جنگ ، شجاعت و تکنولوژی

به فکر انتقام به شیوه ژاپن و آلمان باشیم

۱۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۸۸۷۲۶ نگاه ایرانی خاورمیانه
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: قاسم سلیمانی رفت اما سیستمی که او در تقویت آن نقش اساسی داشته مانده است. می توان انتقام او را گرفت، اما هر گامی در این جهت باید هوشمندانه باشد. در این میان می توان این انتقام را به شیوه آلمانی و ژاپنی و .‌.. نیز گرفت. آلمان و ژاپن امروز  به  جایگاه و اهدافی دست یافته اند که با جنگ بدان هرگز نرسیده و نمی رسیدند. باشد که تجربه ها محل درس باشد.
به فکر انتقام به شیوه ژاپن و آلمان باشیم

نویسنده: صادق ملکی، استراتژیست و کارشناس ارشد سیاسی

دیپلماسی ایرانی: سردار قاسم سیلمانی از محدود مردان باقی مانده از روزها و سال های جنگ بود و آنچنان رفت که شایسته اش بود. رفتنی که خود فرصتی برای وحدت و آشتی ملی شده و آحاد مردم از هر جنس و فکر در کنار هم قرار داده و تشییع با شکوهش نه تنها پیام برای امریکا، بلکه نمودی از انتقام بود. سنگینی غم فراغ اوغیر قابل وصف است. با وجود این  درد بزرگ، باید قلب را تسلیم عقل کنیم و در حالی که در تب انتقام می سوزیم باید  گام ها و در این میان انتقام را هوشمند و محاسبه شده و در مسیر عقلانیت برداریم. باید در سوگواری سردار و فراق او، به مصلحتی تن دهیم که حکمت در آن است. باشد که  شهادت سردار نیز منشا خیر شود.

توجه کنیم نگاه عمومی بخش مهمی از جامعه ایرانی به جنگ همچنان سنتی و بیش از هر چیزی متکی به جسارت در قبای قهرمانی و پهلوانی های  فردیست. عنصر شهادت بخصوص در فرهنگ تشیع و متاثر از کربلا و نگاه عاشورایی در تقویت این نگاه، نقش محوری داشته و دارد. این فرهنگ هر چند ارزشمند و بخش مهمی از هویت ایرانی است اما در عصر تکنولوژی و جنگ های نرم افزاری نمی تواند چون گذشته نقش اساسی و تعیین کننده داشته باشد. در مواجه با شرایط  حاکم بر جهان، باید این نگاه را بر مولفه های قدرت منطبق کرد و به واقعیت ها تن داد.  

می دانیم که در  درگاه اردبیل و در رابطه مرید و مرادی میان نوادگان شیخ صفی و یارانش، جهاد و شهادت مهمترین مولفه قدرت بود. همین ویژگی و نکته از دلایل ظهور ایران قدرتمند در دوران صفویه بود. 

قفقازخصوصا نواحی تحت سلطه گرجی ها و ارامنه برای خانقاه اردبیل محل جهاد و جمع آوری غنایم بود. نوادگان شیخ صفوی با مریدان جهادی عاشق شهادت، غالبا در تهاجم به این مناطق پیروز نبردها بودند. مریدان صفوی در جنگ ها و به هنگام آرایش در مقابل دشمن، قبل از آغاز نبرد با ذکرهای عاشورایی و شور گرفتن و زدن شمشیر بر سر خود با چهره های خون آلود خود، چنان رعب و وحشتی در دل سربازان دشمن ایجاد می کردند که نتیجه آن غلبه اندک مریدان به خیل گرجی ها و ارامنه بود. این شیوه نبرد حماسی در عقبه ذهنی امثال محمد مجاهد و کسانی  که فرمان جهاد علیه روس ها دادند از علل مهم شکست در برابر قدرت برتر روس ها شد و در فرجام خود به قرداد ننگین ترکمنچای منجر شد.

امروز نیز کسانی هستند که تصورشان از جنگ، همچنان برخواسته از جنگ های سنتی با شور و هیجانات سلحشوری است. این در حالی است که می دانیم که در دنیای امروز آنچه تعیین کننده نتیجه نبرد است، نه شور و شجاعت فردی، بلکه تکنولوژی و برتری نرم افزاری در کنار سایر مولفه های قدرت چون اقتصاد است.

شجاعت مهم است اما در جنگ های امروز نه جسارت و قهرمانی، بلکه برتری تکنولوژی متکی بر نظام سیستمی عامل  تعیین کننده نبردهاست. 

