بیست و چهارمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

اردوغان، چهره‌ای مردمی، متعصب و اخوانی است

۰۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۸۴۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهره ای مردمی، متعصب و «اخوانی» است، اما روابطش با روسیه و سوریه خوب نیست. روسیه به او اعتماد نمی کند. و ترامپ هم از دست او «کلافه» شده است.
اردوغان، چهره‌ای مردمی، متعصب و اخوانی است

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و چهارمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

دیدارم با یک مقام طراز اول در یکی از مهمترین سازمان های یهودی امریکایی که مرکزش در نیویورک است، مثل همیشه با موضوع لبنان آغاز شد. نظرم را برایش شرح دادم و گفتم که شاید نظر من درباره اوضاع لبنان در سایه نبود عملی و نظری دولت باشد، همچنین در سایه وجود طایفه ها و مذاهب گوناگونی که بر آن حکومت می کنند یا جریان و احزابی که همواره به تحولات مشخص منطقه ای پایبندند. همچنین اشاره کردم که شرایط جدیدی برای حکومت به وجود آمده که نمی توان آن را نادیده گرفت، اما در حال حاضر عملا امور روی ظواهر دروغ متمرکز شده است، مگر این که تفاهم روشن یا تحولی در روابط ایالات متحده با ایران به وجود آید. 

در ادامه با قاطعیت تاکید کردم که اسرائیل و حزب الله به هیچ وچه، حداقل در حال حاضر، نیتی برای انجام جنگ ندارند مگر این که هر کدام از آنها اشتباهی مرتکب شود که ورود به جنگی را حتمی کند. 

سپس حرفمان به وضعیت اسرائیل و تحولات منطقه کشیده شد، او گفت: «بیامین نتانیاهو نقش بسیار مهمی میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده ایفا کرد. البته هدفش تسهیل امور برای رویارویی با ایران و حزب الله و گروه های شبه نظامی وابسته به آنها در سوریه بود که تا اندازه ای هم در این زمینه موفق شد. طوری که اکنون حملات هوایی و موشکی به خاک سوریه می شود بدون این که اعتراض روشن و جدی ای از جانب روسیه شاهد باشیم. آن طور که من اطلاع دارم از ایرانی ها و متحدانشان تعداد زیادی کشته شده اند. اختلافات متعددی میان روسیه و ایران در سوریه وجود دارد. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اعتراف کرد که اخوان المسلمین را به عنوان تروریست هدف قرار داده است.»

بعد گفت: «وقتی (چند سال پیش) با بشار اسد دیدار کردم روابطش با ترکیه همچنان خوب بود. او به من گفت که پایگاه ها و مهمات نظامی مهمی در داخل کشورش دارد. وقتی دلیل آن را پرسیدم، گفت: "برای این که با اخوان المسلمین بجنگم."»

سپس درباره رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه صحبت کرد و گفت: «رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهره ای مردمی، متعصب و «اخوانی» است، اما روابطش با روسیه و سوریه خوب نیست. روسیه به او اعتماد نمی کند. و ترامپ هم از دست او «کلافه» شده است. آیا به همین دلیل بود که جان بولتون، مشاور امنیت ملی را در کنار خودش حفظ کرده بود؟ شاید. انتخابات شورای شهر اخیر ترکیه آروزی نهایی اردوغان را از بین برد. همه انتظار آن شکست را داشتیم. ما در گذشته هر کار خشونت آمیز یا تروریستی اتفاق می افتاد، ایران را متهم می کردیم. الآن همین اتهام متوجه ترکیه نیز هست. در ترکیه مساجد، هر روز، مسئولان درشان نماز می خوانند، در آنکارا «خطبه نماز جمعه» خوانده می شود، حالا چه از طرف خود اردوغان چه از طرف یارانش.»

 ادامه دارد...

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم رجب طیب اردوغان ترکیه سوریه لبنان حزب الله لبنان


( ۶ )

نظر شما :