رویترز: کره جنوبی توافق اطلاعاتی با ژاپن را پایان می‌دهد

۰۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۷ کد : ۱۹۸۷۶۶۱ سرخط اخبار

دولت کره جنوبی می‌گوید به دلیل رفتار نامناسب ژاپن و محدودیت‌های تجاری که بر سئول اعمال کرده، قصد ندارد توافق اطلاعاتی رو به پایان با این کشور را تمدید کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال وخیم شدن پاره‌ای از اختلافات تجاری و تاریخی کره جنوبی با ژاپن، سئول اعلام کرد توافق اطلاعاتی-امنیتی با توکیو را که روز یکشنبه به پایان می‌رسد، تمدید نمی‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کره جنوبی در حالی قصد دارد به توافق اطلاعاتی با ژاپن پایان دهد که از سوی ایالات متحده برای حفظ این «عنصر مهم در همکاری‌های امنیتی سه‌جانبه در آسیا» تحت فشار قرار گرفته بود.

منقضی شدن این قرارداد، که «توافق کلی امنیت نظامی» نام دارد، احتمالا باعث تشدید اختلافات بین کره جنوبی و آمریکا نیز می‌شود؛ کشوری که نمی‌خواهد شاهد نزاع بین دو متحد آسیایی خود و تضعیف همکاری‌های امنیتی در این منطقه شود.

البته کره جنوبی در ماه آگوست به ژاپن اعلام کرده بود که به دلیل تصمیم توکیو برای اعمال محدودیت‌های صادراتی روی مواد اولیه لازم برای تولید نیمه‌هادی‌ها و صنعت نمایشگر سازی، قصد دارد به این توافق پایان دهد.

گفته می‌شود هسته اصلی اختلافات کره جنوبی با ژاپن، استعمار شبه‌جزیره کره توسط توکیو در سال‌های 1910 تا 1945 است.

«کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی شامگاه پنجشنبه طی سخنرانی در پارلمان این کشور گفت: «تا زمانی که ژاپن رفتار خود را تغییر ندهد، ما در موضع خود تجدید نظر نمی‌کنیم».

«کونو تارو» وزیر دفاع ژاپن نیز در واکنش به این اظهارات مقام‌های کره جنوبی گفت پایان توافق اطلاعاتی با سئول هیچ تاثیر مستقیمی بر امنیت توکیو نمی‌گذارد و فقط پیام اشتباهی را به کره شمالی می‌دهد.

توافق کلی امنیت نظامی بین کره جنوبی و ژاپن در سال 2016، بعد از فشارهای چندین ساله آمریکا برای واکنش مشترک آسیایی به تهدید نظامی کره شمالی، منعقد شد.

کلید واژه ها: کره جنوبی


( ۳ )

نظر شما :