حال، مخالف سرسخت دولت بشار اسد و گروه‌های کرد سوری و حامی نیروهای اسلامگرا بخصوص جریان اخوان‌المسلمین در سوریه است. طبعاً سیاستی که همه این علایق را تأمین کند، امر ساده‌ای نیست و مرتب تناقضاتی را برای دولت اردوغان در روابطش با دیگران پیش می‌آورد.

با این همه، ترکیه بر یک موضوع اصرار شدید دارد و آن پیشگیری از یک موجودیت سیاسی کردی در شمال سوریه است که از نگاه اردوغان می‌تواند پایگاهی برای حزب کارگران کردستان ترکیه و نهایتاً تهدیدی برای تمامیت ارضی آن کشور باشد.

این در حالی است که کردهای سوریه از متحدان آمریکا در جنگ با داعش به شمار می‌روند و به همین علت، هدف ترکیه برای بیرون راندن آنها از شمال سوریه برای آمریکا تناقض‌آمیز شده است. آمریکا از طریق مذاکره با ترکیه کوشید تا راهی برای رفع این تناقض پیدا کند، اما هیچ راهی پیدا نشد. نهایتاً دولت ترامپ تصمیم گرفت که دو طرف را به حال خود رها کند با این شرط که حمله ترکیه به شمال سوریه از چارچوب پذیرفته شده از سوی آمریکا - که ابعاد آن مشخص نیست- خارج نشود.

تصمیم ترامپ مورد انتقاد بسیاری از سیاستمداران آمریکا از جمله شماری از افراد متنفذ حزب جمهوریخواه قرار گرفته است. آنها ترامپ را متهم کرده‌اند که با خارج کردن نظامیان آمریکا از شمال سوریه، راه را برای تسلط روسیه و ایران بر سوریه هموار کرده است.

این ادعا البته چندان موجه نمی نماید زیرا سلطه نظامی ترکیه بر بخشی از شمال سوریه و اسکان آوارگان سوری مقیم ترکیه در این منطقه، بعید است کمکی به بسط نفوذ روسیه و ایران در سوریه کند و به نظرم حتی امری کاملاً مغایر آن است. با این حال، رها کردن گروه‌های کرد متحد آمریکا در برابر حمله نظامی ترک‌ها می‌تواند پاشنه آشیل تصمیم ترامپ محسوب شود.

ترامپ اما اصولاً خود را متعهد به دفاع از کردهای سوریه به بهای مقابله یا از دست دادن متحدی مانند ترکیه نمی بیند، ضمن آنکه از نگاه او جنگ سوریه چنان بیهوده و بی‌ربط است که قربانی کردن سربازان آمریکا در آن هیچ توجیهی ندارد. گویا از نگاه ترامپ، حضور داعش و نفوذ ایران دو خطر عمده برای منافع آمریکا در سوریه محسوب می‌شوند که از دیدگاه او خطر داعش بر طرف شده و نفوذ ایران هم باید از طریق سایر کشورهای دخیل در بحران سوریه به خصوص اسرائیل کاهش یابد. به جز اینها، ظاهراً هر اتفاق دیگری در سوریه برای ترامپ علی‌السویه است و او طبق نگاهش به نقش آمریکا در جامعه جهانی، علاقه‌ای به درگیر شدن در این نزاع‌ها  ندارد.

با این حساب، ترامپ اساساً نمی‌خواهد نقش تعیین‌کننده‌ای در معادله سوریه بازی کند. علاقه او بیشتر معطوف به حل مشکل از طریق روسیه و عربستان و برخی دیگر از بازیگران است. از همین رو، اصرار ولادیمیر پوتین به تدوین هر چه سریع تر قانون اساسی جدید سوریه در آستانه سفرش به عربستان شاید بسیار مهمتر از رفتار دولت آمریکا در تعیین سرنوشت سوریه باشد!

