نشریه داون پاکستان:

عمران خان با شکست دیپلماتیک در کوالالامپور آبروی اسلام آباد را برد

۰۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۸۴۶۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
جدای از توضیخاتی که دفتر وزارت امور خارجه در مورد این تصمیم داده، اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را در این مورد که فشار عربستان سعودی علت عقب نشینی ناگهانی پاکستان از شرکت در این نشست بوده است، باید جدی گرفت. چه چیزی خفت بار تر از این است که یک کشور مستقل به دستورات کشور دیگری تن دهد؟ این مایه آبروریزی از همه جهات است.
عمران خان با شکست دیپلماتیک در کوالالامپور آبروی اسلام آباد را برد

نویسنده : زاهد حسین

دیپلماسی ایرانی: تازه ترین شکست در سیاست خارجی ناشی از تصمیم در لحظه آخر برای خروج از نشست کوآلالامپور بیانگر شیوه ترامپ گونه عمران خان، نخست وزیر پاکستان در برخورد با مسائل حساس سیاسی است که بیشتر از روی احساس و نه عقل و تدبیر اتخاذ شده است.

اگرچه تصمیم برای شرکت در این نشست بدون برآورد کردن منافع و معایب آن غیر عقلانی بود ولی این عملکرد بیانگر افولی تازه در دیپلماسی پاکستان است و باعث کاهش اعتبار اسلام آباد در میان دوستانی می شود که چشمان خود را به روی آنها بسته ایم.

جدای از توضیخاتی که دفتر وزارت امور خارجه در مورد این تصمیم داده، اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را در این مورد که  فشار عربستان سعودی علت عقب نشینی ناگهانی پاکستان از شرکت در این نشست بوده است، باید جدی گرفت.

چه چیزی خفت بار تر از این است که یک کشور مستقل به دستورات کشور دیگری تن دهد؟ این مایه آبروریزی از همه جهات است. هیچ سابقه تاریخی در مورد اجازه دادن پاکستان به کشور دیگری برای تصمیم گیری در مورد سیاست خارجی اش و تنظیم روابط آن با دیگر کشورها وجود ندارد.

ما خود را از جنگ های داخلی در خاور میانه دور نگاه داشته ایم و از اعزام نیرو به یمن برای کمک به عربستان امتناع کرده ایم. پس اکنون چه شده است؟

مشکل اصلی حزب حاکم بر پاکستان رویکرد غیر جدی آن به مسائل مهم سیاست خارجی است. عربستان سعودی به یقین بر پاکستان نفوذ قدرتمندی اعمال می کند که علت آن وابستگی فزاینده مالی ما به ریاض است، ولی ما در گذشته در برابر این فشارها مقاومت کرده و سیاست های مستقلی را اتخاذ کرده ایم. عمران خان باید پیش از هرگونه تعهدی برای شرکت در کنفرانس های خارجی همه جوانب را مورد نظر قرار دهد.

اگرچه مخالفت عربستان سعودی با نشست کوالالامپور به این بهانه که سازمان همکاری های اسلامی را تضعیف می کند، غیر مشروع است ولی این مخالفت او بیانگر اختلاف در میان کشورهای اسلامی است.

تن دادن عمران خان به فشارهای عربستان سعودی سخن گفتن او از میانجی گری میان ایران و عربستان را به زیر سوال می برد. اگرچه حمایت عربستان از اقتصاد دچار کمبود نقدینگی پاکستان مهم است، اما رویداد اخیر بر خطر فرو رفتن کشور در بازی قدرت منطقه ای تاکید می کند.

 شرایط پیچیده خارجی در اطراف پاکستان نیاز به مدیریت مدبرانه روابط خارجی را ضروری می کند.

اعتبار دیپلماتیک پاکستان در خلال سال های گذشته و به علت بی ثباتی های سیاسی واقتصادی از بین رفته و در صورتی که مساله کشمیر حل و فصل نشود کشور در خطر جنگ قرار خواهد گرفت ولی عمران خان نتوانسته است در این مورد نیز سیاست روشنی اتخاذ کند.

اختلافات سیاسی داخلی و وابستگی اقتصادی به کشورهای دیگر این پرسش را مطرح می کند که آیا می توانیم برای منافع خود در مجامع بین المللی قاطعیت نشان دهیم یا خیر. رویداد اخیر نشان داد که دولت در برابر مسائل به سرعت در حال تغییر ژئوپلتیکی در منطقه ناتوان است و متاسفانه فاقد مهارت در این عرصه که نیازمند بلوغ است، هستیم.

منبع: داون / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و عربستان سعودی نشست کوآلالامپور ترکیه مالزی عربستان سعودی پاکستان ایران و مالزی پاکستان و مالزی ترکیه و عربستان عمران خان دیپلماسی عمران خان میانجیگری پاکستان


( ۶ )

نظر شما :

مسعود ۰۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۳
پاکستان در جریان جنگ آمریکا با حکومت طالبان نیز یک شبه 180 درجه تغییر موضع داد که برای بسیاری از ناظران مسایل منطقه غیر قابل تصور بود !! این نه اینکه مایه ی ملامت و نشانه ی ضعف یک کشور نیست ، بلکه از این جهت خیلی مهم است که آن کشور منافع ملی خویش را بر هر چیز دیگر ترجیع می دهد .
ابراهیم قدیمی ۰۹ دی ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۱
مسئله کشمیر از زمان تاسیس پاکستان وهندوستان وجود داشته و در مدت چند صباح دیگر قابل حل نیست. حل مسئله کشمیر بیش از انچه مشکل دار باشد شدیدا احساسات برانگیز داخلی در هردوطرف است.پاکستان علاقمند است ولی کنترل مطلوبی بر نیروهای پر توان اشوب برانگیز داخلی در طول مدت حیات خود نداشته و ندارد.عمران خان مانند هر سیاستمدار دیگر معجزه گر وشعبده باز نیست که توان تغییرات خلق الساعتی را داشته باشد.شخصیتی قابل احترام است ولی توقع ما از او در حد توانائی او و تقویت وحفظ ااو در موقعیت خودش واحترام به تصمیمات او در مواضع اختیاری خودش با توجه به انچه در اطرافش ونظر مردم پاکستان میگذرد باشد.ما مواضع وعلاقمندیهای خود در سیاست های منطقهای وبین المللی را با ذکر دلیل با پاکستان میتوانیم مطرح کنیم ولی توقع پذیرش از طرف پاکستان نباید داشته باشیم.ارزوی دولت ومردم ایران برای دولت ومردم پاکستان باید مدیریت مطلوب مورد نظر خود در مسائل بین المللی وتوسعه ارتباطات دوجانبه با ایران درراه توسعه در کشور خود ومنافع دوطرف داشته باشند.