نماینده سازمان ملل: تمامی دلایل در قتل خاشقچی علیه دولت سعودی است

۰۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۶ کد : ۱۹۸۷۰۸۸ سرخط اخبار

«آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفت که دلایل زیادی مبنی بر نقش دولت سعودی در قتل «جمال خاشقچی» وجود دارد اما سازمان ملل نمی‌خواهد به این موضوع بپردازد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقضایی، روز جمعه (دیروز) گفت که سازمان ملل در بررسی موضوع «جمال خاشقچی» علی‌رغم وجود دلایل بسیار علیه دولت سعودی، تعلل می‌کند.

به نوشته وبگاه النشره، او در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که قتل خاشقچی از پیش برنامه‌ریزی شده بود و مسئولان سعودی در آن نقش داشتند. دولت سعودی مدعی است که قرار بر قتل خاشقچی نبوده و عاملان قتل خودسرانه و بدون برنامه قبلی این کار را انجام دادند.

کالامارد افزود: «مطمئنا بسیاری از مسئولان سعودی در ریاض در برنامه ریزی قتل دست داشتند و همچنین دولتمردان ریاض در تمامی اقدامات پس از قتل نیز دست داشتند؛ از جمله ۱۷ مسئولی که گفته می‌شود بازداشت و محاکمه شده‌اند.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل تأکید کرد که قتل خاشقچی به دست حکومت سعودی صورت گرفته و یک عملیات خودسرانه نبوده است.

او گفت نمی‌داند که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی مستقیما دستور قتل را صادر کرده یا نه اما دلایل کافی مبنی بر مسئولیت وی در این قتل وجود دارد. او گفت که مسئولیت داشتن به این معناست که ولی‌عهد سعودی یا دستور قتل را مستقیما صادر کرده یا برای انجام آن تحریک کرده یا پس از قتل با تسامح برخورد کرده است.

کالامارد در ادامه سازمان ملل را نیز به باد انتقاد گرفت و گفت که مسئولان این سازمان از جمله «آنتونیو گوترش» با جدیت با موضوع خاشقچی برخورد نمی‌کنند و علی‌رغم دلایل کافی علیه دولت سعودی به مسئولیت خود عمل نمی‌کنند.

خاشقچی ۵۹ ساله در تاریخ دهم مهر سال گذشته (دوم اکتبر ۲۰۱۸) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما در آنجا به طرز فجیعی کشته و بدنش قطعه قطعه شد.

«آگنس کالامارد» در ۲۹ خرداد گذشته گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای خود در خصوص قتل جمال خاشقچی را منتشر و صراحتا تأکید کرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در این جنایت نقش دارد. (جزئیات بیشتر).

از آن زمان دولت سعودی حملات شدیدی را علیه کالامارد آغاز کرده و مدعی است که او از وظایف خود تعدی کرده و روش غیر حرفه‌ای در پیش گرفته است.

کلید واژه ها: جمال خاشقجی عربستان سعودی


نظر شما :