کلید واژه ها: کردهای سوریه ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ ترکیه امریکا و ترکیه سوریه روسیه ایران


( ۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۷
اینکه ما با پرزیدنت ترامپ در مورد تحریم های ایرا ن وخروج از برجام اختلاف نظر اساسی داریم نباید باعث عدم پذیرش کلیه تصمیم های پرزیدنت ترامپ در جمیع موارد گردد.تصمیم پرزیدنت ترامپ در خروج از سوریه یکی از تصمیم های صحیح وصلح امیز وقابل احترام پرزیدنت ترامپ برای مردم امریکا ومنطقه است. نوعی تصحیح سیاست های مداخله جویانه قبلی است. جلوی زیان را از هرکجا که بگیری منفعت است..فریاد وشیون برخی عناصر کردی وبرخی در حمایت از خطر موهومی برای کردها توسط ترکیه وخطر موهومی کردها برای ترکیه درکی جز علاقمندی به حضور امریکا که برخلاف منافع مردم امریکا ومردم منطقه است ندارد. کردها ، سوری ها ،اعراب ، ترک ها وایرانی ها مدتی فوق طولانی هزران ساله است که در منطقه در کنار یکدیگرحضور دارند ومنطقه متعلق به انها است. سعی در حل اختلافات بین خود بدون استفاده از ابزار نظامی و کشتار یک دیگر بگونه ای صلح امیز وعدم دخالت دادن نیروهای خارجی در ارتباطات بین مردم منطقه به نفع همه است.کردهانقطه اتصال کشورهای منطقه بیکدیگرند.بهتر است این نقطه اتصال صلح امیز وبدون دخالت خارجی در جهت منافع مردم کرد ومنطقه باشد.
حسین کاظمی ۱۸ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۵
تاریخ تکرار خواهد شد از نسل کشی ارامنه تا نسل کشی کردها اردوغان وارث خلافت عثمانی
خسرو ۲۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۹
امیدوارم احزاب کردی (نه مردم کرد که بسیار شریفند ) ستون پنجم جهان اسلام نشوند اتحاد با اسراییل و امریکا عاقبت خوشی ندارد ، دیروز پ ک ک از قامشلی به محل های مسکونی نصیبن در ترکیه موشک پرتاب کرده که موجب مرگ زنان وکودکان شده است که نشان میدهد آنان به کردها علاقه ای ندارند وفقط مزدور امریکا واسراییل هستند
ایرانی ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۹
اگر بحث رابطه با اسرائیل باشد خود ترکها در منطقه آلوده تر از همه هستن. تزکیه بزرگترین شریک تجاری اسرائیل و دارای روابط امنیتی و نظامی با اسرائیل هست. اصولا اگه موافقت اسرائیل نبود آمریکا یدونه جنگنده هم به ترکیه نمی‌داد اما همین که از پیشرفته ترین جنگنده ها به ترکیه داده میشه نشون میده که هیچ خطری از طرف ترکیه احساس نمیکنن.
ایران ۰۸ آذر ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۶
واقعا کاش برادران اذری یا بقول خودشان تورک ایرانی ما یه تحقیقی بکنن که امریکا چند پایگاه نظامی در خاک ترکیه داره و تقریبا میشه گفت مستعمره امریکاس با احتساب پایگاه های ناتو و پایگاه های خود ارتش امریکا در خاک ترکیه به بیش از چهل پایگاه میرسه که اینجرلیک یکی از مهمترین پایگاه های امریکس برای رصد ایران....ترکیه پیاده نظام امریکاس. و خود ترکیه به وجود اورنده گروه های تروریستی ازجمله احرارالشام..جبه النصره و ارتش ازاد میباشد و تروریست دولتی محسوب میشه و دلیل نپذیرفتن ترکیه در اتخادیه اروپاس
کرد ایرانی ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۹
در جواب خسرو پانترک از نظر تو کردها حق تشکیل حزب رو ندارند و فقط مردمان شریفی اند ( البته به شرطی که حزب و تشکل و سازمان سیاسی نداشته باشند و مطالبه ای هم نداشته باشند !!! تا به ایشان برنخورد !!! و البته بکار بردن صفت " شریف " برای کردها از سوی ایشان نیز برای خالی نبودن عریضه !!! بکار می برند وگرنه از نوشته هایشان کاملا مشخص و معلوم است که چقدر به گفته خود ایمان دارند !!! و کردها رو شریف می دانند ! از نظر گفتمان پانترکیسم کرد خوب کرد مرده است یا لااقل کردی که هیچگونه حقوق و مطالبه ای را طلب نکند و بی هویت باشد !!! ولی برای ترکها علاوه بر داشتن حزب سیاسی و تشکلها و سازمان های مدرن بلکه دست درازی و تجاوز به سرزمین دیگران نیز کاملا موجه و مشروع می باشد !!! اینست یک بام و دو هوای پانترکیستان !!!