دولت نتانیاهو تحت فشار داخلی است

اسرائیل به دنبال اتحاد با کردهای سوریه

۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۷۶۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
کردها برای اسرائیل تضمینی هستند، برای مقابله با گسترش نفوذ تشکیلات حامی ایران در شمال شرقی سوریه. سقوط احتمالی کنترل کردها در شمال سوریه، سناریوی منفی و خطرناکی برای اسرائیل به شمار می رود.
اسرائیل به دنبال اتحاد با کردهای سوریه

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: سرنوشت تشکیلات کردها در شمال شرقی سوریه به عنصری برای مبارزه در عرصه سیاست داخلی اسرائیل تبدیل می شود. در کنست (پارلمان اسرائیل)، دولت را به خاطر بی تفاوتی در قبال اقلیت های قومی سرزنش می کنند. در پاسخ، وزارت امور خارجه اسرائیل از کمک های اسرائیل به کردهای سوری از طریق برخی از کانال ها سخن می گوید. به گفته وزارت امور خارجه اسرائیل، دولت یهودی بعد از خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه، به این گروه قومی کمک می کند.

کردها برای اسرائیل تضمینی هستند، برای مقابله با گسترش نفوذ تشکیلات حامی ایران در شمال شرقی سوریه. سقوط احتمالی کنترل کردها در شمال سوریه، سناریوی منفی و خطرناکی برای اسرائیل به شمار می رود. به اعتقاد اسرائیل، چنین رویدادی به تشدید عناصر منفی تحت حمایت ایران در منطقه منجر خواهد شد.

در ماه اکتبر، یک فرمانده ناشناس کردها در گفت وگو با نشریه «تایمز اسرائیل» اذعان داشت که اسرائیل تدابیری را علیه عملیات چشمه صلح ترکیه در شمال شرقی سوریه اتخاذ کرده است. این، همان موضوعی است که در کنست جدید، نمایندگان در خصوص آن صحبت می کنند. در نشست 6 ماه نوامبر، نماینده حزب مخالف دولت بنیامین نتانیاهو را به عدم توانایی برای مقابله با بحران در خاک سوریه متهم کرد. در داخل اسرائیل به دولت فشار زیادی وارد می کنند. در ماه اکتبر ساخال خطاب به نتانیاهو و رئیس ستاد کل ارتش این کشور نامه ای نوشت. در این نامه گفته شده که وقتی، ملت دیگری بدون دفاع مانده اند و متحدان خود را از دست داده اند، اسرائیلی ها نمی توانند کنار بنشینند. در این نامه از دولت اسرائیل خواسته شده است تا از کردهای سوری حمایت کند و لباس، دارو، کمک های نظامی و تجسسی را در اختیار آنان قرار دهد.

در اسرائیل، سیاستمداران اسرائیلی با تفکر تشکیل دولت خود مختار کردها مخالف نیستند. برای نمونه، آیلت شاکد، وزیر سابق دادگستری اسرائیل، اعلام کرده که تشکیل دولت جدید در شمال سوریه هم با منافع اسرائیل مطابقت دارد و هم با ایالات متحده امریکا.

به رغم توافق های چند جانبه پیرامون برقراری آتش بس در مرزهای با ترکیه، فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه از نقض این ساختار توسط تشکیلات مورد حمایت ترکیه خبر داده است. این مرکز فرماندهی همچنین تاکید می کند که ترک ها تعهدات خود را اجرا نمی کنند. از این رو، درگیری ها میان نیروهای حامی ترکیه و کردها در برخی از مناطق مسکونی ادامه دارد.

حمایت اسرائیل از کردها می تواند، به اهرمی برای تاثیر گذاری بر ترکیه تبدیل شود. فعلا، موثرترین ابزار اسرائیل، روابط نسبتا خوبش با امریکاست. در برابر ترکیه اسرائیل فقط از اهرمی برای تاثیرگذاری بر امریکا برخوردار است. اسرائیل نمی خواهد، کردهای سوری مورد هدف ترکیه قرار بگیرند: این امر به حاصل شدن توافق میان کردها و دمشق منجر شده است. بازگشت کنترل دولت سوریه بر مناطق شمال شرقی مغایر با منافع اسرائیل است. اسرائیل از آن واهمه دارد که مواضع ایران و سوریه تحکیم یابند.

