ده مکمل‌ ضروریِ افزایش قیمت بنزین

آنچه باید از دولت مطالبه کنیم

۲۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۸۷۵۳۰ اقتصاد و انرژی نگاه ایرانی
محمدرضا جلایی پور در یادداشتی می نویسد: رفع تحریم‌های اقتصادی و سایر نقصان‌های ساختار سیاست‌گذاری اقتصادی و اجرای سیاست‌های اقتصادی که از عوامل اصلی فشار به اقتصاد ایران و اقشار ضعیف است باید در اولویت دولت باشد.
آنچه باید از دولت مطالبه کنیم

نویسنده: دکتر حمیدرضا جلایی‌پور، جامعه شناس و استاد دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: این‌که حجم عظیم یارانه‌های پنهان و آشکار انرژی (از جمله بنزین) باید عادلانه و موثرتر توزیع شود (بر خلاف وضعیتِ تا کنون که اکثر آن به دو دهک بهره‌مندتر جامعه پرداخت می‌شده‌است)، 
- این‌که برای کاهش قاچاق بنزین و کاهش سرانه‌ مصرف بسیار بالای بنزین در ایران و کاهش آسیب به محیط زیست واقعی‌تر شدن قیمت بنزین ضروری است، 
- این‌که چاپ پول تورم‌زاتر و غیرعادلانه‌تر از توزیع عادلانه‌ترِ یارانه‌ بنزین است، 
- این‌که همه‌ عایدات افزایش قیمت بنزین خوب است کاملا صرف حمایت موثر از دهک‌های محروم‌تر شود،

همه قابل دفاع!
 
اما،  

نیروهای سیاسی و مدنی‌، رسانه‌ها، کارشناسان و شهروندان مسئول باید از دولت مطالبه کنند که:

رفع تحریم‌های اقتصادی و سایر نقصان‌های ساختار سیاست‌گذاری اقتصادی و اجرای سیاست‌های اقتصادی که از عوامل اصلی فشار به اقتصاد ایران و اقشار ضعیف است در اولویت باشد.

کاهش هزینه‌های دولت در شرایط تحریم و فشار، از صرفه‌جویی خود دولت (در حوزه‌های غیر از آموزش و سلامت و حمایت از شهروندان محروم) و کاهش هزینه‌ها و معافیت‌های مالیاتی نهادهای ویژه‌‌ حکومتی آغاز شود.

در شرایطی که ۶۰ درصد خانوارهای کشور ماشین شخصی ندارند، عادلانه‌تر این است که سهمیه‌ بنزین به «افراد» تعلق بگیرد و نه «ماشین‌ها‌‌» و کسانی که ماشین ندارند (و اغلب از اقشار فرودست‌‌تر اند) بتوانند سهمیه‌شان را در یک بازار متشکل بنزین به قیمت آزاد بفروشند و از درآمدش از فشار بر خود بکاهند. 

خودروسازان داخلی موظف به تولید ماشین‌های بسیار کم‌مصرف‌تر ‌با قیمت‌های قابل رقابت جهانی شوند ‌‌‌یا واردات ماشین‌های کم‌مصرف‌تر و ارزان‌تر تمهید شود. ‌

با تشکیل خزانه‌ واحد و شفاف ملی و سازوکارهای شفاف نظارت عمومی بر نحوه‌ هزینه‌ منابع عمومی، به نحو سنجش‌پذیر و اعتمادآفرینی ضمانت شود که همه‌ عایدات افزایش قیمت بنزین واقعا به اقشار محروم‌ تعلق می‌گیرد و در دولت حیف یا به خاطر کسری بودجه توسط دولت میل نمی‌شود.

سرمایه‌گذاری دولت روی حمل و نقل عمومی به نحو معناداری افزایش می‌یابد، نه‌ این‌که جایگزینی و افزایش ناوگان اتوبوسرانی، خرید و نسب فیلتر ضدآلایندگی اتوبوس‌ها و احداث خطوط متروی جدید با وضعیت کنونی و اسف‌بار کسری شدید بودجه مواجه بماند.

سهمیه‌ بنزین خودروهای لوکس لغو شود.

مالیات بر خودروی دوم افزوده شود.

تشکیل «بانک‌ داده‌های معتبر و جامع اقتصادی همه‌ شهروندان ایران» که پیش‌نیاز توزیع موثر و عادلانه‌تر یارانه‌ها و کاهش فرار مالیاتی فرادستان است در دستور کار کوتاه‌مدت دولت قرار گیرد.

و اجرای این طرح بدون پیوست رسانه‌ای، زمان‌بندی مناسب، آماده‌سازی افکار عمومی و مکمل‌های ضروری آن نقد شود.

