رایزنی تلفنی ظریف و وزیر خارجه ایتالیا

۰۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۸۹۱۷۶ سرخط اخبار

وزرای خارجه ایران و ایتالیا در گفتگویی تلفنی درباره مسائل دوجانبه، تحولات منطقه و سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی تبادل نظر کردند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «محمدجواد ظریف» و «لوئیجی دی مایو» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا عصر امروز (دوشنبه) در گفتگویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه بویژه در زمینه اقتصادی، امنیت منطقه و موضوع سانحه هواپیمای اوکراینی ( به عنوان حافظ منافع کانادا در ایران ) رایزنی و تبادل نظر کردند.

در پی سانحه سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ متعلق به خطوط هوایی اوکراین در ۱۸ دی ماه که بر اثر آن ۱۷۶ سرنشین این هواپیما جان باختند و اکثریت آنها ایرانی و بقیه متعلق به کشورهای کانادا، سوئد، انگلیس، افغانستان و اوکراین بودند، ظریف و همتای کانادایی تلفنی گفتگو کردند. «فرانسوا فیلیپ شامپانی» وزیر امور خارجه کانادا صبح (پنجشنبه) ۱۹ دی ماه در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزرای خارجه ایران و کانادا همچنین جمعه ۲۷ دی ماه در مسیر بازگشت ظریف از سفرش به هند، در مسقط پایتخت عمان نیز دیدار کردند. 

دیدار دو وزیر خارجه با درخواست طرف کانادایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی انجام شد و توافق کردند که تیم های کارشناسی دو وزارتخانه به تماس ها در این زمینه ادامه دهند و خودشان هم در آینده دوباره دیدار کنند.

پس از قطع مناسبات دیپلماتیک ایران و کانادا در شهریور ۱۳۹۱، ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در ایران و عمان نیز به عنوان حافظ منافع ایران در کانادا تعیین شدند. البته در خرداد ماه سال جاری (۱۳۹۸) در پی توافق صورت گرفته بین ایران و سوئیس، این مسئولیت از عمان به سوئیس منتقل شد و از آن زمان سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران در کانادا برای ارسال پیام‌ها و ... عمل می کند که البته این توافق خدمات کنسولی را در برنمی‌گیرد.(اینجا بخوانید) 

گفتنی است، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین پنجشنبه شب ۲۶ دی ماه  نیز در تماسی تلفنی با همتای اوکراینی درباره حادثه سقوط هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین گفتگو کرده بود.

انتهای پیام/


( ۲ )

نظر شما :