اشتباه محاسباتی ترامپ

ترور سپهبد سلیمانی، نوای فرار آمریکا از عراق را سر داد

۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۸۸۶۲۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
فاطمه شریفی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: قطعا آمریکا در محاسبات خود، دچار اشتباه راهبردی شده و ترور بزدلانه شهید سلیمانی نه تنها نفعی برای آن کشور نخواهد داشت، بلکه بطور کامل به ضرر آن کشور خواهد شد. معادلات منطقه با این اقدام آمریکا دگرگون شده و کمترین آن، فرار آمریکاییان نه تنها از عراق، بلکه از کل منطقه خاورمیانه خواهد بود. 
ترور سپهبد سلیمانی، نوای فرار آمریکا از عراق را سر داد

نویسنده: فاطمه شریفی، کارشناس سیاسی

دیپلماسی ایرانی: بامداد روز جمعه وقتی که خبرهایی درباره حمله آمریکا به محدوده‌ نزدیک فرودگاه بین المللی بغداد منتشر می‌شد، روشن بود که خودروهای فرماندهان حشد الشعبی (نیروهای مردمی عراق) هدف حمله راکتی و پهپادی آمریکا قرار گرفته است. با مشخص شدن شهادت سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی و شماری دیگر از فرماندهان محور مقاومت، این حمله ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری رژیم تروریستی آمریکا به طور مستقیم دستور این حمله را صادر کرد و روندی را کلید زد که چگونگی ادامه آن دیگر در اختیار وی نخواهد بود. گمانه زنی های زیادی وجود دارد که چرایی ابعاد این حمله تروریستی را آشکار می کند.

خشم مردم عراق از جنایت واشنگتن و حمله به سفارت این کشور

اعتراض‌های مردمی در چند ماه گذشته، دولت عراق را در جبهه ضعف قرار داد و اعتماد عمومی و اقتدار داخلی آن کشور را به خطر انداخت و شرایط برای مداخله آمریکا فراهم شد. حمله به پایگاه های الحشد الشعبی که به طور رسمی جزء نیروهای مسلح عراق به شمار می‌رود، نمود این مداخله بود که آتش خشم مردم عراق را روشن کرد. پرواز آزادانه بالگردهای آمریکایی روی سر معترضان در بغداد، نمادی دیگر از این مداخله بود که به تحصن در مقابل و حمله به سفارت آمریکا در بغداد منجر شد. معترضان عراقی بدرستی، اقدامات واشنگتن را ناقض حاکمیت ملی و سرزمینی عراق می دانستند. آنها با هدف توقف اقدامات واشنگتن، خواستار لغو پیمان امنیتی با آمریکا و اخراج نیروهای نظامی، سفیر و دیپلمات‌های آمریکایی از خاک کشورشان شدند. این خواسته در راستای طرحی است که پیشتر زمزمه‌های بررسی آن در مجلس عراق، مطرح بود و در صورت تصویب، به اخراج نظامیان آمریکا از این کشور منجر می‌شود. در این میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که حلقه محاصره را هر لحظه تنگ تر می‌دید و تصور خروج نیروهای امریکایی از عراق برایش بیشتر رنگ حقیقت پیدا می‌کرد، بر آن شد تا  با انحراف افکار عمومی و با ایجاد بلوایی جدید، بدون هیچ مدرک مستدل و متقنی اعتراضات مردمی علیه تجاوزگری های آمریکا را به ایران منتسب کند.

تیم سیاست خارجی ترامپ هم که زیر فشارهای داخلی بویژه ماجرای استیضاح در پی اوکراین گیت قرار دارد، اشتباهی بزرگ تر را مرتکب شد و پیش از تصویب چنین طرحی که در عمل دست آنان را از مداخلات بیشتر کوتاه می‌کرد، به ترور سرداران محور مقاومت در بغداد روی آورد؛ اقدامی که آخرین ورق قمار واشنگتن را رو کرده و آغازی شد تا همگان بیشتر به ماهیت تروریستی آمریکا در غرب آسیا پی ببرند.