کلید واژه ها: انرژی آزادسازی نرخ بنزین ایران دولت روحانی محمدرضا جلایی پور تحریم ایران


( ۱۲ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | ۲۲:۲۷
زمانی بود میگفتند پترول در خدمت پاترول. بی ربط هم نمی گفتند.مقدار قابل توجهی از در امدارزی ایران مصرف واردات وهزینه ارزبری واحد های سواری سازی وخدمات ونگهدری اتومبیل ایرانی وغیر ایرانی است. ارز بری اتومبیل شخصی وخدمات ان از ارز بری نیروهای مسلح ممکن است بیشتر نباشد حداقل قابل مقایسه با ان است..البته این را هم باید توجه داشت که با وضعیت بسیار بد سیستم حمل ونقل عمومی وخانواده های تقریبا پر جمعیت ونیاززیاد به مسافرت های کوتاه وبلند شهری وخارج شهری اتومبیل شخصی نسبت به وسایل عمومی بسیار مناسب تر در ظاهر امر بنظر میرسد..گرچه این ظاهر اسان فردی مشکل بسیار عمده تر عمومی با بکار گیری بسیار بالای وسیله شخصی به بار اورده است.گفته میشود بعداز انقلاب حدود ۱۶ میلیون اتومبیل به تعداد اتومبیل های کشور که حدود ۲ میلیون بوده افزوده شده است.اگر متوسط ارز بری هر اتومبیل ساخت داخل و ووارداتی را حدود ۴۵۰۰ دلار حساب کنیم میزان حداقل ۷۲ میلیارد ارز کشور به نوعی مصرف واردات اتومبیل سواری شده است.اگر به ان مصرف وسایل یدکی ولاستیک وسوخت و غیره را نیز اضافه در اصطلاح مبلغ سر به فلک میزند. گروههای تخصصی محاسبات صحیح تری میتوانندانجام دهند . چنانچه هزینه ساخت بزرگ راهها و اتوبان ها راچنانچه اضافه کنیم میبینیم که هزینه های عمده کشور در جهت تردد ومصرف اتومبیل شخصی بسیاربیشتر از مسکن ونیازهای عمومی تر از قبیل مسکن ووسایل عمومی حمل ونقل واموزش و بهداشت و غیره بوده است.این میزان مصرف رزی هنوز کل جمعیت کشوررا در بر نمی گیرد وتعداد بسیار بالائی از خانواده ها بدون وسیله اند.اتومبیل یک وسیلهبا عمر نا محدود نیست. عمر مصرفی ان نیز محدود ومستهلک شونده در پریودی ماکزیمم حدود بیست سال است.لذا در کشورما که رشد جمعیت قابل ملاحظه هم دارد کار برروی شعار هر ایرانی یک پیکان داشته باشد شعار اقتصادی وسازنده نیست. اعتقاد دارم که اتومبیل شخصی رفتارهای اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار میدهد وعلاقمندی به سبقت گیری وسرعت گیری را افزایش میدهد. مثل پیاده شو با هم بریم زیاد در مورد اتومبیل شخصی سواران مصداق مییابد. البته روانشناسان اجتماعی باید اظهار نظر کنند.هرگونه که فکرکنیم بکار گیری مسجد عمومی ، مدرسه عمومی ، عبادت عمومی ، بیمارستان عمومی و.... وسیستم های عمومی برای اخلاق ورفتار عمومی موثر تر است.محدود کردن سیستم های شخصی و توسعه سیستم های عمومی از نیازهای اینده جوامع انسانی است.اگر کشورهای پر جمعیت اسیر شخصی گرائی شوند با مشکلات عمدهای در اینده مواجه خواهند شد.
سلام ۲۶ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۹
چه نظرات مارکسیستی جالبی: سهمیه‌ بنزین خودروهای لوکس لغو شود. مالیات بر خودروی دوم افزوده شود.
djid ۰۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۲
چطور؟؟؟؟؟؟ چرا همیشه طلبکاری هامون از دولت باشه؟؟؟!!!!!!! در حالیکه باید از هزینه درست کن ها باشه؟؟؟؟؟؟ دنیا وارونه شده یا ............. !!!!!!!!!!!!!
نو ۰۲ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۳۰
برو نژادتو بپرست
مسعود ۰۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۹
نطر صریح آنجناب در باره ی دمکراسی و جمهوریت نظام چیست؟ آیا مردم حق اعتراض به تصمیمات دولت و.. را دارند یانه ؟ آیا به نطر شما در این شرایط وخیم اقتصادی راه حل دیگری غیر از فشار مضاعف اقتصادی بر طبقات محروم و زحمتکش و گرسنه ی جامعه ی ایران از راه افزایش قیمت بنزین وجود نداشت ؟ چرا باید بزرگوارنی چون شما که در کشورهای خارج بوده و تحصیل کرده اید جهاندیده هستید، در مورد انگشت گذاشتن بر اصل قضیه که کجای کار اشتباه است "تقیه " کنید ؟