در حمله‌ای بی‌سابقه علیه آنکارا و دوحه بشار جعفری رژیم قطر را "کوتوله" خواند

۰۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۱ کد : ۱۹۸۸۴۷۰ سرخط اخبار

بشار جعفری در حمله‌ای شدیداللحن، نیش‌دار و بی‌سابقه خطاب به همتای قطری و ترکیه‌ای خود اعلام کرد،‌ نظام قطر میلیاردها دلار را صرف نظارت بر تروریسم و میلیاردها دلار را در داخل سازمان ملل در ازای سکوت آنها برای این نظارت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار جعفری، نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: کشورهای حامی تروریسم در سوریه شش مکانیزم بین‌المللی بی‌طرف برای طرح اتهامات ساختگی علیه سوریه تشکیل داده‌اند.

نماینده دایم سوریه افزود: این مکانیزم‌ها مستقل و بی‌طرف نبوده و در تمام آزمایش‌ها شکست خورده‌اند.

بشار جعفری در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل متحد، نهادها و کمیته‌های اصلی آن بارها در معرض آزمون‌های سختی قرار گرفته و در این آزمون‌ها به دلیل اعمال قطبی سازی سیاسی و مالی توسط حامیان مالی اصلی سازمان ملل شکست‌خورده‌اند.

نماینده دایم سوریه ادامه داد: سازمان ملل از زمان تاسیس آن یک سازمان خیریه نبوده، بلکه یک موسسه سیاسی به نفع قویتر بوده است اما این وضعیت وخیم امروز به شیوه‌ای گسترش یافته که جایگاه و ارزش آن را تهدید و صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

بشار جعفری تاکید کرد: علی‌ رغم شرایط جنگ تروریستی، نهادهای ملی قانونی و قضایی ریشه دار سوریه توانایی و اراده حقیقی برای دستیابی به عدالت و آشتی را دارا هستند.

نماینده دایم سوریه افزود: نهاد سازمان ملل در ژنو یک نهاد ناهنجار است و آنچه را "شواهد" نامیده می‌شود را بدون احترام به استانداردهای قانونی و فرایندهای بین‌المللی و یا استانداردهای کیفری بین‌المللی و ملی جمع می‌کند.

وی اضافه کرد: روند سیاسی در سوریه با حمایت سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه دبیرکل به عنوان «تسهیل‌کننده» این فرآیند به پیش می‌رود.

بشار جعفری گفت: این فرآیند هنوز به دلیل امتناع تعدادی از دولت‌های شناخته از برخورد با آن به عنوان یک فرایند سوری و به رهبری سوری‌ها و بدون دخالت خارجی بسیار شکننده و دشوار است. این امر یک چالش واقعی برای سازمان ملل متحد و دبیرکل آن جهت حفظ بی‌طرفی و اعتبار در تسهیل این فرایند و تسلیم نشدن در برابر فشار سیاسی و اقتصادی برخی کشورها ایجاد می‌کند.

نماینده دایم سوریه در پاسخ به سخنان نمایندگان کشورهای عضو گفت: نماینده فنلاند از طرف اتحادیه اروپا در جلسات کمیته پنجم سخنرانی کرد. نماینده فنلاند ادعا کرد که این مساله غیر سیاسی و صرفاً فنی است و تنها با نقش کمیته در تصویب بودجه برنامه‌های سازمان ملل متحد در هر سال ارتباط دارد، از او سوال می‌کنم "چه وقت اتحادیه اروپا می‌خواهد تروریست‌های خارجی خود را که در سوریه اقدام به کشتار و تخریب کرده‌اند بازگرداند؟ یا این موضوع کاملاً فنی است؟"

بشار جعفری ادامه داد: ما امروز در آن دنیای ایده ‌آل زندگی نمی‌کنیم که نماینده فنلاند در مورد آن صحبت می‌کند، آنان که پشت ایجاد "مکانیزم IIIM" قرار دارند، همان دولت‌های کشورهایی هستند که از گروه تروریستی در سوریه حمایت می‌کردند، این گروه‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند.

