مقام آمریکایی: از لبنان دست نمی‌کشیم

۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۸ کد : ۱۹۸۸۳۰۹ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی با ادعای اینکه انتخاب نخست وزیر لبنان یک مسأله داخلی است و آمریکا در اعتراضات مردمی این کشور هیچ نقشی نداشته است، اعلام کرد، واشنگتن از لبنان و رهبران آن را دست نخواهد کشید و جامعه جهانی نیز در صورت جدیت لبنان، آماده کمک به این کشور است.

به گزارش ایسنا، روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نوشت، دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: هدف از سفرم به لبنان انتقال پیام مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهوری و پارلمان این کشور است که انجام اصلاحات جدی و پایدار اقتصادی به گونه‌ای که لبنان را به دوره امنیت، رونق و شکوفایی بازگرداند، ضرورت دارد.

وی ادامه داد: همچنین در این سفر در خصوص برخی از حوادث جنوب لبنان با نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور بحث و گفت‌وگو کردم و از میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و دیگر مقاماتی که با آنها دیدار داشتم نیز خواستم مطالبات مردمی را در نظر بگیرند و اینکه پیشرفت اقتصادی در این کشور تنها به دست مقامات لبنانی صورت می‌گیرد.

هیل بر اهمیت پاسخ رهبران سیاسی لبنان به مطالبات مردمی و اجرای اصلاحات جدی در حوزه اقتصادی و نهادهای کشور تأکید کرد و گفت، تعدادی از رهبران سیاسی این کشور مدت زمان طولانی را به اولویت‌های احزاب و منافع خود به منظور دستیابی به دستاوردهای شخصی به ضرر منافع ملی اختصاص دادند به گونه‌ای که این اوضاعی که در لبنان شاهد هستیم به وجود آمد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی این اظهارات را پس از دیدار با سعد حریری، نخست وزیر دولت موقت مطرح کرد.

وی در خصوص اعتراضات مردم لبنان هم گفت، این اعتراضات تاریخی و غیر فرقه‌ای و تا حدی مسالمت‌آمیز از دو ماه پیش آغاز شده است و نشان دهنده لزوم انجام اصلاحات اقتصادی و نهادی، حکومت بهتر و پایان دادن به فساد رایج در لبنان است که پتانسیل عظیم کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است.

هیل گفت، آمریکا به ترغیب نیروهای امنیتی لبنان برای تأمین امنیت تظاهرکنندگان و خودداری همه طرف‌ها از اقدام به خشونت یا ایجاد رعب و وحشت ادامه می‌دهد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی افزود: آمریکا همواره طی دهه‌ها شریک لبنان بوده و آماده ارائه کمک به این کشور برای گشودن صفحه جدیدی از شکوفایی اقتصادی برپایه حکومتی درست و به دور از فساد است. واشنگتن در کنار دیگر دوستان لبنان تنها زمانی می‌تواند این کمک‌ها را ارائه دهد که رهبران این کشور برای انجام اصلاحات متعهد باشند.

وی ناکامی آمریکا بر سر کار آوردن گزینه مورد حمایت این کشور را این گونه توجیه کرد: آمریکا در خصوص اینکه چه کسی نخست وزیر دولت جدید لبنان باشد یا اعضای این دولت چه کسانی باشند، هیچ نقشی یا اظهارنظری نکرده و تصمیم‌گیرنده هم نبوده است و این امور تنها به رهبران لبنان که مردم این کشور آنها را انتخاب کرده‌اند، مربوط می‌شود.

هیل این گونه اظهاراتش را ادامه داد: آنچه برای آمریکا حائز اهمیت است میزان پایبندی رهبران احزاب لبنان به خدمات‌رسانی به ملت این کشور با پاسخ‌گویی آنها به مطالبات مردم است و تنها در این صورت است که جامعه‌ بین‌الملل می‌تواند برای کمک به لبنان وارد عمل شود.

انتخاب حسّان دیاب به عنوان نخست وزیر لبنان، هیل را مجبور کرد در دیدارهایش با مقامات این کشور بررسی موضوع ترسیم مرزهای میان لبنان و اراضی اشغالی را که مأموریت وی در بیروت است کنار گذاشته و تنها دیدارهایش را به موضوع تشکیل دولت جدید محدود کند.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی روز جمعه وارد بیروت شد و با برخی از مقامات این کشور دیدار کرد.

کلید واژه ها: لبنان ایالات متحده امریکا


نظر شما :