کشش منفی فشارهای واشنگتن به تهران

تحریم‌های امریکا علیه ایران نتایج عکس داشته است

۲۴ آذر ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۸۱۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
غرب ایران را فقط به خاطر تمایلش برای تحکیم نفوذش در منطقه با کمک موشک هایش متهم نمی کند. منابعی خبری «سی ان ان» اعلام کرده اند که ایران خود را برای آغاز حملات مسلحانه در خاورمیانه آماده می کند. در پنتاگون نیز چنین واهمه ای دارند.
تحریم‌های امریکا علیه ایران نتایج عکس داشته است

دیپلماسی ایرانی: تحریم های ایالات متحده امریکا علیه ایران عملا، در زمینه گسترش نفوذ این کشور در خاورمیانه غیر موثر بوده است. به گزارش رسانه های گروهی امریکا، نظامیان ایرانی ضمن استفاده از ناآرامی ها در عراق، به صورت مخفیانه، به خاک این کشور موشک های با برد کوتاه خود را منتقل می کنند. در حالی که واشنگتن از آن بیم دارد که تهران ضربه دیگری به یکی از دشمنانش در منطقه وارد کند و در عین حال از نقض حقوق بشر توسط ایران انتقاد می کند، کشورهای اروپایی نیز نگران توسعه جاه طلبی های هسته ای ایران هستند.

نظامیان ایرانی برای توسعه نفوذشان در منطقه و ایجاد زرادخانه سری و استفاده از آن در صورت حمله از سوی امریکا یا اسرائیل، موشک هایشان را به عراق انتقال می دهند. ظاهرا، این موشک ها در اختیار گروه های شبه نظامی قرار داده می شوند که ضمن استفاده از بروز ناآرامی ها، کنترل بر جاده ها، پل ها و دیگر پایگاه ها را در دست گرفته اند. این جریان، قاچاق سلاح را راحت تر می کند. نشریه «نیویورک تایمز» از عنوان نام و مدل دقیق این موشک ها امتناع کرده است. موشک های با برد کوتاه می توانند اهدافی را در هزار کیلومتری منهدم کنند و این یعنی این موشک ها در عراق قادر خواهند بود تل آویو، بیت المقدس و ریاض را هدف قرار دهند.

خبر جدید پنتاگون نیز به این تشنجات دامن زده است: در روزهای اخیر، وزارت دفاع امریکا خبر داده که در روز 25 ماه نوامبر در دریای عربی، کشتی نیروی دریایی امریکا یک فروند کشتی بدون علائم شناسایی را که حامل موشک های با تکنولوژی پیشرفته بوده، توقیف کرده است. پیش از این نیز مساله حمل و نقل موشک های ایرانی جامعه جهانی را نگران کرده بود.

غرب ایران را فقط به خاطر تمایلش برای تحکیم نفوذش در منطقه با کمک موشک هایش متهم نمی کند. منابعی خبری «سی ان ان» اعلام کرده اند که ایران خود را برای آغاز حملات مسلحانه در خاورمیانه آماده می کند. در پنتاگون نیز چنین واهمه ای دارند. به گفته پنتاگون، احتمال دارد، ایران خود را برای حمله ای مشابه حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در ماه سپتامبر آماده کند. ظاهرا، احتمال وقوع چنین حمله ای بسیار زیاد است. تهران تحت فشار شدید تحریم ها قرار دارد و از این رو، تلاش می کند، به هر طریقی، از این فشارها بکاهد.

رویکرد ایران در سیاست خارجی و سیاست داخلی اش نیز برای غربی ها نگران کننده است. برای نمونه، برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران، این کشور را به کشتار جمعی معترضان متهم کرده است. اتهامی که هیچ منبع رسمی و قانونی تا کنون آن را تایید نکرده است. باید خاطر نشان کرد که ایران به انتقادات از سوی امریکا عادت کرده، اما این بار، اتحادیه اروپا نیز از ایران جانبداری نکرده است. نمایندگان فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز از عملکرد ایران انتقاد کرده اند. آنان اعلام کرده اند که ایران موشک های بالستیکی را تولید می کند که قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند و این مغایر با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد است. اروپایی ها برای اثبات سخنان خود به چهار نمونه و از جمله موشک شهاب 3 و موشک ماهواره بر سفیر اشاره می کنند.

ایران از زبان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، به این سخنان اروپایی ها واکنش نشان داد. به گفته او، ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض نکرده و فعالیت ها در راستای تولید موشک های بالستیک و موشک های ماهواره بر ادامه خواهد یافت، زیرا این تکنولوژی برای حفظ امنیت و تحقق منافع اجتماعی – اقتصادی کشور لازم است.

منبع: کامرسانت / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و منطقه ایران و خاورمیانه نفوذ منطقه ای ایران ایران و امریکا اعمال فشار حداکثری علیه ایران


( ۶ )

نظر شما :