انتقاد لهستان از اظهارات ماکرون درباره «ناتو»

۲۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۱ کد : ۱۹۸۷۴۴۶ سرخط اخبار

نخست‌وزیر لهستان با انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور فرانسه علیه ناتو گفت، کشوری که تنها حدود دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را برای هزینه‌های نظامی خرج می‌کند نباید آمریکا را به بی‌تعهدی درقبال ناتو متهم کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «متئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان روز دوشنبه سخنان «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را خطرناک توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، موراویتسکی ادعا کرد: «[ناتو] مهم‌ترین اتحاد در جهان در راستای حفاظت از صلح و آزادی است و بی‌اعتمادی ماکرون به ناتو می‌تواند برای دیگر متحدان آن به‌منزله عدم پایبندی احتمالی فرانسه باشد».

او ابراز امیدواری کرد:‌ «هنوز می‌توانیم روی تعهد کامل فرانسه [به ناتو] حساب کنیم».

موراویتسکی در ادامه گفت: «فرانسه کمتر از دو درصد تولید ناخاص داخلی خود را صرف هزینه‌های نظامی می‌کند. فکر می‌کنم ارزش آن را دارد که بپرسیم چرا برخی جنبه‌های ناتو آن‌طور می‌خواهیم نیستند و این به خاطر بی‌تعهدی آمریکا به این اتحاد نیست بلکه به‌خاطر فقدان عمل متقابل از سوی برخی متحدان اروپایی است».

نخست‌وزیر لهستان ناتو را مهم‌ترین منشاء امنیت برای کشورش دانست. او درباره پیشنهاد ماکرون درباره همکاری با روسیه گفت: «ماکرون در موقعیت متفاوتی قرار دارد زیرا نفس گرم خرس روس را روی گردنش حس نمی‌کند».

ماکرون روز پنجشنبه گفته بود، ناتو به منظور بازیابی حاکمیت نظامی خود باید علیرغم مخالفت‌های لهستان و کشورهای تحت سلطه شوری سابق، مجدداً با روسیه وارد مذاکره شود در غیر اینصورت مرتکب «اشتباه بزرگی» شده است.

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت: «آنچه که در حال حاضر تجربه می‌کنیم، چیزی جز مرگ مغزی ناتو نیست. هیچ شکلی از هماهنگی در تصمیم‌های راهبردی میان آمریکا و شرکای اروپایی این کشور در ناتو وجود ندارد و در حال حاضر شاهد تجاوز بدون هماهنگی ترکیه، یکی از شرکای ناتو، به منطقه‌ای هستیم که منافع ما را در معرض خطر قرار داده است».

علاوه بر نخست‌وزیر لهستان، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان نیز سخنان ماکرون درباره ناتو را «تند و غیرضروری» دانست.«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو نیز در این رابطه گفت، اتحادیه اروپا بدون دریافت کمک از بیرون نمی‌تواند از اروپا دفاع کند. او هشدار داد بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حدود ۸۰ درصد از بودجه دفاعی ناتو توسط کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا تأمین خواهد شد.

کلید واژه ها: ناتو لهستان


( ۱ )

نظر شما :