کسانی که امروز بر شیپور جنگ می نوازند، بدانند که دیگر در جنگ ها، رجزخوانی ها و سلحشوری های فردی کارایی نداشته و تنها قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی و به تعبیر بهتر مجموعه ظرفیت های کشورهای متخاصم تعیین کننده نتایج جنگ هاست. 

اینجا ایران است با دولت مردانی که دولت داری به طول تاریخ بشریت دارند. ما به عنوان ایرانی و در انتخاب های نهایی بارها نشان داده‌ایم به گزینه هایی تن می دهیم که عقلانیت راهنمایی رسیدن بدان باشد. رمز ماندگاری ایران و ایرانی در گذر از پیچ های سخت تاریخی که بقای ایران را تضمین کرده در ظهور این عقلانینت در دوره های حساس بوده است. 

نکته آنکه قاسم سلیمانی رفت اما سیستمی که او در تقویت آن نقش اساسی داشته مانده است. می توان انتقام او را گرفت، اما هر گامی در این جهت باید هوشمندانه باشد. در این میان می توان این انتقام را به شیوه آلمانی و ژاپنی و .‌.. نیز گرفت. آلمان و ژاپن امروز  به  جایگاه و اهدافی دست یافته اند که با جنگ بدان هرگز نرسیده و نمی رسیدند. باشد که تجربه ها محل درس باشد.

کلید واژه ها: شهادت سردار سلیمانی شهادت قاسم سلیمانی واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی قاسم سلیمانی ترور سردار سلیمانی


( ۲۹ )

نظر شما :