منبع: نزاویسیمایا گازتا /تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل کردهای سوریه


( ۳۲ )

نظر شما :

دکتر ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۰
اولا اگر دولت سوریه یا ایران یا هر کشور دیگری نگران نفوذ اسرائیل هستند خودشان پا پیش بگذراند و با کردها رابطه دوستانه برقرار کنند و حقوق شناسنامه و مالکیت و زبان مادری و... را به رسمیت بشناسند. دوما این رابطه چندان به مذاق مردم کرد سوریه خوش نخواهد آمد، چرا که موساد بود که اوجالان را تحویل میت، سرویس جاسوسی ترکیه داد. اصولا رابطه امنیتی و نظامی ترکیه با اسرائیل بسیار قوی‌تر از کردها چه در عراق و چه در سوریه است و ترکیه بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در منطقه است.
خسرو ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۹
بجای کلمه کردها باید " گروه تروریستی پ ک ک " بنویسد در تصویر عکس اوجالان در دست و در نوشته روابط با اسراییل خیلی گویاست اسراییل می خواهد یک دولت دست نشانده برای خودش در منطقه ایجاد کند و ترکیه وایران و سوریه نمی گذارند کسانی که با نام کردها اظهار موضع می کنند باید صراحتا پ ک ک و ypgرا محکوم زیرا کردها همپای دیگر مسلمانان اسراییل را محکوم میکنند
ایران دوست ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۱۸
به نظرم دنیای تحلیل سیاست از بی سوادی و بی اطلاعی از تاریخ معاصر رنج زیادی میبرد. بد نیست این تحلیلگر رابطه کردهای سوریه و ترکیه با اسراییل در مورد اوجالان که عکسش هم قرار گرفته است، یک بررسی اجمالی داشته باشد.
حامد ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۹
خیلی روی رابطه کردها با اسرائیل تاکید میشه، درحالی‌که در همین همسایگی ما کشورهایی هستن که علنا با اسرائیل حتی رابطه نظامی دارن. آذربایجان با اسرائیل مانور نظامی میذاره و از بزرگترین خریداران اسلحه از این کشوره. ترکیه همینطور و رابطه امنیتی و اقتصادی در سطح بالایی با اسرائیل داره. پاکستان هم از اسرائیل اسلحه و جنگنده می‌خره. ولی همه فقط دوست دارن به کردهایی اشاره کنن که اصلا رابطه شون مشخص نیست و اگر هم مشخص باشه در حد اینها نیست.
hadi ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۸
ممکن است سیاست نزادی ترکیه، کردها را به دامان اسراییل براند
ایرانی ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۴
الان مسلمانان یعنی شامل ترکهای عثمانی که داعش را برای سر بریدن مجهز کردن، فیلمهای با موضوعات خیانت و آزمایش دی ان ای میسازن، و از اسرائیل اسلحه و کالا بیشتر از هر کشور دیگه ای در منطقه میخرن هم میشه؟
بیژن ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۱:۵۳
کوردهای سراسر جهان ایرانی هستند خود اردوغان کوردها. را مجوس و زرتشتی خطاب میکند حمایت از کوردها به نفع ایرانه وایرانی هم هستند من خودم کوردم از خود مختاری کورد سوریه وعراق نترسیم انها با عرب سنخیتی ندارند. اما کورد با ایران یکی هستند جز ایران هستد ایران جز کورد یک تن هستند کورد سوریه وعراق ایرانی هستند در جنگ چالدران جدا شدن . آنها فرزندان ایران هستند فقط جدا شدن وظیفه مادر حمایت است . زنده باد ایران که همان زنده باد کورده ......