وی در ادامه ضمن سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون "بودجه برنامه سازمان ملل در ۲۰۲۰" در پاسخ به اظهارات دیپلمات‌های غیرحرفه‌ای به ویژه نماینده دایم قطر در سازمان ملل که در خصوص پرونده تسلیحات شیمیایی اتهاماتی را به سوریه وارد کرد، گفت، این ادعاها مضحک هستند که توسط شبکه خبری الجزیره قطر تبلیغ می‌شوند و اسناد و شواهد وبسایت ویکی‌لیکس دروغ بودن همه آنها را اثبات کرده است و این ادعاها برای بین‌المللی کردن بحران سوریه استفاده شده‌اند. قطر نخستین کشوری است که تسلیحات شیمیایی را وارد و آن را به ترکیه منتقل کرد و برای نخستین بار در روستای خان‌العسل مورد استفاده قرار گرفت.

جعفری گفت: اتهام صریح علیه دولت قطر و ترکیه در حمایت از تروریسم را نخست وزیر سابق قطر که نامش حمد بن جاسم است –اگر نماینده قطر نام نخست وزیر سابق کشورش را نمی‌داند، بداند- مطرح کرد. این مرد در تلویزیون قطر گفت، ترکیه، عربستان و قطر برای تضعیف دولت مشروع سوریه ۱۷۳ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند.

وی تأکید کرد: اظهارات نخست وزیر سابق قطر شهادت بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. شواهد و گواهی‌های دیگری نشان می‌دهند که دولت قطر حامی تروریسم به تروریست‌هایی که در منطقه حائل جولان مستقر شده‌اند رشوه می‌دهد تا نیروهای حافظ صلح در جولان (آندوف) متشکل از ارتش فیلیپین و جمهوری جزایر فیجی را آزاد کنند. قطر ۵۰ میلیون دلار به این جنایتکاران رشوه پرداخت کرده و این مسأله خلاف چارچوب شورای امنیت است که پرداخت رشوه به تروریست‌ها توسط کشورهای عضو خود را ممنوع کرده است.

نماینده دایم سوریه در سازمان ملل ادامه داد: دولت قطر خود را از مجازات مصون می‌داند اما اشتباه می‌کند زیرا ما این کشور را مجازات خواهیم کرد و این دولت همواره از گروه تروریستی جبهه‌النصره در ادلب حمایت می‌کند.

وی افزود: نمی‌خواهم درباره این رژیم کوتوله بیشتر از این بگویم زیرا تحت دستورالعمل آمریکا کار می‌کند و متأسفانه همین کار باعث شده دوحه از جنبش‌های افراط‌گرا در تضعیف امنیت و صلح جهان اسلام و عرب حمایت کند.

جعفری در واکنش به اظهارات نماینده دایم ترکیه در سازمان ملل نیز گفت: اما نماینده ترکیه که اظهارات سخیفی بر زبان آورد من به او یادآور می‌شوم که تاریخ این کشور در منطقه تاریخی کثیف است و ترکیه دیگر هیچ دوستی ندارد. آنکارا از تروریسم حمایت می‌کند و یک ائتلاف قطری و ترکیه‌ای مشهوری وجود دارد و دوحه میزبان نیروهای ترکیه برای حفاظت از قطر در برابر کسانی است که من نمی‌شناسم و این ائتلاف در حال حاضر به دنبال ضربه زدن به لیبی است همان گونه که سوریه را هدف قرار داد.

وی خطاب به نماینده قطر گفت: روز حساب فرا می‌رسد پس این پیام را به مقامات دولتت که حامی تروریسم هستند، برسان.

کلید واژه ها: بشار الجعفری سوریه ترکیه قطر


( ۱ )

نظر شما :