ايراني ۱۹ دی ۱۳۹۸ | ۰۷:۱۴
چه اشکالی داره انتقام رو به شیوه ایرانی بگیریم اگر ألمان امروز شده ألمان یا ژاپن شده ژاپن به دلیل در نظر گرفتن شرایط خودشون هستش ما جایی قرار نداریم که مثل سنگاپور منابع نداشته باشه و شرق و غرب عالم بهش چشم طمع نداشته باشن شاید عده ای خوششون نیاد ولی تا ایران قدرت های حاضر در منطقه مخصوصا امریکا رو از خاورمیانه دور نکنه هیچ پیشرفت ادامه داری در سایر زمینه ها امکان نخواهد داشت دو کدخدا تو خاورمیانه نمی تونن باشن ضمن اینکه توان خودمون رو دست کم نگیریم و توان دیگران رو بیشتر از خودشون وصف نکنیم هیچ کسی خواهان جنگ نیست و ما هیچ گاه اغازگر هیچ جنگی نیستیم ولی متجاوز رو با یاری خدا و توانی که داریم از کردارش پشیمونش می کنیم
ع ۱۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۵
سلام ما فقط ساده زندگی ودزدی نکنیم برادر این ابتدایی ترین عمل است .
خسرو ۱۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۴
عقلانیت سنگ زیر بنای تمدنها و شجاعت آتش تنور پختن جوامع است هردو برای پیشرفت و تکامل جوامع ضروری است می دانیم که ترقی و پیشرفت امروز جهان غرب بعد از اختراع ماشین بخار و صنعتی شدن و شجاعت و روحیه ماجراجویی و تهور مردانش در فتح و گشایش شرق وغرب و کشف سرزمین های جدید در پس اقیانوس ها بود تعقل وشجاعت دو بال پرواز جوامع انسانی است به تمامی متخصصین ساخت موشکها و فرماندهان شجاع و با هوش سپاه و ارتش بابت پاسخ دندانشکن به امریکا تبریک می گویم
حمید ۱۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۹
جهاد و شهادت طلبی جای خودش پیشرفت علم و فناوری به جای خودش. انتقام گرفتن با پیشرفت تکنولوژی میسره اما نه به شیوه غربگرایانی نظیر نویسنده مقاله بلکه سلاح پیشرفته می‌سازیم و انتقام می گیریم و همچنین تولید علم و فناوری می کنیم و قدرتمند میشیم.
سجاد ۱۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۷
برای گفتن اینکه انتقام را حماسی نبینیم لازم نبود که کلی علیه صفویه بنویسید. صفویه تنها امپراتوری تمدن ساز ایران بوده که همه مولفه های تمدنی را توامان داشته و اسناد و آثارش همه جا هستش و نیاز به داستان بافی نداره. چنین تمدنی را نمیشه با روحیه شهارت طلبی درست کرد. ولی نویسنده بصورت غیرلازمی آنها را متهم کرده که به کجاها حمله می کردند و یک علت مهم شکست چند صد سال بعد هم بودند! با اینحال اینکه انتقام را حماسی نکنیم حرف درستیه.
ابراهیم قدیمی ۱۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۵
ژاپن والمان و..... مورچه کارگرامپریالیسم امریکا هستند. برای انها کار و تولید میکنند.. هنوز بعد ازشصت سال از جنگ پایگاههای امریکائی فعال وسیاست خارجی مستقلی جدااز امریکا ندارند. خود مردم ودولتهای المان وژاپن از این وضع ناراضی اند. انقدر سر گرم کار هستند که وقت برای سر خاراندن و تحلیل سیاسی اوضاع ندارند. ما خوشحال میشویم انها استقلال خود را باز یابند.سعی کنیم مانند انگلستان باشیم.بااستقلال سیاسی ورفتاری وپیشرفت صنعتی.البته انگلستان هم بی مشکل نیست که مشکلاتش بیشتر اجتماعی داخلی است که امیدواریم بتواند حل کند.انگلستان در ایران دشمنان زیادی که بیشتر احساسی هستند. از زمان دولت مرحوم مصدق و مسئله نفت. که امروزه دیگر این مشکل به تاریخ سپرده شده وتمام شده است. و حضورامریکا در ایران بعلت علاقمندی مرحوم قوام السلطنه و مسئله نفت بود که در زمان خود راه حلی بود. ایجاد رابطه نزدیک با انگلستان وتعادل بین روسیه وانگلستان وچین توسط ایران هم به پیشرفت وهم به صلح جهانی کمک موثرتری خواهد کرد.فاصله جغرافیائی امریکا با ما بسیار زیاد است و طمع های امریکا هم تمام شدنی نیست.انگلستان کشور مستقلی است.انگلستان پشم وپیلی قدیمی ان ریخته است.امروزه دولتی است دولت فخیمه نیست.
مسعود ۱۹ دی ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۴
مانه فاشیست هستیم نه نژاد پرست ما خداپرستان واقعی هستیم و تشیع ما هم قرار بو علوی باشد نه صفوی و اهل علم هستیم و عمل ! لیکن بعضی ها ........."گر به خلوت می روند آن کار دیگر میکنند" بماند
مجید ۲۰ دی ۱۳۹۸ | ۰۷:۵۷
ضمن احترام به شما نظریه پرداز عزیز که سالها تجربه دارید .ولی انگار فراموش کردید تاریخ و فرهنگ المان وژاپن را.وجایگاه وموقعیت انها در سبستم جانی چگونه است وسیستم جهانی با کمک به انها وسرمایه گذاری کلان باعث پیشرفت تکنولوژیک این کشورها شده .به نظر شما سیستم جدید جهانی اجازه خواهد داد که ایران به ان جایگاه بدسد؟!!!
رضا ۲۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۷
قیاس معالفارق؟
saeed ۲۰ دی ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۸
خیلی خوبه مثل آلمان بشیم اما ژاپن مثل آلمان استقلال ندارد و زیر یوغ آمریکاست.
محمد ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۶