پیگیری حقوقی ابعاد تروریستی جنایت آمریکا

دونالد ترامپ و وزیر امور خارجه ضد ایرانی او که متوجه اشتباه بزرگ محاسباتی خود شده اند، مدعی هستند که برای پیشگیری از جنگ و به این دلیل که کاخ سفید، سپاه قدس را در بیانیه 8 آوریل 2019 گروه ترویستی معرفی کرده، دست به ترور سردار سلیمانی زده اند. در بیانیه مربوط به تروریستی نامیده شدن سپاه پاسداران، تصریح شده که هدف، فشار بیشتر اقتصادی بر ایران است، اما در بیانیه‌ای که واشنگتن پس از ترور سردار سلیمانی ارائه داد، این اقدام را دفاعی قاطع به منظور ارعاب ایرانیان برای حملات آتی اعلام کرد. باید تصریح کرد که هم تروریستی نامیدن بخشی از نیروهای مسلح یک کشور و هم «دفاع ارعابی» مغایر حقوق بین الملل هستند. این ترور به موجب بند E قطعنامه مربوط به تعریف تجاوز، توسل به زور است و علیه خاک عراق تجاوز محسوب شده و همچنین مغایر با منشور ملل متحد است. تهران با واشنگتن در حال مخاصمه فعال نبوده و چنین قصدی هم نداشته، از این رو ترور و به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، قتلی هدفمند است که از مصادیق بارز تروریسم به شمار رفته و مغایر حقوق بین الملل و حقوق بشر است.

دکتر ظریف در این باره تاکید کرد: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و بین المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا در خصوص این جنایت آشکار، به کار خواهد بست.»

این اقدام تروریستی آمریکا در حالی صورت گرفت که ایمن الظواهری رهبر کنونی شبکه القاعده بعد از اسامه بن لادن سال‌ها سعی کرد، سپهبد سلیمانی را ترور و به شهادت برساند اما نتوانست. پس از آن ابوبکر البغدادی، رهبر داعش مبادرت به چنین کاری کرد که وی هم نتوانست، اما ترامپ کار الظواهری و البغدادی را تمام کرد. به راستی که آمریکا بزرگترین تروریست تاریخ است، در جائی که این کشور با سازماندهی کودتای 28 مرداد سال 32 در ذهن ایرانیان به عنوان دولتی کودتاچی مطرح بوده و هست و با سرنگون سازی هواپیمای مسافربری ایران و تروریسم اقتصادی علیه مردم کشورمان جنایتکار به حساب می آید، ترور سردار سلیمانی، موجب شد که دیگر هیچ تردیدی در تروریست و جنایتکار بودن آن کشور باقی نماند.  

قطعا آمریکا در محاسبات خود، دچار اشتباه راهبردی شده و ترور بزدلانه شهید سلیمانی نه تنها نفعی برای آن کشور نخواهد داشت، بلکه بطور کامل به ضرر آن کشور خواهد شد. معادلات منطقه با این اقدام آمریکا دگرگون شده و کمترین آن، فرار آمریکاییان نه تنها از عراق، بلکه از کل منطقه خاورمیانه خواهد بود. 

کلید واژه ها: سردار سلیمانی ترور سردار سلیمانی واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی ایران و امریکا عراق


( ۸ )

نظر شما :

ممقانی ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۲۲:۱۷
وقتی می گوییم آمریکا - یک ابرقدرت هست که داعیه و خیال حکومت برکل جهان را دارد نمیشود این غول بی شاخ ودم وحشی را پشت عروسک ترامپ قائم کرد سردار سلیمانی را آمریکا و پنتاگون زده و نه شخص ترامپ و حال سوال این هست که چرا مگر ما را با تحریم کمر شکن و این اوضاع نابسامان که محصول تمامی طرحهای آمریکا است و معلوم هست که به اصطلاح دجال قدرت دارد که ما را گوشه رینگ گذاشته چرا این رفتار را نشان دادند آنها که عقل معاششان به حماقت ترامپ آویزان نیست بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی ما می گذرد و مردم ما در طول این 40 سال تمامی رفتارهای آمریکا را دیده اند که اثر رفتارهای امریکا فریب و اغوا بود و ادای حقوق بشری و ایران دوستی و اینکه مثلا دولت شما در انتخابات تقلب کرده و ما حامی گروه دیگر که حق هستند ، هستیم و از ین مثال اگر برخورد های زمان جنگ که ما آن زمان بسیار ضربه پذیر بودیم را بگذریم آمریکا در این سی سال بعد جنگ حتی زمان اشغال عراق و افغانستان به شهروندان ایرانی نتوانست تعرضی بکند چه به نظامیان ما از هر درجه ای حال سوال این هست که چه فضایی و چه شرایطی را دیده است که به خود جرات داده که مقام بزرگی مانند سردار سلیمانی بزرگ را آن هم مستقیم و نه غیر مستقیم به دست دیگران به شهادت برساند