اقدامات درست و نادرست رئیس جمهوری امریکا

جروزالم پست: ترامپ در محاسبات خود علیه ایران اشتباه کرد

۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۸۲۵۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
وقتی ترامپ از توافق هسته ای خارجی شد تصور می کرد که روسیه و چین، ایران را برای تن دادن به توافق هسته ای بهتر تحت فشار قرار خواهند داد اما اکنون معلوم شده که پیش بینی وی در این زمینه نادرست بوده است.
جروزالم پست: ترامپ در محاسبات خود علیه ایران اشتباه کرد

نویسنده: یوناح جرمی باب

دیپلماسی ایرانی: با گذشت سه سال از آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، هجده ماه از زمان خروج وی از توافق هسته ای و شش ماه پس از لغو معافیت از تحریم های آمریکا برای کشورهای طرف تجاری با ایران، اکنون در موقعیتی هستیم که می توانیم به درستی بگوئیم کدام یک از اقدامات رئیس جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته ای درست، و کدام یک نادرست بوده اند.

جان کلام اینجاست که باید گفت ترامپ در نبردهای مختلف پیروزی های تاکیتکی به دست آورده اما در مجموع نتوانسته است راه ایران را برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای سد کند.

بسیاری از مقامات نظامی اسرائیل از فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران تقدیر می کنند و بر این باورند که با ازسرگیری تحریم های آمریکا علیه ایران، سپاه پاسداران، حزب الله و متحدان تهران در عراق، با مشکلات مالی روبه رو شده اند. بسیاری بر این باورند که تظاهرات در لبنان و عراق با چاشنی اعتراض علیه ایران نتیجه فشارهای دولت آمریکا برای کاستن از مشروعیت اقدامات ماجراجویانه ایران و نیروهای نیابتی این کشور در منطقه است.

به باور هوداران اقدامات ترامپ علیه ایران، فشارهای دولت آمریکا علیه تهران باعث شده است تا سه کشور اروپایی امضاء کننده توافق هسته ای یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان نیز سرانجام علیه تهران موضع بگیرند و از سازمان ملل متحد خواسته اند تا هفته آینده در نشست خود برنامه موشک های بالستیک ایران را محکوم کند.

موضع گیری های مقابله جویانه آمریکا و اسرائیل و اقدامات موساد در افشای سایت هسته ای تورقوز آباد، سرانجام باعث شد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی به علت یافتن نشانه هایی از مواد هسته ای پنهان شده ایران، موضع سرسختانه تری در قبال تهران در پیش بگیرد.

به این ترتیب متوجه می شویم که بسیاری از اقدامات ترامپ علیه ایران مناسب و درست بوده اند اما در مورد حساس ترین مساله که بازداشتن ایران از دستیابی به جنگ افزار هسته ای است، احتمالا وی ناکام بوده است.

با این که حکومت ایران سخت زیر فشار قرار دارد اما به هیچ وجه در حال فروپاشی نیست. نیروهای نیابتی این کشور هم تحت فشار قرار دارند اما به اقدامات دردسر آفرین خود ادامه می دهند.

جمهوری اسلامی تحریم های آمریکا را بهانه ای برای نقض مفاد توافق هسته ای قرار داده و به غنی سازی با عیار بالاتر از حد مجاز در برجام مبادرت کرده است. دیوید البرایت، رئیس موسسه دانش و امنیت بین المللی می گوید: «نقض مفاد توافق هسته ای، ایران را چند ماه به ساختن بمب هسته ای نزدیک تر کرده است.»

به این ترتیب متوجه می شویم که امروز ایران در مقایسه با پیش از ماه مه که شروع به نقض توافق هسته ای کرد به مرحله ساخت جنگ افزار هسته ای نزدیک تر شده و خروج آمریکا از توافق هسته ای باعث شده است که ایران از  زمانی که پایبند به توافق هسته ای بود، به ساخت سلاح هسته ای نزدیک تر شود.

وقتی ترامپ از توافق هسته ای خارجی شد تصور می کرد که روسیه و چین، ایران را برای تن دادن به توافق هسته ای بهتر تحت فشار قرار خواهند داد اما اکنون معلوم شده که پیش بینی وی در این زمینه نادرست بوده است. روسیه چند روز پیش اعلام کرد وام پنج میلیارد دلاری در اختیار ایران قرار می دهد و در بسیاری از زمینه ها به طور مستقیم از توافق هسته ای دفاع می کند. تا زمانی که چین و روسیه از تهران حمایت کنند، ایران در برابر فشارهای آمریکا تسلیم نخواهد شد.

ایران به این نتیجه رسیده است که دولت ترامپ به اقدام نظامی علیه این کشور مبادرت نخواهد کرد و به همین علت دلیلی نمی بیند که از گام برداشتن به سوی ساخت جنگ افزار هسته ای دست بردارد. در نتیجه تنها طرف باقی مانده که احتمالا می تواند ایران را از دستیابی به جنگ افزار هسته ای بازدارد، اسرائیل است. از آنجا که مدت اعتبار توافق هسته ای در سال 2025 پایان خواهد یافت و از آن زمان به بعد ایران با فراغ بال بیشتری در زمینه ساخت جنگ افزار هسته ای گام برخواهد داشت، در نتیجه اسرائیل هر روز به لحظه تصمیم گیری سرنوشت سازخود برای محروم ساختن ایران از جنگ افزار هسته ای نزدیک تر می شود.

منبع: جروزالم پست / تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار این مطلب به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست و انتشار آن فقط برای شناخت خوانندگان از نظرات دیگران است.

کلید واژه ها: خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران خروج ترامپ از برجام ایران و امریکا ایران و اسرائیل دونالد ترامپ


( ۸ )

نظر شما :