استرتژیست محترم جناب اقای ملکی توضیح ندادند که حاج قاسم سلیمانی باکدام ظرفیتهای مورد نظر نویسنده .توانستندامریکا وداعش را از سوریه وعراق بیرون کنند ایا ظرفیتهای آمریکا وشیوخ عرب کمتر از ظرفیتهای حاج قاسم سلیمانی بوده است .اگراقای ملکی استراژیست هستند انتظار دارم تا این ظرفیتهای طرفین را مقایسه نموده وبعد نتیجه گیری نمایند حتما اقای ملکی اینکار رانخواهند کرد چون بیشتر خواسته اند نقش حاج قاسم رادر امنیت ایران وخاورمیانه ببینند
محمد ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۷
استراتژیست محترم درمورد حاج قاسم فقط کلی گویی نمودند وفقط میخوستند نقش حاج قاسم را در امنیت ایران وخاورمیانه نادیده بگیرندکاشکی یک مقا یسه علمی وآماری بین ظرفیتهای حاج قاسم وظرفیتهای آمریکا وشیوخ منطقه مینمودندوعلل ناکامی آمریکا وپیروزی حاج قاسم را روشن بیان میکردند .کسی که درتحلیل مسایل منطقه اینقدر ناتوان است چگونه بخودش لقب استراتژیست میدهد باداشتن چنین استراتژیستهایی باید امثال حاج قاسم شهید شوند
صالح ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۰۳:۵۹
نویسنده محترم تاریخ ژاپن را مطالعه نمایند که در دوران امپراتوری میجی چه پیشرفتهایی نموده اند که درسال 1905 شوروی را شکسته داده بود واغلب کشورهای سنگاپور فیلیپین اندونزی تایلند وبخش عمده ای از چین را تصرف نموده بود وبندر معروف امریکا را نابود کرده بود آیا باید گفت ظرفیت های ژاپن از ظرفیتهای اقتصادی ونظامی کشورهای آمریکا وشوروی وچین بیشتر بوده یا کمتر. پیشرفت اصلی ژاپن قبل از قدرتمند شدن آمریکا که ناشی از تلاش وایثار مردم ژاپن بوده اتفاق افتاده بود نه در زمانیکه زیر سلطه آمریکارفت
مهدوی- پژوهشگر مسائل سیاسی ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۵
دبیر محترم و وزین دیپلماسی ایرانی با سلام و احترام فراوان. به نظر من واژه استراتژیست درخصوص نویسنده مقاله فوق تناسبی با سطح علمی و تخصصی ایشان در بررسی سوابق آقای ملکی که فاقد هرگونه کتب تالیفی و مقالات علمی - پژوهشی هستند و به جای تحلیل مبتنی بر آینده پژوهی صرفا تمرکز بر تحلیل جهت دار گذشته می نمایند و به نظر می رسد ایشان بیشتر تحت تاثیر داده های تحلیلی موسسه هور مربوط به شهروندان عزیز ارمنی می باشند.
دکتر شایقی ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۹
از ضد عثمانی تا ضد صفوی آقای ملکی، تا حالا عثمانیان ارامنه را غارت کردند الان هم صفویان. دانشمند تو را خدا جهت دارای را به صد نرسان
ابوالفضل ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰
نویسنده استراتژیست !! و تحلیل گر هستن .
پور کریمی ۲۱ دی ۱۳۹۸ | ۲۲:۴۷
در پاسخ مهدوی باید گفت که ،ما نیاز نداریم که ثابت کنیم این فرد با عنوانش همخوانی دارد یا نه اما واقعیت این است که ایشان متاسفانه در تحلیل هایش در مورد ترکیه تا حدودی متاثر از جریان موسسه هور - ارمنی بودند. اما باید احترامش را حفظ کرد.و متن اخیرش را تقد و یا تائید کرد. متشکر از سایت ارزشمند ایران دیپلماسی.
رضا سجادی ۲۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۲
در یک کلام عال و عالی است. ملکی استراتژیست و عنصصری ملی است هیچ اتهامی به وی نمی چسبد. کاش همه جسارت و دغدعه چون او داشتند.
نااستراتژیست ۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۲
به نظر این استراتژیست محترم الان آلمان و ژاپن بعد 80 سال مشغول انتقام‌گیری از آمریکا هستند؟!
. ۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۸
خوب است در نیایی که دیتا در هر چند دقیقه چندین برابر می شود از حرف های نخ نمای مرحومین دوباره غبار زمان را برداشتن تنها به نمایش ضعف علمی منجر می شود.
حسین ۲۴ دی ۱۳۹۸ | ۰۰:۴۲
ساده انگارانه است که بیرون راندن و نابودی حکومت داعش را به دست یک نفر قلمداد کنیم و عقبه پشتیبانی آن را در نظر نگیریم. جنگ با داعش قطعا هزینه های جانی، مالی، سیاسی و راهبردی برای ایران داشت. اگر جنگ سوره نبودگروههای جنگ طلب آمریکا چه بهانه ای برای خروج از برجام داشتند؟ این هزینه هنگفتیست که در محاسبات بعضیها لحاظ نمیشود. در ضمن نباید دخالت روسیه برای منافع خودش را نادیده گرفت. برای ایران پر هزینه ترین قسمت ماجرا شریک شدن این نبرد با روسیه بود که الان دارد میوه آن را می چیند و به آرامی پای ایران را هم از صحنه سوریه کوتاه میکند.
مسعود ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۴
امان از محافظه کاری جناب ملکی
مرتضی ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۹
جواب های هویه جواب عملیات نظامی عملیات نظامیه جواب اقتصاد هم اقتصاد اگه دقت کنید هنوز بعد از شصت سال هم ژاپنی ها هم آلمانی ها نتونستند عزت سابق خودشون رو بدست بیاورند نشونه اش اینه که هنوز اجازه ندارند ارتش داشته باشند فاعتبروا یا اولی الابصار
احمد ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۲
مشکل نویسنده اینجاست که باورکرده ژاپن وآلمان انتقام گرفتن نه برادر قبل از اخته شدن توسط آمریکا نیز هردو درعلم وجنگ آوری سرامد بودن این پیشرفت علمی هیچ ارتباطی با نوع انتقام گیری ندارد آرزو به دل ماندن سالهاست این غم بزرگ رو بدک میکشند ارتش اخته اونها تحت فرمان آمریکاس با رفاه نسبی مردم این دوملت انتقامی هیچگاه گرفته نشد