زلزله پیروزی جانسون و خطر دو پارگی انگلیس

۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۱ کد : ۱۹۸۸۱۶۴ سرخط اخبار

لندن – ایرنا – در حالی‌ که پیروزی شگفت‌انگیز «بوریس جانسون» رهبر حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی راه را برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هموار کرد اما ساز مخالفت احزاب جدایی طلب در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی را به عنوان سه عنصر تشکیل دهنده این جزیره، کوک کرده است.

«نیکلا استرجن» سر وزیر اسکاتلند که به ائتلاف با "جرمی کوربین" رهبر حزب کارگر برای تشکیل دولت امید بسته بود پس از اعلام نتایج انتخابات تاکید کرد که اجازه نخواهد داد اسکاتلند در اسارت دولت مرکزی بماند و پیش از کریسمس مجوز برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال اسکاتلند را از جانسون کسب خواهد کرد.

استرجن پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، بارها اعلام کرده است که گزینه برگزاری همه‌پرسی جدید در خصوص استقلال از انگلیس، همچنان «روی میز» است. او و سایر حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند، رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده است.

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۱.۹ درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱درصد آن‌ ها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند. در این‌همه پرسی از میان اجزای تشکیل‌ دهنده انگلیس شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رأی دادند. در این‌ همه پرسی ۶۲ درصد اسکاتلندی‌ ها خواهان تداوم حضور انگلیس در اتحادیه اروپا بودند و تنها ۳۸ درصدشان بر برگزیت تأکید داشتند.

استرجن نتیجه انتخابات دیروز را گواهی می‌داند که اسکاتلندی‌ها از برنامه حزب او برای جدایی این منطقه از انگلیس حمایت کرده و جانسون هم باید در این رابطه برنامه خود را ارائه کند.

در انتخابات روز گذشته، حزب ملی اسکاتلند موسوم به اس‌ان‌پی موفق شد تا با کسب ۱۴ کرسی بیشتر از دور قبل مجموعا ۴۸ کرسی مجلس عوام را تصاحب کند.

از جمله موفقیت‌های این حزب می توان به پیروزی «امی کالاگان» نامزد پیشنهادی اس‌ان‌پی در حوزه انتخابیه «دانبارتونشایر» اشاره کرد که او توانست رقیب اصلی خود خانم «جو سوینسون» رهبر حزب لیبرال دمکرات را شکست داده و با اختلاف ۱۴۹ رای وارد مجلس عوام شود.

استرجن می گوید: جانسون برای خروج اسکاتلند از اتحادیه اروپا حمایت مردم اسکاتلند را ندارد و آنها مایل نیستند امتیاز عضویت در اتحادیه اروپا را از دست بدهند.

یکی از مشاوران نزدیک استرجن نیز در همین زمینه به شبکه بی‌بی‌سی گفت: بوریس جانسون حمایت مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا کسب کرده اما پشتوانه‌ای برای خروج اسکاتلند از اتحادیه ندارد. این یک مشکل بسیار جدی برای او بشمار می‌رود.

بر اساس نتایج منتشر شده از شمارش آراء انتخابات پارلمان انگلیس در روز جمعه، حزب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جانسون» توانست با کسب اکثریت قاطع مجلس عوام، به پیروزی شگفت‌آوری دست یابد.

حزب محافظه‌کار با کسب ۳۶۳ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام، توانست به عنوان حزب غالب در پارلمان انگلیس برای پنج سال دیگر و بدون نیاز به تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک‌تر سکان دولت را به دست بگیرد.

در این انتخابات محافظه کاران موفق شدند ۴۷ کرسی بیشتر از دور قبل کسب کنند و در مقابل حزب کارگر با از دست دادن  ۵۹ کرسی شکست سنگینی را تجربه کرد و موفق شد تنها ۲۰۳ کرسی به‌دست آورد.

جانسون پس از آنکه نتوانست در موعد مورد نظرش یعنی ۳۱ اکتبر (۹آبان) این کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند، برگزاری انتخابات زودهنگام را به عنوان راه مطمئنی به منظور تحقق برگزیت پیش روی انگلیسی‌ها قرار داد.

شعار او بر خلاف رهبران سایر احزاب سیاسی روی یک محور خلاصه می شد «برگزیت را اجرا کنیم». او در تمام مناظره‌های تلویزیونی سیاست دولت را به سرنوشت برگزیت گره زد و حتی در مصاحبه با نشریه اسلامی مسلم نیوز گفت آینده مقابله با اسلام هراسی به سرنوشت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بستگی دارد.

جانسون اینک با کسب اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان قادر خواهد بود تا توافق‌نامه برگزیت را که چندی پیش با اتحادیه اروپا به توافق رسید از سد پارلمان عبور داده و انگلیس را تا یک ماه دیگر از اتحادیه اروپا خارج کند.

با این حال این توافق برای حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی که در انتخابات اخیر، کرسی رهبر خود را در مجلس عوام از دست داده چندان خوشایند نیست. آنها که در مجلس قبل با دولت محافظه کار جانسون در ائتلاف بودند، با توافق جدید برگزیت که یک مرز دریایی بین ایرلند شمالی و جزیره بریتانیا ایجاد می کند مخالف هستند.

جانسون پیش تر در مصاحبه با شبکه « اسکای نیوز » با قبول اینکه اندکی کنترل گمرکی بین ایرلند شمالی و سرزمین اصلی برقرار خواهد بود، تاکید کرد این کنترل فقط روی اجناسی که به مقصد جمهوری ایرلند جنوبی بارگیری شده‌ اند اعمال خواهد شد.

با این حال، این به معنی شکل‌گیری یک مرز بین ایرلند شمالی و سرزمین اصلی است که توسط هیچ کدام از نیروهای سیاسی ایرلند شمالی تائید نخواهد شد.

از سویی ولزی‌ های خواهان جدایی از انگلیس اردیبهشت ماه گذشته برای اولین‌ بار در تاریخ این منطقه، در خیابان‌های شهر کاردیف دست به تظاهرات زده و شعار استقلال سردادند. «آدام پرایس» رهبر استقلال‌ طلب حزب «پلید کیمرو» معتقد است که مشکلات این منطقه از طریق دولت محلی راحت‌تر حل می‌شود. او با الهام از جنبش اسکاتلندی‌ها به دنبال جدایی این منطقه از انگلیس است.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی شبکه اسکای نیوز نیز نشان می‌دهد بیشتر طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معتقدند که جدایی اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی هزینه ای است که باید برای تحقق برگزیت به آن تن داد.

 
 
 


( ۱ )

نظر شما :